Gå til innhold

Noen som har lyst til å dele erfaringer med navnefest?

Anbefalte innlegg

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Hei damer! Vi venter en liten gutt i januar, og har begynt å tenke på navnefesten... Dåp er uaktuelt for oss, men vi ønsker likevel å feire babyen med en navnefest. Noen som har noen tanker og tips om temaet - hvordan gjorde dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi venter en liten gutt i januar. Da dåp er uaktuelt for oss blir det navnefest. Jeg har sjekket ut med Humanetisk forbund hvor jeg etter hvert, når listen over navnefester for 2008 blir lagt ut skal melde meg på. Er ute i god tid, men de har ikke så mange sermonier i året så det er jo greit. Sermonien blir jo som en dåp, bare at den ikke er i kirken og relatert til kristendommen.

Etter sermonien leier vi lokale hvor vi skal ha middag kaffe og kaker med gjestene.

Sjekk ut siden her:

http://www.human.no/templates/Page____220.aspx

Skrevet

Jeg kan anbefale navnefest i regi av HumanEtisk Forbund på det varmeste! Dåp var også uaktuelt for oss da Iver skulle få navnet sitt, og vi er glade for at vi valgte navnefest-varianten!

Seremonien var enkel og fin - og ikke for lang! Det startet med at to spilte og ei sang mens vi gikk inn med barna og satte oss. Så ble det sagt litt kort om historien til denne type seremoni, så var det ett musikkinnslag til, før det var tale til barna om hvordan det var å finne sin plass i familien og i verden generelt, og litt tanker om framtiden ++ (med åpenrom for innlegg fra hovedpersonene selv ;) ). Denne syns jeg kanskje var litt i drygeste laget, men det kommer jo ann på den som holder talen - og de som hører på. Så var det en sang til, før vi gikk fram med barna våre. Alle stilte seg i en halvsirkel, og ett og ett barn ble lest opp, og fikk sin navneplate (foreldre og barn ble "presentert") - det var ikke vitner i denne seremonien. Men det står man jo fritt til å bruke allikevel. Så var det ett danseinnslag mens vi sto der med barna, så var det hele over.

Enkelt og greit :) Kjempekoselig å ha en seremoni, en høytidelig og fin en - før vi samlet familien til selskap etterpå. :)

Lykke til med valget!

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Artig å lese, takk for tips!! Skal sjekke ut Human -Etisk Forbund.

Det går an å få det til fint utenfor kirken også! Fortsatt god graviditet=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...