Anonym bruker Skrevet 25. august 2007 #1 Skrevet 25. august 2007 Jeg har noen føflekker som er litt ulumske som har skiftet litt farge og fasong i det siste. Skulle ha sjekket opp dette for år og dag siden, men har bare utsatt det og utsatt det. Har funnet ut at nå er det på tide å sjekke det ut, på tross av hvor skremmende det er. Noen som vet hvor man får sjekket føflekkene sine ? Er vel ikke legen som sjekker sånt, men kanskje en hudspesialist/lege eller noe sånt ? Må man gå igjennom fasltegen sin for å evt få henvisning eller hvordan fungerer dette ? Huff a meg, skumle saker!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2007 #2 Skrevet 25. august 2007 Fastlegen din gjør det, og hvis ikke henviser han deg til en annen som gjør det. Min både sjekket og fjernet, og det kostet nesten ingenting - 130 kroner, tror jeg, det var for tråden han sydde såret med og plasteret som han satte på.
Sistah*G07*J09* Skrevet 25. august 2007 #3 Skrevet 25. august 2007 Jeg har også hatt noen føflekker som har endret litt på seg, under svangerskapet vel og merke. Tok det opp med legen min, men hun sa bare at dette var helt normalt når man var gravid pga økt pigmentering i huden. Så ikke engang på de, men stoler på henne så Hadde en føflekk for noen år siden som ble sjekket, tok det først opp med den legen jeg hadde da, han så på den, og henviste meg videre til en hudlege. Var heldigvis ikke noe, men bedre å sjekke engang for mye enn engang for lite Ta det opp med fastlegen din, så får du sikkert henvisning videre til hudlege
Anonym bruker Skrevet 25. august 2007 #4 Skrevet 25. august 2007 Tusen takk for svar :-) Sendte han inn føflekkene til "testing" altså om dem sjekket dem for evt kreft og slike skumle saker ? Og kunne han se om dem var "farlige" eller ikke ? Og ett siste spm. Var det vondt å fjerne ? Jeg har helt skrekken for skalpell og slikt. Grøss ;-)
Anonym bruker Skrevet 25. august 2007 #5 Skrevet 25. august 2007 Takk for svar igjen :-) Mine føflekker har egentlig skiftet fasong og farge og fått skorpelignende saker oppå seg i løpet av de 3-5 siste årene, men jeg har virkelig ikke tord å sjekke dem ut, synes sånt er så utrolig skummelt. Men skal ta mot til meg når jeg skal på kontroll til fasltegen i begynnelsen av september. Håper bare ikke det er vondt å fjerne, synes det ser så smertefult ut. HI
BabyV Skrevet 25. august 2007 #6 Skrevet 25. august 2007 Jeg fjernet en føflekk på ryggen for noen år siden. Dette ble gjort hos fastlegen og han sendte også føflekken inn for testing. Det ble først satt lokalbedøvelse via ei sprøyte. Det gjør like vondt å få denne stukket inn i huden som det gjør å ta blodprøver (og det regner jeg med at du gjorde i begynnelsen av svangerskapet). Deretter skar han bort føflekken og sydde - dette kjente jeg ingenting til siden jeg var bedøvd. Så det er absolutt ingenting å grue seg til.
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 25. august 2007 #7 Skrevet 25. august 2007 Jeg har tatt flere, i flere omganger. Ikke vondt, for det settes jo bedøvelse. Litt ubehag om de er store, med litt stikking og svie i såret senere kanskje, men det er ikke stort verre enn andre sår. Ikke noe å engste seg for i alle fall! Det er smart å sjekke dette. Gjerne jevnlig hos legen din, særlig dersom det er mye forandringer og stadig nye flekker! Alle skal sendes til undersøkelse for celleforandring. Dersom legen din ikke er kvalifisert sendes du til spesialist. Jeg har fått mange føflekker i voksen alder, og flere med svangerskapene. Aldri påvist celleforandring, heldigvis! Mange har jeg tatt fordi de rett og slett er stygge, utstående og kommet på ubehagelige steder (bh-stropp, trusekant ol). Noen har legen tatt fordi de vokser. Føflekker som endrer seg i kantene, er "ujevne", forandrer farge, eller danner skorper skal man være ekstra påpasselig med å få undersøkt. Men dette har du sikkert googlet??? Malignt melanom osv.? SJEKK DET! Lykke til...
Snuppelupp og hengepupp Skrevet 25. august 2007 #8 Skrevet 25. august 2007 Jeg har fjernet to stykker, på låret og ryggen. dette var ikke noe vondt. Men jeg vil råde deg til å gå til spesialist hvis du skal fjerne de. Da blir arrene ofte penere, er min erfaring ihvertfall:)
Anonym bruker Skrevet 25. august 2007 #9 Skrevet 25. august 2007 Det eneste som var ubehageig var bedøvelsesprøyten, og den er ikke direkte vond, den bare svir i de få sekundee det tar å få væsken inn i huden. Fjernet to føflekker på ryggen, og kjente ikke noe til når han skar dem vekk eller sydde etterpå. Så satte han på plasterlapp. Den siste fjernet jeg for 9 mnd siden, og arret klør fortsatt litt fremdeles. Men dette er fordi føflekken satt på siden av korsryggen - et sted med tjukk hud som er ofte i bevegelse. Og jada, fastlegen sendte inn føflekktestene til sjekk, og fikk svar rundt en uke seinere om at de var godartet. Lykke til og ikke gru deg, du. Det er slett ikke noe nifst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå