4-søte-små Skrevet 26. august 2007 #1 Skrevet 26. august 2007 Guttungen min på 3 år spiser så seint at jeg irriterer meg ved hvert måltid!! Nå har han brukt 45 min på ei skål med frokostblanding, har noen skjeer igjen.... Og porsjonene vi lager er helt overkommelige for ham! Kan bruke opptil en time på en brødskive... Vi må hele tiden minne ham på å ta et bit/en skje, og så virker det som han glemmer å tygge og svelge... Jeg har kjøpt ei sånn minuttklokke. Lurer på å sette den på 30min når vi begynner å spise, og er han ikke ferdig til da, får han gå fra bordet og ikke få noe før neste måltid... Vil han forstå det? Noen som har erfaring med dette, eller andre forslag? Kan ikke gi ham mindre porsjoner heller syns jeg...
Mamma Mirabell Skrevet 26. august 2007 #2 Skrevet 26. august 2007 hvorfor gir dere han ikke mat litt tidligere? Da blir det nødvendigvis ikke så sent.. Syns det virker som han ikke er sulten kanskje ? Han drøyer bare tiden for å ikke legge seg ? Hadde han vært sulten hadde han spist ordentlig.. Eldste gutten min på snart fem nå har holdt på sånn noen ganger, også når han var tre og fire år. da har han rett og slett bare hatt lyst til å drøye tiden tror jeg..
Bibi m/2 nå (",) Skrevet 26. august 2007 #3 Skrevet 26. august 2007 Mi jente begynte oxo slik da hun var liten rundt 2, 3 år....i begynnelsen trodde vi d var bra for hun ikke slukte maten, men nå er det mer et problem....nå er hun 6 år og spiser sååååååå sent....og lite! La alltid noe være igjen, virker nesten som hun synes det er stress og spise mat av og til.... Håper det endrer seg for din sønn Skjønner deg men har desverre ikke tips :\
4-søte-små Skrevet 26. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 26. august 2007 har ingenting med å legge seg å gjøre... han syns maten er god, og kan komme å spørre om han kan få frokost/kveldsmat nå osv, men det går så seint! Hvis jeg sitter og mater ham med f.eks havregrøt til kvelds fordi jag vil han skal bli fortere ferdig, så går det litt kjappere, men må fremdeles minnes på "tygg og svelg". Han har ingen grunn for å drøye tiden ved måltidene, for som regel venter det jo lek og moro når han er ferdig... går ikke fortere om det er dessert som venter heller....
ejiec++ Skrevet 26. august 2007 #5 Skrevet 26. august 2007 Vi har det sånn vi også, med datteren vår på snart 8 år. Hun bruker en time ved middagsbordet nesten hver dag. Hver gang vi skal spise får jeg høre: jeg liker ikke sånn... - jeg blir GAAAAAAL! Men hun må spise allikevel altså. Hun sitter med maten i munnen, men tygger ikke - må minne henne på det hele tiden. Håper ikke den yngste datteren vår blir sånn.
Mikaelle7 Skrevet 26. august 2007 #6 Skrevet 26. august 2007 Er mange barn som er sånn, de glemmer seg, blir sittende i andre tanker, har ikke samme tidsperspektiv som vi. Alle skal trives med og tas hensyn til ved måltidene. Det gjelder barna, men det gjelder også dere voksne. Og hvis du irriterer deg ved hvert måltid, er det jo ikke noe særlig for ham heller. Så prøv det, du, det med minuttklokken. Ha is i magen og gi det et par uker, selv om han en stund får i seg mindre mat. Legg vekt på å kose dere den tiden dere sitter sammen, ikke mas på ham. Le og prat om noe hyggelig. Tror ikke jeg ville kommentert tiden i det hele tatt underveis i måltidet, er jo ikke en konkurranse heller. Men 5 min før tiden går ut, kan du jo si; nå er måltidet ferdig om 5 minutter. Så er han forberedt. Ettersom tiden går vil han lære seg å ta til seg den maten han trenger på den tiden måltidet varer. Men skal det funke, må det være en avslappet og positiv stemning, og tro på at dette går seg til. Og det må komme fra deg.
Gjest Skrevet 26. august 2007 #7 Skrevet 26. august 2007 Sånn var jeg når jeg var på det alderen og frem til 12-års alder ca. 1 knekkebrød brukte jeg 1 time på å spise. Middag kunne jeg sitte med til det var på tide å legge seg og vi måtte hoppe over kveldsmat Spiser fortsatt sakte, men kan spise fort også. Sambo er litt irritert på meg pga. det, i hvert fall når vi spiser ute. Vet ikke hvorfor jeg var sånn, eller hvorfor jeg er litt sånn enda. Tenker ikke over det faktisk, har alltid vært sånn og for meg er det veldig naturlig. Husker også at mamma dreiv og maste fælt på meg, og da tok det enda lenger tid. Var veldig glupsk som baby da, hadde kolikk så det ble verre fordi jeg var så glupsk. Får vondt i magen nå hvis jeg spiser for fort, så mulig det var derfor jeg spiste så sakte når jeg var mindre ? Har ikke noen gode råd til deg dessverre.
4-søte-små Skrevet 26. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 26. august 2007 Takk for svar! Den eldste og yngste broren til mannen min spiste også seint som barn, og gjør det ennå. Men i følge svigrmor ikke så seint som knøttet her i huset!:-) Han spiser ikke så seint i barnehagen heller, der har de en halvtime til mat, og spiser 1-2 skiver. Selv om jeg irriterer meg over det, har vi somregel en god tone under måltidene. Jeg kjefter ikke, men etter lang tid ved bordet og lite matinntak sier jeg at han må spise, og gjentar jo dette ørti ganger da... Får teste minuttklokka ved middagsbordet idag tror jeg!
d",)~^~^~ Skrevet 26. august 2007 #9 Skrevet 26. august 2007 Jeg syns absolutt ikke at en minuttklokke er noen god idè. Det vil bare skape stress og negative assosiasjoner til mat. Hvorfor plager det deg egentlig at han spiser sakte? Du trenger ikke sitte ved bordet hele tiden. Er vel bedre at han finner ut selv at han går glipp av lek og moro ved å bruke lang tid. Og hvis det er sånn at han ikke rekker å spise opp fordi dere skal avgårde eller noe så får han kjenne på sulten og lærer seg forhåpentligvis å spise litt raskere neste gang.
4-søte-små Skrevet 26. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 26. august 2007 Sitter ikke ved bordet hele tiden heller, og jeg tror ikke han bryr seg om at han går glipp av noe.... men syns ikke det er greit at han skal sitte to timer med bordet å spise middag, så er det en time til kveldsmat etterpå. Det jeg vil prøve å få til er at nå sitter vi og spiser, og når måltidet er over så er det over. Vi kan ikke spise middag hele dagen. Og har han spist en gaffel med middag da, så er det han som blir sulten, og må vente til neste måltid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå