Gå til innhold

Au Pair......veeeldig takknemlig for svar!!!!!!!! (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har dette/vurderer det? Evt vet om andres erfaring? Hva koster det, hvordan fungerer det, hvordan skaffer en seg det? Jeg jobber vakter (døgnvakter), og min mann er borte 2 uker i slengen med jobben. Bor i by uten familie rundt oss, og kan ikke bruke venner som barnevakt døgnet rundt til stadighet. Lurer på hvordan i all verden vi skal få dette til å gå rundt når jeg er ferdig med permisjonen... Noen som har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo annonsere etter det selv i ulike magasiner. En au pair koster deg ca 1000 krone i uka, dette er uten kost og losji selvsagt. Da hjelper de også til med vanlig husarbeid. Du og au pairen lager en arbeidsplan ilag.

Skrevet

En skikkelig au pair koster mer en 1000,- i uka. Min søster hadde au-pair fra Tyskland. Det er ikke noe "standard" at de skal gjøre annet husarbeid. Det ville ikke søsteren min at au-pairen skulle fordi hun mente au-pairen kom for å passe barn, lære språk og ikke skulle brukes som en "slave". De fikk tak i ei kjempeflott jente på 19 år som kom for å lære seg språk og som var veldig glad i barn. Hun er idag en del av vår familie. Hennes familie har vært her flere ganger og søster med barn reiser til Tyskland hvertfall et par ganger pr år.

Tror søsteren min betalte 1500,- i uken. Kost og losji kom selvfølgeligi tillegg. Nå har søster og mann god råd, men jeg syens de er verdt det. De passer tross alt barna en del timer i døgnet, i tillegg skal de kunne "leve" mens de bor her i landet hos oss.

Lykke til!!

PS. Jeg har selv vært au-pair i 2 år i USA som "ung"

Skrevet

Tusen takk for svar begge to! Tar gjerne i mot tilbakemeldinger/synspunkter fra flere med erfaring. Gjerne også tips dersom noen har råd om andre måter å ordne dette på....

Skrevet

hva vil forskjellen bli mellom au pair og praktikant?

Skrevet

Au pair er gjerne en som kommer via et byrå e.l fra et annet land for i itllegg til å passe barn, lære språket og landets kultur

Skrevet

Venninnen min har au-pair, men de har ikke lov å jobbe mer enn 30 timer pr uke. Har tenkt på det selv siden jeg har vært au-pair selv og det er vanskelig med barnehage, men når vanlig jobb her er 40 timer pr uke så hjelper det lite med au-pair for meg.

Skrevet

Har ikke erfaring selv, men har jo møtt endel au-pairs i den åpne barnehagen. Og da slår det meg ofte hvor dårlig kommunikasjon det er, fordi de ikke kan snakke norsk. Særlig hvis de skal være alene med ungene mere enn et par timer om gangen...

Så jeg ville heller satsa på ei norsk jente, det finnes mange flinke og hyggelige skoleleie jenter som du sikkert kan treffe via annonse i lokal-avisen.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Kanskje det kan gå dersom vi har vanlig barnehage på dagtid man-fre, og så betaler noen for å være fast "barnehagehenter" og barnevakt døgnet rundt når jeg har vakt (ca en gang i uka) de to ukene i strekk barnefar er borte på jobb... men spørs om en klarer å finne en slik person.... Jeg er i alle fall blitt mer skeptisk til om au pair er noe for oss etter svarene jeg har fått. Er sikkert flott for noen, men som en sa over her; man bør nok tenke seg godt om. 30 timer i uka vil uansett ikke hjelpe oss.

Men hva gjør en praktikant? Litt dum som ikke vet dette kanskje...

Skrevet

Den største forskjellen mellom praktikant og au-pair er arbeidstid og lommepenger/lønn. Au-pair "jobber" 5-6 timer om dagen og skal være som ett familie medlem, hun skal da kunne gjøre alle de oppgaver en i familien skal kunne gjøre. En au-pair skal ha minimum kr 3000,- i mnd + eventuelle busspenger på 500,- og kost og losji.Praktikanter er jeg noe usikker på, men har forstått det slik at de har 8 timers arbeidsdager og tjener mer.

Om en au pair blir bedt om å støvsuge huset en gang i uken eller vaske tøy nå og da, er ikke det slave arbeide, hele familien gjør det, så hvorfor ikke hun også, hun skal jo være en del av familien en store søster eller eventuelt en store bror(gutter kan være aupairer de også).

Jeg har hatt au pair de siste 6 årene og barna 60% i barnehage, hun henter og bringer når vi ikke kan og er hjemme med barna de to dagene de ikke er i barnehagen. Det er bare bra for barna å ha noen jevnaldrende å leke med. Hun hjelper til med frokost og middag, vasker litt tøy og gjør rent i blant. Når barna er i barnehagen går hun på kurs eller møter andre i samme situasjon. Men når det røyner på og alt er hektisk, hender det jeg spør om hun kan stille opp litt ekstra og da får hun litt ekstra også.

En au pair skal ikke ha mer en 30 timers arbeids uke og gjøre lettere husarbeide. Hun skal ha 1 ettermiddag fri i uken og to påfølgende dager fri i uken og en av de dagene bør helst være en helgedag. Men hun skal også være en del av familien og gjøre det en familie skal gjøre. Så når vi lager middag sammen, ser ikke jeg det som en del av hennes arbeidsdag, det ser jeg på som familie tid når vi alle står og gjør ting sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...