Gå til innhold

Keisersnitt vs vaginal seteleie fødsel? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan gi meg litt info ?

Hva er fordeler /ulemper med de forskjellige forløsningene?

Er nå i uke 36, er ikke blitt henvist til ul undersøkelse og skal ikke på kontroll igjen før i uke 38, er ikke det litt sent eller bare jeg som stresser?

Fikk litt panikk når jordmor sa han lå i seteleie, men hun sa det ikke var noe problem, det gikk helt fint å føde på vanlig måte, men hva hvis jeg ikke vil det, har jeg noen rettigheter på ks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff det var rart hun sa det,min jm er anti ks,men da lillemor i magen lå i seteleie var det ingen sak å skulle få invilget ks. (har heldigvis snudd seg:)

Skrevet

Je var hos jordmor når jeg var 36+2 og beibien lå da i seteleie og har gjort det enstund. Hun ringte straks til føden og fikk ordnet en time til UL nå på mandag da jeg er 37+0. De utfører ikke denne UL før ved 37 fullgåtte uker, jeg synes det var rart at din jordmor ikke ordnet en time til UL til deg, Ligger beibien i sete og du skal foreta en vaginal setefødsel er det jo veldig viktig at de på forhånd har gjort undersøkelser av dine bekkenmål samt barnets str, slik at de er sikre på at fødselen lar seg gjennomføre. Jeg har brukt dagene etter at jeg var hos jordmor til og vurdere KS og setefødsel opp mot hverandre og har vel kommet fram til at en setefødsel ikke er aktuelt for min del selv om jeg i utansgspunktet aldri kunne tenke meg å velge et KS heller.Det føles for meg nå tryggere, jeg vet hva jeg går til, slik jeg ser det er det mindre påkjenning for barnet og du slipper ett evt haste KS om kanalene skulle være trangere enn forventet.

Dette ble mye og uoversiktlig men jeg håper det kan være litt til hjelp....

Skrevet

Ja, jeg ble ganske så raskt avfeid, så fikk egentlig ikke noe info i det hele tatt. Håper jo selfølgelig han skal snu seg til neste kontroll om to uker, men har forskjellig mens termin og ul termin, og mens terminen er 2 dager etter neste kontroll, så får litt panikk:-) Har egentlig ikke lyst å føde vaginalt hvis det er snakk om seteleie, men er veldig redd for å ta KS også(har litt operasjonsangst)

Skrevet

Til "bøllefrø med septemberbeibi"

Jeg tenker det samme som deg, men vet ikke engang om Haukeland er åpen for at man tar KS ved setelei, tror egentlig ikke det.

Kanskje jeg skal ringe til legen og prøve å få en ekstra kontroll:-)

Skrevet

Haukeland er vel et av faa sykehus i Norge som ikke lar en velge selv. Der kommer babyer i seteleie til verden ved vaginal foedsel.

Men trodde alikevel at de sjekket at bekkenet ditt var stort nok.... Tror jeg hadde ringt dirkete til foeden og spurt dem.

Lykke til !

Skrevet

Ring og få en kontroll du,om bekkenmålene er for små er det jo ikke forsvarlig med en vaginal setefødsel for verken deg eller barnet. Har du noen andre sykehus i nærheten, om man nå reise et lite stykk når man har ett planlagt KS trenger jo ikke være noe problem,tror jeg ville sjekket det. Syns det burde være en rett for oss å bestemme selv hvilken forløsningsmetode vi ønsker når barnet ikke ligger slik det skal, siden dette ofte fører med seg økt sjanse for komplikasjoner og en tyngre og lengre fødsel. en vanlig vaginal fødsel kan jo selvfølgelig også være tøff, men her er det nå i allefall barnets hodet som leder ann og det i seg selv føles betryggende. Ved en ul kan du jo også få sjekket om det er beibiens rompe eller bein som ligger ned mot fødselskanalen.Man får vel også tilbud om ett vendigsforsøk på enkelte sykehus, selv om ekspertene er noe uenige om dette er bra eller ikke.

Lykke til

Skrevet

Oii... Trodde jeg var paa skravlesiden jeg, hoerer ikke til her :0

Men uasnett saa faar du KS paa Voss hvis du ikke oensker aafoede vaginalt . Du bestemmer selv hvor du vil foede saa da er det bare aa bytte sykehus.

Men unsaett saa hadde det vel vaert greit aa faatt det beklresftet paa en UL.

Hadde som tidligere nevnt ringt KK direkte jeg. legen din maa nok henvise deg til UL hvis ikke og da gaar det kjappere aa ta kontakt selv.

Skrevet

På Rikshospitalet er ikke bekkenmåling vanlig ved seteleie, og de anbefaler helst vaginal fødsel dersom svangerskapet er normalt ellers. Da jeg spurte om dette (gutten min ligger også i seteleie foreløpig), sa de at de anbefalte vaginal fødsel ved normalvekt, og det definerer de som fostre som veier mellom 3,5 og 4,5 kg. Synes det høres uansvarlig ut at de ikke foretar bekkenmåling, og kommer selv til å velge planlagt keisersnitt dersom han ikke snur seg. Gutten er estimert til en fødselsvekt på 4,2 kg, og min mor hadde så trangt bekken at ho fikk beskjed om at ho aldri burde ha født normalt. Mine to yngre søsken er derfor forløst ved keisersnitt.

Jeg har bestemt meg for at jeg prøver først akupunktur fra uke 32, og gir det et par-tre behandlinger, da dette øker sjansen for at ungen snur seg med 20-30 %.

Rikshospitalet har som politikk at ingen tvinges til å føde vaginalt, så man får velge, og rådgivningssamtale om vaginal fødsel kontra planlagt keisersnitt anbefalte de fra uke 34-35.

Skrevet

Hei på deg:) Måtte bare inn å svare på denne. Det går helt fint å føde vaginalt. Fødte jenta mi i seteleie uten smertestillende i går og det gikk helt fint. Det var helt klart litt tøft innimellom,men så hadde jeg ikke sovet på et døgn heller da det hele startet,så jeg var litt trøtt og sliten i utgangspunktet. Men må si at jeg helt klart hadde gjort det igjen. Hun ble født 11.16 og kl 17 var vi hjemme hos oss selv igjen. Ikke få panikk,slapp av og ta det som det kommer. Ønsker deg masse lykke til:)

Skrevet

Så på grunn av din erfaring - du er én person, Babyheaven - så kan man altså konkludere med at dette går helt fint?!? Jeg tror jeg velger å holde meg til forskning her, kjenner jeg blir utrolig provosert av folk som sier at vaginal setefødsel går helt strålende - kun basert på egen erfaring. Hva man bør velge er og blir en vurdering i hvert enkelt tilfelle, og ingen kommer unna at faren for fosterdød er litt større ved setefødsel enn ellers. Det er ikke helt tilfeldig at det rutinemessig skal være barnelege til stede ved en vaginal setefødsel.

Det er mange ting som må tas i betraktning ved seteleie, og de momentene er for mange til å tas med her. Det anbefales en "grundig seleksjonsprosess" i www.legehandboka.no (som ligger på nettet, men som kun er "åpen" for helsepersonell, dessverre) og det er mange som ikke anbefales vaginal setefødsel. Mye av forskningen om dette ligger åpen på nettet, og er ikke vanskelig å sette seg inn i. Synes selv at det har vært greit å lese litt før diskusjonene med helsepersonell, det er ikke alltid de er mer oppdatert på ny forskning enn det andre yrkesgrupper er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...