Leola Skrevet 25. august 2007 #1 Skrevet 25. august 2007 Hadde puta til hun var nesten 6 mnd.Vinklene var da fine men hofta umoden(det var den også ved 4 mnd kontr). Han trodde at dette ville gå seg til av seg selv så vi kunne ta av puta. Jeg sa selv at jeg ville bruke pute på natta og det sa han vi kunne gjøre så lenge vi orket. Men det ble liksom ikke til at vi gjorde det likevel siden legen ikke sa noe om det. Nå er hun 8 mnd og jeg er livredd for at hoftene ikke er bra. Går det an at de blir verre igjen? dvs at vinklene forsyver seg?? Ser på den gipsen med skrekk og gru altså, vil for all del unngå den!!
Hannahs-mor06 Skrevet 25. august 2007 #2 Skrevet 25. august 2007 Hei lillemor!! det var lenge siden! Kjære deg, det er nok ikke noe å engste seg for altså! jeg fikk samme beskjed som deg jeg, at selve hoftekanten (?) var litt umoden, men han "friskmeldte" henne jo på en måte..Fikk bare beskjed om at jeg måtte be hs henvise til kontroll av rtg bekken ved 10mnds alder, bare for sikkerhets skyld! De vil liksom kontrollere dette før babyen begynner å gå, bare for å følge opp det de har satt igang.. Men dette med at hofta har en umodenhet (da tenker jeg ikke hd, men generelt), det tror jeg man vil se hos mange barn uten hd også, DERSOM MAN HADDE TATT RTG AV ALLE - (om du forstår?).. Som nyfødt består jo alt av brusk, og denne brusken omdanner seg gradvis til skjelett, ca 4-5 mnds alder.. Kroppen er jo så unik at den stopper opp i prosessen dersom den merker at noe ligger feil, da tenker jeg først og fremst på HD, der hoftekula ikke ligger korrekt inni skåla). Derfor er det jo viktig å bruke denne puta for å oppnå korrekt stillling slik at skjelettet får utvikle seg. Men nå som vinklene er fine, vil jo resten av prosessen gå av seg selv..Det er jo ikkenoe som er ute av stilling.. Tror bare disse babykroppene trenger litt tid til å bli ferdig utviklet, og fordi vi har hatt hd barn, så vil de følge opp.. Ikke sikker jeg, men kanskje skjelettet er forventet ferdig utviklet rundt 10 mnd-1 år..?? og at man da vil forsikre seg med et rtg bilde av hd barn.. Men jeg spurte hs legen på 6 mnds kontroll om jeg trengte engste meg, og han sa NEI!! han ringte til og med inn på sykehuset og spurte rtg legen hvorvidt vi trengte å ta det bilde.. Rtg legen sa at han øsnket å ta et siste kontroll bilde, for å avslutte ordentlig..men det holdt med et frontal bilde.. Det går nok bra skal du se lillemor, når skal du inn på kontroll?? Hannah skal inn i oktober. Hun begynner snart å gå her, så burde få tatt det før, hihi;) Hun er en skikkelig propell!! Gi lillemor en klem fra oss da, klem fra hannah og
Leola Skrevet 25. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. august 2007 Ja det er en stund siden sist nå er ikke så ofte på disse sidene lenger. Du har skikkelig greie på dette her, tusen takk for utfyllende svar:) Skjønner hva du mener og tenker litt sånn selv jeg også, men er så redd for at siden den ikke er moden ennå at vinklene skal skli tilbake igjen om du skjønner? går det egentlig an? he he. Skulle få inkallelse etter 3 mnd og det er jo nå snart. Da er tuppa 8,5 mnd. Må bare si det at etter puta for av så har utviklingen virkelig skutt fart. Etter noen uker satt hun seg opp og begynte og åle seg, før hun var 7 mnd krabbet hun på alle 4, og da var hun 5,5 mnd når hun fikk den av! *flinke jenta* så de tar iallefall veldig fort igjen utviklingen. Hvor gammel er Hannah nå da? Håper hun også er bra da! De har vel ganske lik diagnose de da faktisk:) håper virkelig det ordner seg for oss begge!Og nok en gang tusen takk for svar! Store klemmer sendes tilbake
Leola Skrevet 25. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. august 2007 snakka forresten med en barndomsvennine av meg for en liten stund siden, dattera til en vennine av henne hadde pute. Hun ble friskmeldt etter 4 mnd, men på kontrollen etter 3 mndså var det visst blitt verre igjen så hun måtte ha på gips *grøss*Får helt magevondt!
Hannahs-mor06 Skrevet 25. august 2007 #5 Skrevet 25. august 2007 Har satt meg veldig inn i det etter at jeg fødte en datter med umoden hofte, blir litt sånn da vet du;) men har 1000 spm ang hd jeg ønsker svar på da, som jeg ikke får lest meg til..!! Ei på barsel gruppa mi har ei jente som fikk skinner da hun var 4 mnd. På rtg skal jo den vinkelen de måler være under 30 grader. De hadde vel 35 tror jeg det var. Da de var inne på kontroll nå i august, var graden gått ned til 28, men ved denne alderen (8 mnd) skal visst graden være enda lavere..tror det var 27 eller 25. Så virker som at "fra brusk til skjellett" er en prosess som foregår over tid, også hos friske barn.. Så de måtte dessverre fortsette skinne behandlingen litt til..;( Men det var da et forferdelig tilfelle du beskrev her..Skjønner ikke helt hvordan det kan ha gått ann??? kanskje de friskmeldte hofta da vinkelen var "nesten" bra da..?? og regnet med at resten ville gå av seg selv? Uff, nå skremmer du meg altså... Hannah er 8 mnd og en uke.. Vet ikke hvilken diagnose Hannah egentlig har, for den ble ikke stilt av noen som har det som sin arbeidsoppgave..hun ble aldri undersøkt av en ortoped på sykehus, men de to damene på Ul sa bare at det var litt umodent+at hun var litt "løs" i hofta på 2 dagers kontroll (det ble egentlig bare 1,5 dag da, for hun ble født på kvelden og undersøkt på morgenen dag 2!), og da vi dro fra sykshuset ble hun undersøkt av en ammem barnelege som sa at hofta nå hadde stabilisert seg og at han ikke kjente noe hd. Siden den gangen hadde Hannah INGEN symptomer.. Da vi var på 6 mnds kontroll hos hs legen, ba jeg han skrive på rtg henvisningen at jeg ønsket å få vite hvilken vinkel det ble målt på UL da Hannah fikk diagnosen..hehe, de har jo ikke det tilgjengelig nå, men da kanskje de forstår at de har gjort en feil... Hvor gammel er du forresten? og har du flere barn? Klem fra oss
Leola Skrevet 26. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 26. august 2007 Ja ble skikkelig skremt jeg også. Men dette er vel et sjelden tilfelle da! men likevel, tenker med skrekk og gru på at dette skal bli oss på neste kontr. Vi har det så godt nå, Snuppa er overalt. Står og går langs bordet, kryper og farter rundt. Blir helt dårlig om hun bare skal ligge der med enten gips eller skinner:( Jeg er 25 år og har 2 barn:) hva med deg?
Hannahs-mor06 Skrevet 26. august 2007 #7 Skrevet 26. august 2007 vil jo ro at man i et slikt tilfelle ville merke noe uvanlig..? Hannah er iallefall like bevegelig i begge og ingen symptomer, men gleder meg til å bli helt ferdig med det ja! Jeg er 26 år, og Hannah er min første, men er verpesyk igjen;) og vi har planlagt å prøve på nytt til sommeren;) da blir det 2,5-3 år mellom, og det syns vi er greit.. Kusina mi fikk ei tulle idag, 3 uker før termin.. tipper Hannah blir stoooor når jeg får se dette nyfødte nurket;)
Leola Skrevet 27. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 27. august 2007 Ja, samme med våres. merker ikke noe på henne når hun står og går langs bordet. 3 års mellomrom er fin aldersforskjell, er det mellom våre. Merker at de får mer og mer glede av hverandre. Er allerede verpesyk igjen nå og minsta er bare 8 mnd hehe..
Hannahs-mor06 Skrevet 27. august 2007 #9 Skrevet 27. august 2007 da er putejentene våre like gamle da;) ja, du er verpesyk du også ja, hehe.. Men det høres jo da ut som at de er like friske begge to, så dette går nok bra;)
Leola Skrevet 28. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 28. august 2007 Ja får da virkelig håpe det Hva er egentlig symptomene da?
Hannahs-mor06 Skrevet 28. august 2007 #11 Skrevet 28. august 2007 symptomene på sent oppdaget hd er først og fremst asymmetrisk bevegelighet i hoftene, der hofte med hd har nedsatt abduksjon. Et annet symptom er asymmetriske hudfolder på lårene, MEN dette forekommer også der det ikke er HD. Deretter spiller risikofaktorer for utvikling av hd, dvs hvis noen i familien har hatt det, seteleie,+ Begge våre døtre fikk jo behandling fra de var nyfødt, og det er gull verdt og absolutt det mest effektive;) Sent oppdaget hd forekommer jo som regel der man ikke har oppdaget hd tidligere da, så det er jo ikke der vi befinner oss.. Men det er altså symptomene på hd det jeg har nevnt over..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå