mamma til s@lma Skrevet 26. august 2007 #1 Skrevet 26. august 2007 Jeg fikk høre en skrekkhistorie i det siste. Jeg vet det er sant, og sikkert ( forhåpentligvis ) bare høyest uvanlig krisesituasjon, men bekymrer meg allikevel. Er ikke redd for selve fødselen jeg, men for det hvor lenge blir jeg på barsel etter den og hvor mye hjelp /veiledning jeg får. Venter mitt første barn i begynnelse av oktober. Saken er at en dame i Bergen begynte å føde i det det var fullt på føden og de ikke hadde ledig fødestue til henne. Hun ble plassert på sengateppe ( ikke madrass en gang ) i forberedelserommet / et slaggs depoet eller magasin, fortalte hun. Der kom barnet til verden. Og så, 4 timer etter fødselen, ble hun sendt hjem. Vet ikke om det var hennes første barn, eller om hun hadde barn fra før, men uansett om man har noe erfaring, så er det lite sagt uansvarlig å sende både den nyfødte og barselkvinne hjem etter kun 4 timer... Det er andre tilfelle i år blandt mine bekjente hvor jeg hører at de ble sendt hjem samme dag ( den andre er 19-åring som har født sitt første barn, og ble sendt hjem samme kveld, og det vet jeg for det var min man som hentet de da fra sykehuset da de ikke hadde bil). Jeg begynner å lurer på, og grue meg skikkelig, om det er blitt slik nå i Bergen at de kuttet ned på liggetiden og sender folk så tidlig hjem ? Jeg har ikke forventet å bli liggende i en uke, men med tanke på at jeg venter mitt første barn og har verken erfaring eller familie i nærheten ( de kan ikke komme på kortvarsel heller ), så 4 timer høres utrolig skremmende. Er det noen som har nettopp født i Bergen ? Hvordan var det, når dere ble sendt hjem ?
Anonym bruker Skrevet 26. august 2007 #2 Skrevet 26. august 2007 Vår lille familie fikk tre nydelige dager på barselloftet på pasienthotellet i 2005. Det ble en veldig fin start. Har søsken og venner som ikke har fått plass der og har måtte ligge på flermannsrom på barsel, og det har uten unntak for de jeg har besøkt (5) vært rene sorgen og jeg har tenkt at dersom det ikke er plass på pasienthotellet når jeg får min neste (nr. 2), så vil nok jeg føle meg langt lykkeligere om jeg kan reise hjem så snart som mulig og slipper å ligge på barsel (så lenge det ikke har vært noen alvorlige komplikasjonener selvfølgelig). Men som førstegangsfødene kan jeg godt forstå at du ønsker litt mer tid på sykehuset etter fødselen enn noen stakkars timer. Om det skulle bli slik at du føler at du blir kastet ut uten at du er klar for å takle den nye situasjonen, så må du bare si det og kreve at det blir ført i din journal at du har opplyst at du blir sendt hjem uten å føle at du kan klare det. Men jeg tror nok at for mange, så er det veldig godt å komme hjem og at ting blir mer naturlig og avslappet der enn på flermannsrom på barsel på Haukeland. Synes imidlertid at i tillegg til svangerskapsomsorg så burde det være noe som het barselsomsorg, det er mange som føler at de kunne trenge litt mer oppfølging og omsorg enn hva som er vanlig å få. Veldig mye lykke til, det er fantastisk å komme hjem med et lite barn.
mamma til s@lma Skrevet 26. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. august 2007 Tusen takk for svaret Når man har født før og vet / kan litt om barnepleie og selve barseltid, da kan jeg godt skjønne at folk vil helst reise hjem så snart som mulig. Jeg har heller ikke lyst å flytte inn på Haukeland , men tanke om å dra rett hjem uten eneste støtte enn mann som har like mye peiling som meg ( dvs null ), å få i gang amming og alt dette, dette synes jeg er nokså skremmende. Takk for tipset om journalføring, det skal jeg huske. Får håpe jeg ikke trenger å reagere slik.. Vi har som sagt ingen familie som kan stille opp de første dagene, så jeg vil og må lære mest mulig og vil nok prøve å gjøre ting selv med en gang, men det hadde vært trygg og best å ha noen med faglig øye som kan følge med og hjelpe til når det trengs.. Når det gjelder det å ligge på fleremannsrom, det er jeg forberedt på og har ingenting i mot. Synes personlig det er mye kjekkere å hilse på andre nybakte mødre, ha noen å snakke med innimellom, og ikke minst å lære noe fra de andre og. I denne situasjonen er jeg mest redd for å havne på gangen , eller hva enda verre, å måtte føde på gangen. At pasientene på Haukeland må ligge på gangen på diverse avdelinger er akkurat ingenting uvanlig, det vet jeg meget godt. Men på føden... uff, får håpe denne historien jeg fikk hørt var virkelig bare kriseløsning som skjer en gang per 20 år...
Anonym bruker Skrevet 26. august 2007 #4 Skrevet 26. august 2007 De sender heller hjem flergangsfødende og gir den ledige plassen til førstegangs...
Anonym bruker Skrevet 26. august 2007 #5 Skrevet 26. august 2007 De kutter nok der de kan på Haukeland og det er vel dessverre slik at de som skriker høyest ofte er de som blir hørt (så på føden betyr nok det at man må skrike ganske høyt ja..) Derfor er det veldig viktig at du gir beskjed om at du ikke har noe støtteapparat rundt deg bortsett fra din mann, og at du ikke er klar til å reise hjem dersom du ikke er det. Jeg fikk inntrykk av at jordmødrene var veldig opptatt av at ammingen skulle være etablert før hjemreise, så om du føler at det er noe som helst problemer med ammingen så må du for all del opplyse om det. Og veldig godt poeng å kreve at det skal journalføres. Slik jeg har forstått det, så er det noen som reiser hjem etter bare fire timer, men at det da skal være etter eget ønske. Personlig kjenner jeg virkelig ikke at det kunne vært aktuelt for meg, så jeg forstår veldig godt din bekymring. Men som sagt, så har jeg fortått det slik at de som reiser hjem så tidlig, gjør det etter eget ønske. Jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig at man havner på gangen på føden, men den historien du nevner, minner om noe en kollega av meg opplevde for 2,5 år siden der. Hun fortalte at hun måtte vente på gangen til det ble noe ledig rom, men fødselen gikk veldig fort og det ble ikke tatt på alvor når hun gav beskjed at nå følte hun at hun måtte få hjelp og et rom (hun er absolutt ikke blant de som skriker høyest), så mesteparten av fødselen foregikk i full offentlighet på gangen der og da det ble åpenbart hvor langt hun var kommet var det fortsatt ikke noe ledig fødestue, men de fant en type midlertidig rom til henne og der kom barnet til verden. Men jeg tror virkelig at disse tilfellene er unntakene og det er veldig liten grunn til at noe slikt skal skje med deg. Dersom det er noe du lurer på etter at du er kommet hjem (og det tror jeg det er for de aller fleste), så er det mulig å ringe både til barsel og til helsestasjonen. Mange jeg kjenner som har født på Haukeland har vært veldig fornøyde m hjelpen og støtten de har fått under fødselen, men lite fornøyd m oppholdet på barsel etterpå og har følt det som en lettelse å komme hjem. Og jeg har fått inntrykk av at det for førstegangsfødende er vanlig å få være på barsel i et par dager hvis man vil. Du høres så gjennomtenkt og ansvarlig ut at med kombinasjonen av at du kan få hjelp både ved å møte opp eller ringe til barsel, samt at det ikke er noen grunn til at akkurat du skal være så spesielt uheldig at du blir et av "unntakene", så tror jeg dette skal gå veldig bra. Din fødsel blir nok uansett helt spesiell, - det er alle fødsler. Og selv om jeg tror at barselstiden var lettere tidligere da det var vanlig med både lengre liggetid på barsel og at hele "bygden" stilte opp og stelte for og hjalp barselskvinnen og barnet, så tror jeg at de aller fleste vil føle at etter noen dager så er det ingen andre i verden som bedre vet hva som er best for ens egen lille prinsesse/prins. Ønsker dere alt godt!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2007 #6 Skrevet 26. august 2007 jeg meg har kjempedårlig erfaring med barsel på Haukeland. Jeg hadde igangsatt fødsel der for 2,5 år siden og fikk totalruptur 4 grad (rift) dette var så grusomt at jeg ikke kunne bevege meg på flere dager likevel jobbet de knallhardt for å bli kvitt meg der oppe. Men jeg nektet å la dem hive oss ut før etter 7 dager. Jeg måtte nemlig reise 3 timer i bil + ferje og kunne ikke sitte. Maken til ufordragelig personale der skal man jammen leite lenge og vel etter. Jeg fikk heller ikke noen god forklaring på hvordan jeg skulle få ammingen i gang. Fikk bare til svar at det stod ferdig oppvarmet NAN på kjøkkenet. Jada NAN kunne jeg nok fått til å blande hjemme. Ammingen ble et mareritt sluttet etter 2 mnd da det aldri ble noe styr på det. DERE KAN VIRKELIG TRO JEG GLEDER MEG TIL Å LIGGE PÅ BARSEL DENNE GANGEN. bor heldivis i Bergen denne gangen ikke så langt å reise "med ræva i fatle"
Anonym bruker Skrevet 26. august 2007 #7 Skrevet 26. august 2007 Jeg har akkurat kommet hjem fra Haukeland etter å ha født mitt andre barn på Storken (kan forøvrig absolutt anbefales). Jeg ønske å ligge på Barsel og ikke sykehotellet, og fikk dette. Jeg lå i tre døgn og ikke to slik jeg gjorde første gangen. Det er bare å spørre om du kan ligge lenger enn to døgn (som er vanlig?). Har de kapasitet går det sikkert greit. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #8 Skrevet 27. august 2007 Det er så trist at begynnelsen på en ny epoke, en så fantastisk, men samtidig så vanvittig krevende tid, skal være slik som det kan virke som om de ganske ofte kan få til på barsel på Haukeland. Kjenner flere som har lagt der og fått slengt i seg sure kommentarer som har fått dem til å føle at de er både hypokondere og elendige mødre. Etter en fysisk påkjenning som svangerskap og fødsel er, og den vanvittige omveltningen som det å bli mamma er, så kjenner man seg ganske sårbar og en barselskvinne bør bli møtt med forståelse, respekt og omsorg. Og det skjer tilsynelatende dessverre langt fra alltid på barsel på Haukeland. Pga advarsler både fra familie og venner som hadde lagt der, var jeg bestemt på at jeg skulle på sykehotellet og fikk heldigvis komme der, så jeg har ikke så mye personlig erfaring, men jeg stoler på de som har fortalt meg om hvordan det var. Jeg måtte imidlertid innom barsel noen dager etter hjemreise, og de to pleierene jeg møtte der da var direkte ufordragelige. Jeg vet at de sliter med nedskjæringer osv. på Haukeland, men det koster ingenting og det tar ingen tid å smile, og å formulere seg høflig og vennlig. Jeg er sikker på at det er mange som gjør en veldig god jobb på barsel på Haukeland, men mitt inntrykk er dessverre blitt bekreftet av stadig flere. Pasienthotellet der jeg lå var forøvrig helt supert og for de som føler seg i form til det vil jeg anbefale det på det varmeste!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #9 Skrevet 27. august 2007 For å balansere og berolige: Jeg har to ganger vært på KK den siste tiden pga komplikasjoner i svangerskaper. Har fått en fantastisk behandling på obs-posten hver gang...
Anonym bruker Skrevet 28. august 2007 #10 Skrevet 28. august 2007 Er førstegangsfødende selv, og reiser heller til Voss, selv om det blir litt lenger kjøring. Jeg hadde aldri klart å "roe" meg og slappe av på flermannsrom, som er det mest sannsynlige på KK, og som førstegangsfødende og uten noe som helst familie rundt meg her (har kun samboer og foreldrene hans som ikke er helt unge og spreke lenger) så har jeg ikke veldig lyst å reise hjem med en gang. På Voss risikerer man i "verste fall" å havne på tomannsrom, og man blir ikke kastet ut med en gang. Syns dessuten jeg hører mer "skrekkhistorier" fra KK enn historier fra de som har gode erfaringer. Har kun hørt "solskinnshistorier" fra de som har født på Voss. Sikkert ikke helt rettferdig fordeling av historier fra KK, er som regel de som syns de har hatt det kjipt som deler erfaringene sine virker det som. Men allikevel sitter jeg med en følelse av at det er samlebånd-fødsler på KK, med travelt og overarbeidet personale, så jeg foretrekker altså Voss.
78'er Skrevet 28. august 2007 #11 Skrevet 28. august 2007 Vil berre komme med litt balanserande synspunkt. Er ei stund sidan eg var på KK (storken), men hadde eit heilt fint opphald der i 2003. Var vel i utgangspunktet 2 dagars liggetid, men husker eg spurte om det, svaret var at eg kunne reise heim når eg følte meg klar. Hadde einerom og fekk hjelp når eg spurte. Ei venninne som fødte i fjor måtte sy ein del, ho var i fem dagar (trur eg), på einerom på barsel. Er nok helst skrekkhistoriane som kjem fram, dei fleste trur eg har greie fødselsopplevingar på KK og. Sjølv om nedskjæring sikkert gjer sitt der i gården også. Og så syns eg det er litt betryggande at dei har god ekspertise på barneklinikken om noko skulle vere galt!
Ranveig R Skrevet 28. august 2007 #12 Skrevet 28. august 2007 Det er som regel dei som har opplevd noko negativt som er snarast med å fortelle andre om det som har skjedd... Vi som har positive erfaringar er dessverre ikkje like flinke til å snakke om det, trist men sant. Eg fødde på KK kl 2 ei onsdagnatt i september 2005. Var på fødestova fram til vaktskiftet var over ca 7.30, blei då flytta over på barselloftet (pasienthotellet). Mannen min var hos meg heile tida (kr 500 pr døgn med fullpensjon), og vi reiste heim fredag midt på dagen. Jordmødre kom innom rommet nokre gongar for dagen + at dei sjølvsagt kom med det same vi ringte etter dei. Har berre positivt å seie om det som skjedde etter fødselen. Og maten på pasienthotellet er fantastisk ) Leita på Haukeland sine sider og fann dette no: "Kjære fødekvinne! Velkommen i prosjekt ” Jordmor i Barsel” Oppstart 5. september - 07 Jeg jobber på Storken som jordmor og har startet et prosjekt for dere kvinner som nettopp har født og som selv ønsker å reise hjem 4-24 timer etter fødselen. Er du en av dem som vil raskt hjem, kan jeg gi deg et tilbud om 3 hjemmebesøk innenfor de første 10 dager etter fødselen. Velger du å være med i prosjektet unngår du å reise tilbake til klinikken for å ta Føllings prøve og vektkontroll. Tilbudet kommer i tillegg til helsesøster`s oppfølging. Er du fortrinnsvis flergangsfødende; frisk, føler deg sprek, har god ammeteknikk og god hjelp av barnefar eller andre i familien, er det fullt forsvarlig å reise hjem like etter fødselen. Jeg håper at du som velger å være med i prosjektet vil få en rolig og trygg barseltid. Vennlig hilsen Prosjektjordmor Monica Ekeli, Mail adr. [email protected] Storken, 04.07.07 PS. Prosjektet omfatter i første omgang kvinner fra den ” indre del” av Bergen." Men dette er altså eit nytt prosjekt for fleirgongsfødande som VIL reise heim tidleg. Det er framleis 2 døgn etter fødsel som er standard.
mamma til s@lma Skrevet 28. august 2007 Forfatter #13 Skrevet 28. august 2007 En gang til takk for alle svar, det er veldig greit å få litt forskjellige opinier i denne saken. Det er nå gått noen dager siden jeg hørte om alt dette, og jeg fikk snakket med en del folk pluss lest deres svar. Fant ut at det er best å være litt fornuftig og ikke innstille meg verken på det beste eller på det verste. Det ser ut at det har mye å si hvor mange fødende / barselkvinner er innlagt akkurat i gjeldende øyeblikket, det kan hende jeg får verdens beste hjelp og tilsyn, og det kan og hende de får knapt tid til å se til meg. Tror jeg skal være glad for at jeg hadde ( hvert fall inntil nå ) ukomplisert, nesten uproblematisk svangerskap, og håpe at fødselen går også greit. Må bare tilføye til slutt at jeg er selv sykepleier på svært travel avdeling, så jeg vet godt hvordan det er å slite med overbelegg og nedbemanning, og gikk selv hjem ikke bare en gang med dårlig samvittighet for mine pasienter ikke fikk det de trengte.. Det oppleves litt annerledes nå når jeg skal være selv på den andre side, synes egentlig selv at hver lege/ sykepleier eller andre som har kontakt med pasienter burde ha opplevd selv hvordan det er å være avhengig av andre mennesker, selv i noen få dager.. Så jeg skal prøve å gjøre det beste av situasjonen, være forståelsesfull ( så lenge det blir forsvarlig ) . Men jeg skal helt sikkert ikke la de kaste meg ut etter 4 timer, det får de bare glemme ! Takk for alle svar en gang til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå