Gå til innhold

ang. barn i bhg, mens mor er hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

synes ikke det er egoistisk å ha en dag alene.... bare tenk alt en får gjort hjemme, mens barnet er i barnehagen og har det morro sammen med venner, enn å være hjemme å kjede seg... ja for huset bør vaskes innimellom.... tenke så godt for barnet å kunne komme tidlig hjem, kanskje til ferdig middag og en mor som er i strålende humør fordi ho har fått vaska huset og ordnet ting som trengtes...eller fiffa opp seg selv.... dessuten trenger også mødre litt tid for seg selv..... barnet trenger jo ikke være fra 8-16, men kanskje 10- 15.... synes det da er værre for de ungene som går hverdag fra 8 -17... spesielt når en vet foreldrene har mulighet til å hente før....

har ofte lurt ¨på hvorfor enkelte foreldre spes. lærere som har fri i ferier fortsatt sender barn i bhg enkelte dager i ferien... men det er fordi barna faktisk vil, de synes det er gøy i bhg....

til deg som egentlig tok opp dette temaet.... du må gjøre som du føler på... synes du samvittigheten gnager om en ekstra dag i uka, så kan det jo gå ann å gå 4 dager en uke, 3 dager neste... ?? :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg ja. Er godt med en dag i uka til å gjøre ting man ellers aldri får tid til :)

Skrevet

Har snuppa i barnehage to dager i uka.. Jobber en del natt da, så er godt å få sove ut, men like ofte har jeg IKKE jobbet natt til de dagene hun skal i barnehagen. Synest alikevel at det er deilig å ha disse to "fridagene" i uka til å få tatt et skippertak i heimen, og andre ting som man gjerne ikke får gjort når barnet er hjemme. Synest ikke det er egoistisk av hjemmeværende å sende barna i barnehagen i det hele tatt. Mor har godt av litt barnefri innimellom, samt at jeg synest barn har godt av å gå i barnehage og utvikle seg, leke med andre barn og lære å måtte forholde seg til litt andre enn foreldre og nærmeste familie. Min mening da :)

Skrevet

Fint å vite at dere tar opp barnehageplasser for å kunne hvile og gjøre husarbeide, når vi som jobber 100% og ikke får barnehageplass er så slitne av det at man snart går ifra hverandre. Bra at "stakkars" dere som jobber 50% er uthvilt til å leke med ungene da.

Skrevet

Syntes det ikke er eogoistisk. Greit å få gjort ting og tang i fred. Sønnen min har begynt i barnehage. Har ikke jobb for øyeblikket, men holder på å kikke etter jobb. Og da er det greit å vite at man har plass. Han går fra 9.30 til 15.00 Er alenemor og. Syntes det er greit å litt tid for seg selv og pusle med andre ting. Han får og lekt med andre barn.

Skrevet

samme her, bortsett fra at jeg jobber 50%. Guttungen stortrives full tid i bhg :) Han hadde begynt å kjede seg noe enormt hjemme alene med meg.

Skrevet

Datteren min er i barnehage nå og hun skal være der også når jeg har en fridag i ny og ne. Og jeg storgleder meg til å ha tid helt for meg selv og få gjort noe vettugt i heimen!

Hadde jeg jobbet fast turnus med mye fri i ukene hadde jeg sikkert hatt 50% plass til henne. Men til deg som sutret over at vi tar opp barnehageplasser så er det jo ikke sånn. Hvis man skal ha halv plass så er jo det vanskelig å kombinere med turnusjobbing!!!

Skrevet

Barna trenger jo også å leke med andre barn. Synes ikke det er egoistisk i det hele tatt..

Skrevet

for det første mener jeg at barn bør gå i bhg minimum 3 dager i uka for at de skal komme inn i "ting" der... men det er min mening.... dersom en jobber 60 % ser jeg ingenting galt med at barnet er 4 dager i barnehagen, der 4 dagen kan jo godt bli kortere, dersom mor har fri... :o)

jeg selv jobber 80% noe jeg må pga av stillingen jeg har, lillegutt er i bhg 3 dager, min stemor har han 1 dag, men jeg vil jo selvfølgelig ha han hjemme den ene dagen jeg har fri... men det er mitt valg... men hadde vært utrolig godt å hatt en dag alene.... jeg er stort sett alene med guttungen, er den som må ordne alt i hjemmet, siden jeg har en samboer som jobber 7-19 nesten hver dag.... det er ikke snakk om fri fra barna, men en tid alene, til å ordneandre ting uten at det går utover barnet.... for barna har det ikke vondt i barnehagen.... men jobber en 50% (dag) så ville ikke jeg valgt 100% bhg for barnet....

Skrevet

Snuppa mi gikk i barnehage tre dager i uka, det funket DÅRLIG.. Vi måtte øke til full plass for å få henne inn i rutiner og sånt i forhold til barnehagen. Ble bare grin ellers! Nå funker det kjempefint, men hun har korte dager... :o)

Passer oss bra sånn vi har fått det til nå..

Skrevet

Det kommer litt på alder til barnet, mener jeg. Eldste på 4,5 år er i bhg og stortrives fordi hun har masse venner der, minste på 20 mnd er der for passet sin del, han har ikke det store sosiale utbyttet av bhg enda.

Mine barn er i bhg fra 10-16, senest.

:-)

Skrevet

Jeg syntes ikke det er egoistisk. Jeg håper på plass til min snart, han er 17 mnd og krever utrolig mye om dagen. Hadde håpet på å ha ham hjemme i og med at jeg skal være hjemme, men det blir rett og slett for mye om dagen. Nå skal det sies at jeg er gravid og kvalm og sliten dagen lang så trenger virkelig avlastning.

Har tenkt til å ha ham hjemme en dag i uken og ha korte dager så jeg får muligheten til å kose meg med han den siste tiden vi har sammen bare vi to (før det kommer en bebbis til..).

Det er som du sier, man trenger virkelig litt tid til å trekke pusten på egenhånd og få litt overskudd!

Skrevet

Før jeg skriver noe må jeg si at jeg IKKE underviser i norsk og dette er skrevet i all hast..Er nok ikke noen kløpper i hverken rettskriving eller stningsoppbygging..hehe

Synes det er utrolig flott at dere har mulighet til ikke å ha fulle dager i bhg, men må si at det er ikke allle som kan gjøre dette. Når enkelte her inne går så hardt ut mot det å ha "fulle" dager, går det jo inn på meg....

Vi er i den situasjonen at vi er nødt til å arbeide begge to. Selv jobber jeg som lærer i u.skolen og en jobb på under 80% ville ikke vært til å holde ut. Arbeider heldigvis i en kommune som gir en dag fri ved 80% (noe som slett ikke er en selvfølge andre steder.) I følge min arbeidsavtale, som følger minstestandard mp jeg være på jobb fra 8 - 15.00 tre dager og 8.30 - 16 en dag. dvs at jeg kan hente barna tidligst 15.30 og 16.30. Da er det full fart hjemme med middagslaging og felles hygge fram til barna er i seng senest 20. Da er det bare å sette seg ned å forberede neste dag og rette + alt i huset/klesvas osv. Ettersom vi må opp kl 6, det har minsta bestemt, kan ikke jeg legge meg senere enn kl 22. dvs at jeg ikke har mulighet til å få gjort alt skolearbeidet + husarbeid på kveldene. Prøver å skåne helgene, da vi alle 4 kan kose oss sammen, da er det bare min fridag som står igjen... Jeg må jobbe med skolearbeid noen timer mens vaskemaskin og tørketrummel gr varmt. Da må barna være i bhg., og for at det skal passe med mating og soveing + holde morgen rutinene slik at det ikke blir krøll for minsta får de noen bli der i 5 timer. Dette er bakdelen for å ha lmange uker hjemme om sommeren og div avspasseringer resten av året (høstfereie, vinterferie osv) I ferier er barna noe hjemme og noe i bhg, blir veldig lenge borte fra bhg dersom de skal være hjemme i 7 uker i strekk, vår bhg har stengt i juli så da er alle barna i næromrdet hjemme. Resten av tiden er det kjedelig å bare gå hjemme med mor, har det bedre med noen timer i bhg. Også deilig for hver av dem å få alene med mamma dager, mens den andre er i bhg.

Et par venninner lurer på hvorfor jeg ikke tar meg perm fra jobben og får meg en jobb på et sykehjem el lignende noen år. På den måten kunne jeg være mer hjemme, men det ville jo ikke vært bra for dem som bodde der eller meg, jeg ville jo ikle trives....Tenk om alle reproduserende lærere skulle gjort det....hehe...da ville det bltt problemer med å fylle opp stillingene!

Så vær så snill ikke gå så hardt ut mot oss som bruker barnehagen tilnærmet 100%, det er ikke sikkert vi har så veldig mye valg pga det ene eller det andre! Jeg får i hvertfall veldig dårlig samvittighet, selv om jeg vet at barna mine jubler hver dag de skal i bhg.

Skrevet

litt misunnelig, lille sitron?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...