SuperGlad Skrevet 26. august 2007 #1 Skrevet 26. august 2007 her skal jenta mi få p-piller med en gang hun får mensen (hvis hun er like sen som meg som fikk den som nesten 15 år), å begge to skal få fri tilgang på kondomer. Jeg håper jo selvfølgelig både jenta å gutten min er i den øverste delen av tenårene når de vurderer sex med noen, men man vet jo dessverre aldri! jeg selv fikk p-piller da jeg var 15 å fikk meg kjæreste. Lureste mamma noen gang har gjort. Gutten min skal lære seg om ansvaret han har for at jenta han velger å ha sex med ikke blir gravid, å begge to skal få innprintet hvor mange sykdommer de selv kan forhindre at de får. Noen som mener det gir feil inntrykk til barna å gi prevansjon? Her tenker jeg i de baner at det kommer til å skje uansett, så hvorfor ikke forberede de på dem å gi dem "rett utstyr" til å være tilnærmet trygge?
*1+1=2 små* Skrevet 26. august 2007 #2 Skrevet 26. august 2007 synes ikke det er så dumt!! Moren min var kjempe lei seg, når hun fant ut av at jeg hadde skaffet meg p-piller uten å snakke med henne...hu hadde likt om jeg hadde pratet med henne først! Er enig med deg, bedre å gi ungene ALT av info osv. uten å si: DETTE HAR DU IKKE LOV TIL blabla, da blir det jo bare spennende å holde det hemmelig. Jeg vil heller vite at ungen min har sex, enn at de har hemmeligheter for meg. Kommer faktisk til å gjøre noe av det samme med alkohol....jeg er oppvokst i tyskland hvor det er 16 års grense på øl/vin og jeg fikk lov å smake hos mamma og pappa, så alkohol var ikke FY FY FY dermed heller ikke så spennende. Har til nå ikke drukket meg så full at jeg har mista kontrollen(begynte å drikke når jeg var 17) så jeg har tenkt å gjøre det på samme vis med mine barn. Bedre å vite at barnet mitt drikker litt, enn at de holder det hemmelig og drikker seg så sørpe full de få gangene de får tak i sprit/alkohol...
Gjest Skrevet 26. august 2007 #3 Skrevet 26. august 2007 Dette er jo til duskusjon som en har hørt mye om på Oprah og Dr.Phil.... nå er det jo en stund frem i tid... Men jeg synes det er helt greit at de lærer å ta ansvar også for dette.... en er naiv om en tror at det ikke gjelder ens eget barn.... selv om en håper at de venter lengst mulig.....
to herlige karer + baby 7.3.12 Skrevet 26. august 2007 #4 Skrevet 26. august 2007 Synes tankagangen din høres fornuftig ut jeg. Bedre føre var, enn etter snar (er det ikke noe som heter det) Nå er sønnen vår bare 21 måneder og neste er på vei, så det er heldigvis lenge til vi trenger å tenke på dette tema, men sr for meg at jeg vil gjøre det som deg
Adriansmor med tulla Skrevet 26. august 2007 #5 Skrevet 26. august 2007 lenge til jeg må tenke på den saken .. heldivis!!!!!
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 26. august 2007 #6 Skrevet 26. august 2007 Jeg fikk mensen da jeg var 11 år,og kjæreste da jeg var 13. Hadde sex for første gang da jeg var 14, og skaffet meg p-piller gjennom helsestasjonen da jeg var 15. Kan jo legge til at kjæresten min gikk i samme klasse som meg, og at vi var sammen helt til vi var 18. Tror ikke noe hadde forandret seg selv om jeg hadde fått p-pillene av mamma, for uansett tok jeg jo dette ansvaret selv:) MEN, jeg aaaner ikke hva jeg burde gjøre når min egen datter blir tenåring (hun er 3 år nå).
Mammaen til Emilie med ny mage Skrevet 26. august 2007 #7 Skrevet 26. august 2007 Den tid den sorg,sier jeg. Hvem vet, kanskje barna våre blir ekstremt fornuftige og faktisk ønsker å oppsøke lege selv for evt prevensjon? Men når hun får seg kjæreste / begynner å farte ute skal vi ha en prat. Jeg håper,og ønsker at jeg klarer å gi Emilie en slik oppvekst og tillit at hun klarer å ta de riktige valgene selv. Og at hun den dagen hun kommer på tanken med sex,kommer til meg, eller drar til legen. Uansett så skal hun få vite alt leeenge før den tid. Så hun VET hva hun går til.
Gjest Skrevet 26. august 2007 #8 Skrevet 26. august 2007 Når hun kommer opp i tenårene og får seg kjæreste kommer jeg nok til å ta den praten ja. Har aldri hatt et slikt forhold til min mor, tror ikke engang jeg fortalte henne det når jeg fikk mensen. Hadde sex for første gang som 15-åring, og ordnet p-piller og kondomer selv. Men skulle nok ønske mamma hadde snakket litt mer om slikt til meg... Hvis jeg får gutter skal jeg fortelle dem at de også har ansvar for at jenta ikke blir gravid før det er ønskelig.
@nne p@ l@nne Skrevet 26. august 2007 #9 Skrevet 26. august 2007 Har bare gutter jeg da, men kommer jo til å fortelle dem om saker og ting når den tiden kommer. Ellers så har jeg alltid hatt et ganske åpent forhold med moren min når det gjelder gutter og prevensjon. Men jeg skjønte selv når jeg skulle skaffe meg p-piller uten at hun trengte å fore meg med det! P-piller er jo noe som hører sammen med et kjæreste forhold. Til andre ting er det viktig å bruke kondom for det er jo ganske mye sykdommer ute å går. Og det er garantert ikke noe mindre når barna blir tenåringer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå