Gå til innhold

spiser dere salami??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er veldig glad i salami og i dag klarte jeg ikke

å holde meg unna......

Sist sv.skap spiste jeg det,legen min sa det var ok,

men nå er det så mye snakk om at man IKKE bør spise det

så jeg blir jo nesten paranoid!!!

Hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

spiser jeg og! Nesten det eneste jeg klarte å spise i starten pga kvalme, og jeg fortsetter med det.

Skrevet

Nei... Tør rett og slett ikke ta sjansen...vet at det er liten risiko men allikevel...

Skrevet

ja det har jeg spist nesten vær dag i hele svangerskapet ... kan ikke bli helt tullerusk heller ...

Skrevet

Ja, det spiser jeg..........med god samvittighet!

Både legen min og jordmora har sagt det er ok, stoler på de.

Skrevet

skal ikke vere noe problem så lenge den er fersk! Jeg spiser med god samvittighet, men ikke etter at pakken har vert åpen i 3 dager eller mer :)

Skrevet

NAm nam veeeeldig eniiig at det er supergodt..... Forresten gått dette ikke er en norskeksamen....he he....

Skrevet

"Når det gjelder salami, er det bedre om du bytter ut denne med varmebehandlet kjøttpålegg, som kokt skinke eller liknende. Spis den godt innenfor holdbarhetsdatoen går ut. Risikoen for at du skal bli toksoplasmosesmittet gjennom salamien er selvfølgelig forsvinnende liten, men konsekvensene kan være alvorlige. Derfor mener jeg det er tryggest å holde seg unna disse 9 månedene."

Vennlig hilsen Ernæringsfysiolog Vibeke Landaas

Jeg tar ikke sjansen, klarer meg godt uten...

Skrevet

Jeg spiser det. Jeg kjøper tre pakker i slengen, og hiver dem i fryseren. Så tar jeg ut derfra når det går tomt i kjøleskapet.

Frysing dreper toxoplasmose-parasitten, og gjør det trygt. Enkelt og greit.

Det anbefales også å spise opp en pakke i løpet av en uke, pga faren for listeria. Det er ikke så vanskelig det her..

Skrevet

Ja jeg har spist masse salami. Oddsen for å bli dårlig av norsk mat er så liten at jeg orker ikke å være hysterisk.

Skrevet

Hjelper visst ikke å legge maten i fryseren, for parasitten dør ikke, går bare i "dvale"... Men jeg spiser salami hvis jeg har lyst på ja =) Orker ikke den hysterien...

Skrevet

Listeria drepes ikke av å ligge i fryseren...

Jeg er enig i at man ikke trenger å være hysterisk når man er gravid, men det er da likevel en sjanse å ta ved å spise salami... Liten- men dog...

Er da så mye annet godt man kan spise!

Uansett, hvert enkelts valg!

Skrevet

Det er stadig så mye lefling med fakta og meninger rundt dette, spesielt på denne sida! :) Derfor gjengir jeg litt info her...

Infoen er hentet fra matportalen.no

http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1080642466.08

les også:

http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1115019313.89

"Listeria (Listeria monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap. Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom. Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet og som spises uten oppvarming.

Toxoplasma (Toxoplasma gondii) er en parasitt som forekommer i tarmkanalen hos katter. Mennesker kan bli smittet på to forskjellige måter:

Ved direkte eller indirekte kontakt med avføring fra katter. Direkte smitte fra katteavføring kan for eksempel skje ved at man gjør ren kattekassen eller klapper infiserte katter. Indirekte kan man bli smittet gjennom mat og drikke som er forurenset med avføring fra katter, for eksempel uvaskede grønnsaker eller frukt. Man kan også bli smittet gjennom kontakt med jord og sand der katter har gravd ned avføringen sin.

Ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med Toxoplasma. Parasitten finnes i kjøttet hos slike dyr, selv om dyrene ikke viser tegn til sykdom. Parasitten drepes ved at kjøttet gjennomkokes eller -stekes. Den drepes også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 ° C. Derimot overlever den trolig graving og kaldrøking av kjøtt."

Det var fakta,

SÅ MITT VALG:

Man velger selvsagt selv hvilken risiko man utsetter seg for. Tenk på alt det du utsetter deg og babyen for i hverdagen! Eller, kanskje: IKKE TENK på alt. Da blir man jo gal.

Jeg spiser fårepølse og spekeskinke... Og har både frosset ned og ikke, men vet ikke helt om jeg føler risikoen er mindre (bla utifra den informasjonen Mattilsynet gir) når jeg spiser fra fryseren, selv om jordmor mente jeg måtte fryse ned.

Heia den sunne fornuft!

Skrevet

spiser salami så det tyter ut av øra..

Skrevet

Det stemmer ikke at toxoplasmose-parasitten bare "går i dvale" ved dypfrysing. Den dør!! Men den må fryses ned til -18, som er vanlig temperatur i frysere, i tre dager.

Det er listeria-bakterien som ikke dør av frysing, den bare går i dvale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...