Gå til innhold

Hvor mye hjelper far til hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn, 4 år og 3 mnd og har en snill og fantastisk ektefelle. Han jobber hardt, skjemmer meg bort med ting og tang og er generelt sett bare bra. Men så lurer jeg på.. I ørska etter at nummer to har kommet, er det ikke til å komme fra at vi er både trøtte og slitne alle mann, mann med hektisk jobb som innebærer litt reising og lange dager, første sønn som skal ha oppmerksomhet etc. Og jeg har begynt å irritere meg litt over hva jeg syntes er mangel på hjelp fra mannen min? Kjenner at når jeg skal si ifra kommer det jo "surt" ut, vil jo ikke det heller.. Så, for å sammenligne med andre (om jeg bare syntes synd på meg selv), ramser jeg opp hva han ikke er så flink til..

Lite husarbeid (kan ikke huske sist han støvsuget). Matlaging ordner jeg, han smører jo brødskiver etc, men all middag er min jobb, samt niste til sønn i barnehage. Jeg handler stort sett alt (han ordner av og til "tunge" ting, som brus, øl etc). Jeg ammer ikke, så det er flaske hos oss, som i utgangspunktet skulle gjøre at jeg kan få avlastning om nettene, ikke sant? Han har "tilbudt" seg å ta minsten EN natt.. Riktignok står han av og til opp i helgene med vår 4 åring, slik at jeg og minsten får noen timer ekstra. Så det veier vel opp? Det er som oftest jeg som steller og dusjer/bader barn for kvelden, pusse tenner etc, føler jeg liksom må MASE for at han skal skjønne at det faktisk må gjøres. Det er vel kanskje heller derfor det blir gjort lite, han har ikke "antenner" til å forstå hva som må gjøres?? Må jeg mase og styre hele tiden, syntes jeg blir en riktig bitch..

Dette ble kanskje litt rotete, men fint å høre hvordan andre har det!!

Signerer med anonym, sorry, i tilfelle mannen min leser, dumt hvis han skal lese hvordan jeg har det før jeg tar det opp som emne..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mini er 9 mnd, å pappan gir han mat, tar han om natta, tar han om morgenen, bader han, triller han, å synger for han,. koser med han å leker med han.

også vasker han klær, lager middag, måkke sne, klippe gress, plukke jordbær, vaske hus, støvsuge, vaske koppa.

i tillegg kjøper han meg små gaver i ny å ned, for å overraske, masserer meg når eg vil å treng, å tilfredsstille meg på alle tenkelige måter :)

plommen i egget? jada, det er meg! :):)

å no høres det ut som eg ikke gjør noe, emn joda, vi deler ganske likt på alt. :)

Skrevet

Nå som han har permisjon tar han en av nattmatingene + han mater han litt på dagen. Ellers jobber han litt på utsiden og så bytter vi på å lage mat. Han vasker og steller i huset. Jeg vasker tøy(ikke den store prestasjonen men..)og bretter. Er mest jeg som tar vare på minsten,jeg er jo tross alt mamma'n. Men pappa'n er flink han og:)

Når han begynner å jobbe igjen tar jeg fullt ansvar om nettene. 6-matinga skal han ta,og så når han kommer hjem spiser vi og så har han hovedansvaret. Så her skal det deles så likt som mulig for at vi begge skal ha noe overskudd:)

Skrevet

Ja, det er nettopp det med overskudd.. Vi er heldige, mini våkner en gang om natten (av og til sover han rundt, dvs til 06). Og jeg vil jo ikke henge mannen min helt ut, han ordner og styrer med sine ting og tar veldig godt vare på meg, altså, men det er altså disse små tingene som jeg kjenner jeg irriterer meg over. Skjønner han det ikke selv, eller er det meg som er ekstrem (kan være meg og hormoner). Som akkurat nå, as we speak, er han ute og sykler med 4 åringen, minsten sover og mor har jo tid til seg selv. I stad sov jeg litt på sofaen. Huff, fikk dårlig samvittighet. Men akkurat husarbeid er han utrolig sløv på, og det kjenner jeg kan være vanskelig å rekke over når man har litt uforutsigbare dager med mini!! Der kunne jeg trengt hjelp..

Skrevet

Når vi var på helsestasjonen sist sa hs at det var viktigst at mamma'n hadde overskudd. Vi er jo tross alt de som tar mest vare på de små. Spess når de er babyer. Da er vi de viktigste for de og hvis vi er utslitte blir de urolige,for de merker når noe er galt. Blir jeg irritert på mannen min når jeg holder gullet så blir han urolig med en gang.

Gjest Renate&nydelige christina06
Skrevet

Min mann vasker halve huset hver uke.

Han tar ut av oppvaskmaskinen (jeg hater det), henger opp klær av og til, klipper plenen + alt utearbeid, står opp med snuppa 1 dag i helgen og ellers så leker han med henne og legger henne annenhver kveld:-)

Skrevet

Vi prøver å dele det sånn at vi gjør noe vi liker hver. Jeg lager alle middager mot at han vasker opp. Jeg vasker klær, henger og bretter, han støvsuger. Jeg vanner blomster. Vi prøver å dele likt:)

Skrevet

Me deler ca fifty-fifty, men den som arbeider mest ute (jobb,skule) gjer litt mindre heime. Før jobba han mykje for å få firmaet sitt på beina, då gjorde eg det meste, no har eg tunge studier og då gjer han det meste heime. Eg mater om nettene då eg ammer, ellers så er me med jenta så mykje me kan begge to. Ho er åtte veker så me er enda på det stadiet at me krangler om å få ha ho.

Skrevet

Han gjør masse med huset, pusser opp, klipper plen, vasker opp, lager mat, støvsuger, vasker vindu, plukker bær osv

han tar også med barna på tur, fisker med storebror, triller lillebror etc.

han er veldig flink.

jeg steller barna til kvelds og legger de. tar også lillegutt på natta, sambo jobber så han trenger jo søvn:)

han står opp med storebror i helgene.

Skrevet

Vi har en gullgutt på snart 9 mnd.Jeg er hjemme og pappaen hadde permisjon i 29 uker,så da vi begge var hjemme,delte vi på oppgavene,ofte gjorde han mer husarbeid enn meg,siden jeg tok meg av gullgutten.Nå som han har begynt å jobbe (jobber turnus) så er det veldig opp og ned.Er han hjeme hel dagen,ja da hjelper han til,og de dagene han kommer hjem,før sene kvelden,tar han i et tak da også.Så jeg vil si han er flink til å hjelpe til.

Det skal jo ikke være slik at vi skal være på vakt 24 timer døgnet og pappaen som går på jobb,kun når han er på jobb,men samtidig så kan han jo ikke gjøre like mye i husest som vi som går hjemme heller da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...