Gå til innhold

kakao, spetakkel eller andre lærere

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal gå inn som kontaktlærer nå, aldri vært det før. :(

Er det veldig mye pes å være kontaktlærer? Er det sånn at "ingen" vil være kontaktlærere, men helst timelærere?

Guri som jeg kvir meg...blir jo en erfaring rikere da, men hjelpes...holde foreldremøte...tror jeg dør. :(

Finnes det en "dettekrevesavdegsomerkontaklærerbok"? hihi :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke kontaktlærer, så jeg kan nok ikke svare deg, wonderFull. På en måte er det godt og greit å slippe, men man mister jo noe "kontakt".

Skrevet

Tenkte akkurat som deg første året i jobb da jeg fikk kastet kontaktlæreransvar på meg. Men jeg trives i grunnen godt med det. Det er perioder av året som blir litt ekstra hektisk (kontaktsamtaler), det kan bli en del flere ubehagelige avgjørelser og telefoner og det krever mye av oppfølging av elevene. MEN - du kommer nærmere inn på hver enkelt elev, du kan på en måte "forme" klassen og dens rutiner slik du vil og det blir lettere å få en helhet i det hele. Du dør garantert ikke av foreldremøter, men litt shaky er det lov å være. :-) De fleste skoler har rutiner for hva som er kontaktlærers ansvar osv.

Lykke til!

Skrevet

takk for svar. :)

Ja, akkurat sånne ubehagelige avgjørelser og ekstra oppfølging jeg kvir meg til...spes der foreldrene er litt vanskelige...:(

Jeje... det får gå som det går, er i alle fall skrekblandet fryd som er i magen min nå....men kastetkontaklæreransvar på jeg ja...hehe...det var rette beskrivelsen, plutselig så må jeg inn i det...

Skrevet

Mye arbeid? Ja, definitivt. Det er du som skal ha den daglige oppfølginga av "dine" elever. Du skal snakke med dem hvis det skjer noe, ringe hjem om det trengs - du skal ha elevsamtaler og foreldrekonferanser. Passe på at de får alle beskjeder de skal ha. Levere ut lapper, purre på å få dem tilbake. Skrive pultkontrakter, bokutleveringsskjemaer, alt sånt "dill"... Når det gjelder foreldremøtene, så er det hvertfall sånn hos oss at det er foreldrekontaktene som leder disse. Kontaktlæreren kommer med en "statusrapport" om klassen, forteller om positive ting, utfordringer...en fin mulighet til å ta opp ting du føler at alle foreldrene bør høre/drøfte/ta tak i.

Masse arbeid...

MEN jeg ville ikke vært uten det for alt i verden. Det er så utrolig kjekt å virkelig bli kjent med alle disse elevene, følge dem tett og forhåpentligvis veilede dem på en god måte. I tillegg til å gi dem faglig kunnskap. :-)

Skrevet

Takk til deg piano. :)

Men er det kanskje satt av litt ekstra tid til kontaklæreransvaret..? Om man er kontaktlærer får man kanskje mindre undervisningstimer.? hmm...eller drømmer jeg nå? :)

Skrevet

Hehe.... Det er både avsatt tid til kontaktlærerjobben, og du får ekstra betalt. MEN, både tid og penger er så lite, at det er langtfra nok. De fleste kontaktlærere jeg snakker med ønsker seg veldig en del mer tid. Pengene man får for jobben er så få at det i alle fall ikke oppveier for all ekstra jobb.

Skrevet

ok...det jeg var redd for...da ser det ut til at jeg må forsøke grine meg vekk fra 2-3 timer med fag jeg egentlig ikke ville ha i utgangspunktet, helt ok å slippe 100 % stilling synes jeg...all tid teller jo så..:)

Skrevet

Redusert leseplikt varierer litt med gruppestørrelse, men der jeg har vært har vi fått 1 time mindre undervisning uansett størrelse. Og det er IKKE all verden nei! Godtgjøring varierer også noe (lokale forhandliner osv), men du skal ha minst 10 000 ekstra i året. Så som du skjønner er det ikke snakk om mange kronene i måneden. For meg er likevel tiden vært det viktigste. Hadde vært godt med litt mer tid til å få unna ting mens man er på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...