Gå til innhold

Ang delt svangerskapspermisjon !!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Håper noen kan hjelpe meg litt. Har hørt at hvis far ønsker mer permisjon enn de 6 ukene så må han ha minst 50 % fast stilling.

Jeg var inne på Nav og der sto det at en måtte ha jobbet de siste 6 av 10 mnd, sto ingenting om fast stilling.

Jeg har fast jobb, min mann er lærer og alle vet hvor vanskelig det er å få fast da. Han har vært heldig og har nå 25 % fast. Jobber likevel 100 % som klassestyrer.

Vi ønsker å dele mer, kanskje at jeg er hjemme i 8 mnd og han i 4 mnd. Er det noen som vet litt om dette ?

Tusen takk for svar. Klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter som jeg har skjønt er det ikke nødvendig å ha fast jobb. Det en trenger er å hatt jobb de siste 6 av 10 mnd.

Vi har gjort det andeledes. Min mann har tatt ut all permisjon siden jeg ikke har krav på noe (er student) Da har vi brukt det som kalles tidskonto eller gradert utak. Han har da kunnet jobbet 50% og hatt 50% permisjon i dobbelt så lang tid som han ellers har måttet. Han jobber da turnus. Har vært ett kjempe opplegg. Han er snart ferdig med permisjon og ungen er nå langt over ett år. Vi er selfølgelig gravid i gjen å vil gjøre akkurat det samme på nytt. Har vært helt fortreffelig.

I tillegg får jeg fødselstipend på slipper å ta opp lån. Har fugert prikkfritt. jeg startet på skolen da minstemann var 5 uker. Denne gangen blir jeg å starte på skolen etter bare 2 uker vis ellers barnet er frisk

Lykke til

Skrevet

Nei, det trenger ikke være fast. Det som betyr noe er hvor mye han faktisk har jobbet, og husk at han skal ha permisjonspenger ut fra det han faktisk har tjent før han går ut i perm. Dvs. at hvis han tar på seg ekstra timer før han går ut i permisjon, skal perm.pengene også ta utgangspunkt i disse etter bestemte regler (tror det skal være et avvik på x antall % i forhold til vanlig lønn). Se på Lovdata, der ligger hele Norges lover på nettet. (Måtte selv sitte sammen med trygdesjefen og vise henne hvor i lovverket de ulike reglene stod - så ikke ta det forgitt at de regner inn riktig lønn under pappa-permisjonen). Lykke til!

Skrevet

Hei.

Det stemmer det andre her skriver. men husk på at dersom du som mor har hatt lavere enn 75% stilling så vil far få utbetaling tilsvarende det du hadde da du jobbet. Har du jobbet mer få rhan etter sin egen lønn.

Jeg har kun jobba 50% så far her skal kun ta fedrekvoten.

Skrevet

Tusen takk for svar :-D

Da ser det ut til at vi får det som vi vil da, ble litt bekymret en stund :-D

Ha en fin dag, Klem

Skrevet

Det lureste er å sjekke dette med NAV. Det ligger en kalkulator på nettsiden hvor du kan regne ut hva dere vil få utbetalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...