kosemæ Skrevet 26. august 2007 #1 Skrevet 26. august 2007 Noen som har dette/vurderer det? Evt vet om andres erfaring? Hva koster det, hvordan fungerer det, hvordan skaffer en seg det? Jeg jobber vakter (døgnvakter), og min mann er borte 2 uker i slengen med jobben. Bor i by uten familie rundt oss, og kan ikke bruke venner som barnevakt døgnet rundt til stadighet. Lurer på hvordan i all verden vi skal få dette til å gå rundt når jeg er ferdig med permisjonen... Noen som har tips?
petite fleur Skrevet 26. august 2007 #2 Skrevet 26. august 2007 http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=2651 Fant denne siden da jeg googla au pair....ser ut som det står mye matnyttig der:)
loppe Skrevet 26. august 2007 #3 Skrevet 26. august 2007 Vi har hatt aupair, søkte privat til UDI etter at vi mailet med en jente som noen tipset om.ikke vanskelig. Ellers kan du gjøre det gjennom Atlantis. Hun skal ha betalt en reisevei, i vårt tilfelle 10000. Så skal hun ha 3000 i måneden i lommepenger, 450 til busskort og mobiltelefon, ca 200 i måneden. Hun skal også ha et norskurs, engangskostnad på ca 1500. Så må hun jo ha eget rom, og for oss gikk strømregningen noen hundre kroner opp i måneden. Og så mat da, det blir gjerne 1-2000 i måneden fordi du kanskje må handle litt anderledes enn det du gjorde før. når hun kommer må du også mest sannsynlig kjøpe litt varme klær/ sko..
kosemæ Skrevet 26. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 26. august 2007 Tusen takk for svar begge to! Til loppe; var dere fornøyde? Kunne dere tenkt dere å gjøre det igjen? Passet hun bare barna når dere var på jobb, eller gjorde hun andre ting også i huset? Jeg kunne i utgangspkt ikke tenkt meg å ha en person boende i samme leilighet som oss, så tror vi ble nødt til å benytte utleieleiligheten til henne. Og da blir det jo veldig dyrt, taper jo mange 1000 i leieinntekter per mnd i tillegg. Hmmm, akkurat det med leiligheta gjør nok at det blir for dyrt å gjøre det slik. Men å ha en person boende sammen med seg; er ikke det slitsomt da? Kan jo hverken krangle eller noe annet uten at hun får det med seg.......
2 nøster Skrevet 26. august 2007 #5 Skrevet 26. august 2007 Hei... Bare slenger inn noen tanker her, siden jeg har vært au-pair selv. Jeg reiste privat, men vet at noe av de samme reglene gjaldt for meg også. (Hadde andre au-pair venner som reiste gjennom selskap) Tror nok det å ha en boende hos seg i ett år, ikke er for alle. Så tenk godt igjennom det! Men det er jo slik at hvis du går igjenom ett selskap, så blir man jo "matchet" med en person som passer din famile godt. Denne personen er her for å lære seg språk, kultur og passe barn. Familien jeg bodde hos hadde sine oppturer og nedturer, men slik er da alle familier. Jeg sitter igjen med gode minner fra min tid, og har fortsatt kontakt med de den dag i dag! (dette er over 12 år siden) Au-pair skal gjøre forefallende husarbeid, som er spesiellt linket mot barn. Dvs vask av barnerom/klær etc. Men man kan sikkert komme til en enighet. Jeg satte veldig pris på å bo sammens med familen, da man lærer språk, kultur og ikke minst familen å kjenne. Du bør tenke på at denne personen må skaffe seg ett nettverk her og, og det blir da noe av din jobb å introdusere henne til aktiviteter/folk. Jeg hadde nok syns det hadde vært litt trist å komme til ett fremmed land og blitt stua bort i en leilighet alene...hvis du skjønner hva jeg mener Men hva med praktikant? Lykke Til!
kosemæ Skrevet 26. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 26. august 2007 Tusen takk for fint innspill! Klart det ville være trist å komme til fremmed land og ikke få noe som helst input... Men hva er forskjell på au pair og praktikant? Og hvordan var det for deg som au pair å måtte gjennomleve familiens opp- og nedturer? var det slitsomt? Ser for meg at jeg ville syntes det var vanskelig og til tider pinlig dersom jeg skulle bo hos en familie og være så nær tilskuer til livet deres....
2 nøster Skrevet 26. august 2007 #7 Skrevet 26. august 2007 Hei igjen! En praktikant fungerer på samme måte som au pair, bortsett fra at hun/han kan være norsk, og ikke har noen forpliktelser til å ta norskkurs. Du kan selv søke om praktikant via norske eller utenlandske aviser.Også intervjuer du en potensiell praktikant på samme måte som dagmamma. Da er det større mulighet for at den personen allerde har ett kontaktnett, og da koster det ikke så mye med transport hjem og slipper norskkurs. Kanskje du kan finne en blanding av en dagmamma/praktikant som bor i nærheten/ studerer ved siden av.. som kan ta vare på dine barn de døgnene du jobber..Eller så fins det jo døgn åpne barnehager, hvis du bor i en storby...mener jeg på da Ang å være Au-pair: Jeg må si at i.o.m familien jeg var hos var så utrolig hyggelige, så syntes jeg absolutt ikke at det var vanskelig å være der, selv når det var nedturer. Det var ingen store greier, men de respekterte at jeg hadde mine meninger og tanker. Og jeg respekterte at de hadde sine. Jeg følte meg som en av familien.. Derfor er det viktig som vertsfamilie å ta imot slike praktikanter/au-pairer med åpne armer og virkelig vise dem at de er velkomne. Det går alltids å finne en gyllen middelvei, hvis det skulle være uenigheter.. Ellers har man jo mulighet til å bryte kontrakten.. Lykke til!
kosemæ Skrevet 27. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 27. august 2007 Takk igjen! Så på profilen din; lykke til med prosjektet deres! Huff, når jeg leser mitt og andres innlegg høres det jo forferdelig ut; som om jeg ikke har tenkt å være sammen med mine egne barn i det hele tatt. Men det er nå engang slik jobben min er, og ikke er det et uvanlig yrke heller. Mange andre får det jo til, men er litt bekymret siden pappaen er borte i 2 uker i strekk og siden familien ikke bor i nærheten. Er nok litt usikker på om au pair er det riktige for oss, mulig løsningen med blanding dagmamma/praktikant ville vært det beste. Supert om man kunne finne en man kunne stole på på alle vis...... Det ordner seg nok uansett, takk for hjelpen alle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå