Gå til innhold

Kan jeg bruke otrivin nesespray?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvde å lese inne på felleskataloge.no, men for mye fagterminologi....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg kunne ikke det da jeg hadde bihulebetennelse..fikk beskjed om å bruke saltvann nesespray..

Det var ikke bra for fosteret at mann tik vanlig nesespray, sa min lege..

han er allmenn spesialist..

lykke til

Skrevet

Merkelig at man skal få så forskjellige svar...

Jeg ble helt avhengig av otrivin i forrige svangerskap. Brukte den i 4 uker, og det skal man jo IKKE gjøre...

Gikk til legen i fortvilelse, for sprayen virket naturligvis ikke lenger. Fikk DEN kjeften for at jeg hadde brukt den så lenge. Ødelegger slimhinnene mine. Jeg spurte om babyen kunne ta skade av bruken, og fikk beskjed om at det gjorde den ikke. Det var kun meg det gikk på.

Har en helt fin gutt på snart 3 år nå :o)

Skrevet

jeg har brukt d i over en uke nå.. syntes ikke saltvann spray funker..

men man skal helst ikke bruke så mye av d da..

Skrevet

Hmm.. På grunn av flere spontanaborter ble jeg fulgt ekstra opp på riksen de første mnd av svangerskapet. Jeg er av de AVHENGIGE nesespraybrukerne. Det betyr daglig bruk i ca ...15-16 år. Hjelp det hørtes ille ut. men som dere skriver så ødelegges slimhinnene og siliehårene virker ikke som de skal . Jeg er dønn tett hele året - og selvfølgelig enda verre som gravid.

Jeg spurte legen på riksen om det var skadelig. Hun svarte at ja det var skadelig for meg - men ikke for fosteret. nesesprayen virker jo stort sett lokalt i nesa. For noen år siden stod det i felleskatalogen at det var helt greit for gravide å bruke. For å sikre seg har de nå skrevet at små mengder kan gå rundt i systemet. Men er jo viktig å få puste også da...

Jeg har lest noe om at det er bedre å bruke f.e

ks zymelin. At det er et eller annet i otrivin som ikke er så bra.. Skal ikke si noe for sikkert. Jeg brukte nesespray hele forrige svangerskap også og har en helt frisk gutt på 5. Det er selvfølgelig kanskje et dumt utsagn - som alle de røykende som har fått friske barn... Men som sagt jeg har fått tillatelse både av fastlegen og svnagerskapsspesialist på riksen.

Så da må en jo ta et valg selv da..

Skrevet

Hei. Jeg har lest litt om det på lommelegens nettsider og de skriver at om en bruker otrivin sånn som det er ment, er det ikke skadelig. Tviler sterkt på at det kan gå utover fosteret ved vettug bruk. Jeg er selv forkjøla og har måtte brukt det i 5 dager nå. Saltvann funka ikke i det hele tatt. Men pass på så du ikke blir avhengig.

Skrevet

Leste akkurat felleskatalogen på zymelin. Der staå at terapeutisk bruk under graviditet /amming ikke medfører noen risiko.

Og det ville de ikke skravet hvis det var farlig! På otrivin derimot står det vel at man helst ikke skal bruke det mener jeg å ha lest. Ikke sjekket det opp nå.

Skrevet

Jeg er selv avhengig av Otrivin nesespray, og har vært det i maaaange år nå.........Har husstøvallergi og diverse andre allergier, og dette er kun den eneste sprayen som funker.. Min far er lege, og sier at bruken går som sagt KUN utover mine slimhinner siden det er så lokalt. Ikke farlig å bruke det nei.

Skrevet

Zymelin kan brukes av gravide;) Dette står på pakka

Rådfør deg altid med lege eller Apotek før du tar noen form for medisin.

Riktig bruk medfører ingen risiko for fosteret. Kan benyttes under gravu\iditet. Virkning på barn som ammes er ikke sannsynelig. Kan benyttes under amming:

Skrevet

Pga både hormoner og allergier har jeg vært tett i nesa siden januar. Har brukt otrivin og rhinox vekselvis siden da, hver bidige dag. Jeg klarer ikke sove med tett nese og stresser ganske mye med det. Fikk beskjed av legen min at det var bedre både for meg og babyen at jeg brukte nesespray på kvelden for og få sove, enn og ligge i senga og stresse med det. Stresser jeg, stresser babyen og.....

Skrevet

Anbefaler vicks vaporub - sånn salve med eucalyptus for så smøre på bryst og hals. Letter innmari hos meg ihvertfall.

Kan også brukes på barn ned til to år..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...