Anonym bruker Skrevet 25. august 2007 #1 Skrevet 25. august 2007 Huff, er så i tvil her. samboeren min er ikke døpt, heller ikke hans to barn fra et tidligere forhold, mens jeg er døpt og står fortsatt i statskirka. Er så usikker på hva jeg skal gjøre med vårt felles barn. Jeg vil gjerne døpe han.Samboeren sier at det er greit for han, men at han ikke blir med på sermonien. Så da blir det i tilfelle bare familien min der, er liksom litt teit det også... Blir veldig glad på synspunkter og evt om dere skal/ skal ikke døpe den lille...
Nybakt mamma, nå til 3! Skrevet 25. august 2007 #2 Skrevet 25. august 2007 Det er hans barn og, men din rett å døpe. Eg ønska ikkje å døpe mine, men faren ville. Så da blei det dåp. Har nå døpt våre to første og det som kjem ut snart skal og døpes. Han blir ikkje med... Eg hadde tvinga han!!! Skal han ikkje bli med bare fordi han ikkje er kristen? Er ikkje kristne me heller, men litt greit at ungen kan komfirmere seg i kirka dersom barnet skulle ønske det i voksen alder... Litt dumt at han ikkje vil involvere seg i babyens liv... Samme som å sie at han ikkje skal bli med på forelder møter, skole avsluttninger o.l. Mitt meining da! Sikkert ikkje alle som er enige i det!
dårligfantasi Skrevet 25. august 2007 #3 Skrevet 25. august 2007 kan ikke svare på hva du skal gjøre.. men her er heller ikke sambo døpt, men jeg er.. vi skal ikke døpe, og mest sannsynlig ikke ha navnefest.. heller lage til ett lite selskap for de nærmeste selv
Snuppelupp og hengepupp Skrevet 25. august 2007 #4 Skrevet 25. august 2007 Jeg er også imot dåp, og stort sett alt som har med kirke å gjøre... Samboeren min er heller ikke spes kristen, men ønsker at barnet vårt skal døpes. Dette har jeg bøyd meg for, særlig det argumentet at da har ho et valg selv da ho kommer i konfirmasjonsalder. Ønsker ho å bli konfirmert i kirken, kan ho velge det uten å måtte døpes først, og ønsker ho borgelig eller ingen konfirmasjon er den muligheten også der. Selvom jeg aldri går i en kirke hvis jeg ikke er nødt, ville jeg aldri unnvære min egen datters dåp. Synes dette høres rart ut, men man er vel forskjellige...
Anonym bruker Skrevet 25. august 2007 #5 Skrevet 25. august 2007 Må bare forsvare han litt da... Han er en veldig engasjert pappa. Er alltid med på avslutninger, foreldremøte, forballkamper osv. Det er bare dette med kirka han ikke er helt med på. Jeg er ikke direkte kristen selv heller, men ser heller på det som en fin tradisjon.
Snuppelupp og hengepupp Skrevet 25. august 2007 #6 Skrevet 25. august 2007 Tviler ikke på at han er en fin pappa og mann:) Som jeg sa, vi er jo forskjellige. Ønsker dere lykke til med avgjørelsen, håper dere finner ut av det!
sineline Skrevet 25. august 2007 #7 Skrevet 25. august 2007 Kjenner meg godt igjen i problemstillingen din, anonym. Akkurat samme her, mannen min vil ikke mens jeg gjerne vil at barnet skal døpes. Han sier jeg gjerne kan døpe h*n, men at det blir uten mannen min til stede. Jeg må si jeg ble rimelig skuffet med en gang. Men han argumenterte godt for sitt ønske og må nok si at dette er noe som er viktigere for mannen min enn det er for meg, så nå har jeg helt innfunnet meg med at det blir navnefest, ikke dåp. Jeg var helt klar på at barnet skulle ha navnefest og få faddere, noe mannen min syntes var en god løsning. Så vi ble enige til slutt og er begge fornøyde med avgjørelsen. Det ble mye styr da vi fortalte besteforeldrene at det ikke blir dåp. De ble rett og slett skikkelige sure, noe jeg syntes var forferdelig sårende! Det er jo vårt barn og vår beslutning!! Det er flere andre også som har uttalt seg negativt om vår avgjørelse.. Men det blir nå slik uansett hva folk mener. Lykke til med avgjørelsen!!!
Kufiolilla Skrevet 25. august 2007 #8 Skrevet 25. august 2007 Om ikke dåp i kirken ville jeg laget en EGEN liten navnegreie jeg. Synes sermoniene til human-etisk-forbund bare er tull og tøys...
mari.a Skrevet 25. august 2007 #9 Skrevet 25. august 2007 vi hadde navnefest i oslo rådhus-og det var en kjempefin seremoni-og alt fra oldemor-besteforeldre-tanter og onkler synes det var en overasskende høytidelig og fin seremoni, på lik linje m dåp...så det kan være veldig hyggelig d og:) vi var veldig fornøyde og vil absolutt gjøre dette igjen denne gangen- hyggelig å ha en markering selv om d ikke blir dåp:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå