Gå til innhold

Er dette normalt for en 1-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke et skryteinnlegg, men jenta mi overrasker meg sånn av og til med det hun skjønner. Vil derfor høre om dette er helt normalt...

Hun har ca 15 ord, 10 av dem uttaler hun helt perfekt.

Hun skjønner at vann er det hun har i koppen, det finnes i sjøen, når det regner, i akvarium osv. Hun peker ut på havet og sier "vann". Hvordan skjønner hun det liksom?

Hun ser forskjell mellom hund, katt, hest, ku, sau, ape og løve på bilder og sier lydene deres.

Hun vet i hvilke bøker de forskjellige dyrene finnes og peker på riktig bok samtidig som hun sier riktig lyd eller ord på dyrene. (ingen dyr på forsiden)

Hun husker ting vi har vist henne en gang i et par uker! For eksempel gikk vi tur en dag og hun så en hund utenfor et hus. Så gikk vi forbi der to uker senere, da sa hun "vovva" og pekte på riktig hus når vi gikk forbi!

Hun har begynt å stryke over tekst i ordentlige blad og bøker og "later som" hun leser og babler masse.

Hun liker å lukte på blomster og lager "lukteansikt" når hun ser blomster på tv, ut gjennom vinduet, i blader, på klær og melkekartongen.

Dette er sikkert helt normalt, men vil bare høre! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt paa 14 mnd er nok som jenta di, han har nok enda fler ord.Har ogsaa evne til aa leke fantasileker. f.eks lager han mat paa lekekjoekkenet sitt,dekker bordet tioil seg pog bamsen og setter seg og "spiser" foer han rydder alt bort igjen.

Eldstemann kunne ingenting av dette da han var ett aar.

Tror nok det er helt normalt begge deler....

Skrevet

høres ut som en virkelig herlig jente:-) Hun er kjempeflink. Sånn var min jente også. Nå er hun to og kan alle farger, lange settninger,masse bokstaver,sanger,og hun også skjønner mye mer enn man tror, vi blir stadig overrasket. Hun begynte å gå når hun var ni mnd. Og har vært tidlig ute med alt.

Skrevet

åi så arti at ho kan så masse.. æ fødte 0808 så min e nu litt over åre, men han bare babble enda.. men han skjønne jo litt ka vi sir t han da.. som kosen , smokken , vann, bade,bil ++

men det høres ut som di e litt lengere en min .. men han har nu tatt sæ godt tid t det meste da.. hehe!! :-)

Skrevet

snuppa her som er 15 mnd gjør akkurat det samme.. i tillegg snakker hun masse mer..sier vel rundt en hundre ord.. hun lærer seg mange nye ord hver dag..;)

eneste hun ikke gjør er at hun ikke leser i bøkene..men hun sier alle dyrenavnene.. og lager lydene til dem..;) og hun lukter på blomster osv..;)

kan blåse såpebobler og

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...