Gå til innhold

ang ulønnet permisjon etter sv.perm

Anbefalte innlegg

Skrevet

har jobbet snart en måned, men vurderer å ta ut mer permisjon. man har krav på det frem til barnet er 3 år? hvordan går jeg frem? blir det permisjon fra 1 neste måned? eller kan jeg gå ut med en gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt

Skrevet

Du har rett på inntil ett år med 100% ulønnet permisjon i følge arbeidsmiljøloven. Hvor tidlig du må varsle arbeidsgiver kommer ann på hvor lang permisjon du skal ha. Se www.lovdata.no

far ahr også rett på inntil ett år ulønnet permisjon. Tilsammen kan dere derfor ha permisjon fram til barnet er 3 år.

Skrevet

ok. er snakk om 3-4 mnd, i oppsigelsestiden... har ikke sagt opp enda, vet ikke helt hvordan ting blir...

Skrevet

dytte

Skrevet

jeg har også kunne tenkt meg å ha vært hjemme litt lengre.

kan jeg spørre om hvordan du skal gjøre det økonomisk?

vi er avhengi av at jeg også har inntekt.

Skrevet

har tenkt til å få meg en turnus/nattevakt jobb.... jobbe 50% natt og ett par kvelder innimellom og tjene det samme som jeg gjør nå....

Skrevet

så smart. jeg har ikke mulighet til det, men jeg vet det er mange som gjør det samme.

jeg får vel prøve å finne ut noe lurt jeg også:)

Skrevet

greia er bare at de jobbene jeg har søkt på starter før min oppsigelsestid er over. har ikke sagt opp enda, for jeg har jo ingen jobb... lurer bare på hvor fort jeg evt kan starte i ny jobb....

Skrevet

du kan jo spørre arbeidsgiver om du kan slutte tidligere hvis det dukker opp en annen jobb. det er mange som er behjelpelige med det:)

Skrevet

"§ 12-5. Foreldrepermisjon

(1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden.

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her. "

Som jeg tolker arbeidsmiljøloven må man faktisk ta ut denne permisjonen umiddelbart etter den første. Jeg kan med andre ord ikke se at man nødvendigvis har rett til slik permisjon etter å ha jobbet en måned, uten at jeg er noen ekspert på området.

Du må videre forholde deg til reglene i arbeidsmiljøloven om permisjonsvarsel til arbeidsgiver vil jeg tro, med andre ord kan du ikke gå ut i permisjon umiddelbart uten at arbeidsgiver godtar dette.

• 1 år senere...
Skrevet

Husk du kan ta ferie også som en del av oppsigelsetid!

Eller kanskje du har tatt den i perisjonen?

Skrevet

Pila har tolket loven rett. Har du allerede startet i jobben din har du ikke rett på utvidet permisjon.

Skrevet

Der jeg jobber- må en ta ut inntill ett år ulønnet som man har rett på- rett etter permisjonen. kan altså ikke ha jobbet en måned og "bestemt seg om"

Skrevet

Det stemmer slik dere andre også tolker loven. Skal man ha rett på ulønnet permisjon i ett år etter sv.perm så må dette avklares i god tid før permisjonen går ut og man kan ikke gå tilbake på jobb imellom.

Har man barn under 3 år har man rett på redusert arbeidstid så lenge det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsplassen. Hvor mye redusert arbeidstid en kan få er opp til arbeidsgiver...og ofte klarer de "lure" seg unna med å si at det er en vesentlig ulempe fordi de ikke har arbeidskraft nok til å dekke opp din arbeidstid.

Det kan godt være at du har en snill arbeidsgiver som gir deg permisjon selv om du har kommet tilbake, ta det opp med sjefen din du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...