Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 21/2 var veldig flink i sommerferien med å si ifra at han skulle tisse og bæsje. Vi begynte hele tilvenningen i mai-juni, og hjemme har det gått greit. Han ville ikke ha på bleie, selv om det betydde uhell nå og da.

Ferien gikk greit, noe flekker i trusen men da kom beskjeden om at han måtte på do. Så begynte barnehagen igjen, og han har glemt seg oftere. Spesielt når han er involvert i lek.

Nå er pappa reist ut på båt (jobber som sjømann), og han sier han er lei seg for det. Og nå går det oftere og oftere i trusen alt sammen (ikke bæsj- der er han flink). Spør jeg om han skal på do så er det "nei, skal ikke det" (ser jo at han blir urolig), og like etterpå går det i trusen. Her klarer ikke alltid mamma å være like positiv...Og har sagt at jeg synes det er leit at han nekter. Prøver å skjerpe meg her altså.

Han får mye ros, og klistremerker på skjema som vi har laget, når det går bra.

Natten tisser han masse, men bruker bleie. Våkner noen ganger av at han må på do

I barnehagen har de bemerket han tisser ofte, men ikke alltid de store mengdene. men det kommer noe hvergang, selv om det kan være hver 1/2 time. Han er litt rød ytterst på tissen, men klager ikke på at det er vondt.

.

Men jeg begynner nå å tvile på om han er klar for å slutte..eller om vi bare opplever tilbakefall fordi pappa er borte. Og i september oktober blir han storebror, og da blir det vel ikke bedre??? Er veldig i tvil om hvordan vi skal fortsette nå...

Råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville rett og slett ha latt hele bleieavvenningen bero en stund jeg, når han først reagerer som han gjør jeg. Det kan være en kombinasjon av at pappa har reist, at han skal bli storebror og at han er litt usikker ved dette om å gå på do i barnehagen. En eller summen av alle disse tingene kan medføre at han reagerer som han gjør. La han bruke bleier en stund til om han vil det og la han bestemme tempoet for avvenningen. Han har vist at han kan være delvis tørr, så det vil uansett ikke ta lang tid før han selv beslutter å gå på do. Og siden han er såpass moden nå, ja så vil han være enda mer klar om et par måneder og det haster vel ikke så fælt å få han tørr? Men slik jeg tolker avsluttningen på innlegget ditt, så er du av samme oppfatning tror jeg :o)

Skrevet

Jeg ville helt klart ha satt han i bleier igjen noen måneder til.

Skrevet

Ser av andre innlegg at andre også er itvil om hvor langt man egentlig er kommet....

Det er vel dessverre sånn at det er vi foreldrene som føler det som et nederlag dersom lillegutt må begynne med bleier igjen, men man vil jo ikke at dette skal smitte over på selvfølelsen til sin lille. Han har skjønt at jeg blir oppgitt når han ikke sier ifra. Dumme er de jo ikke!

Barnehagen mente det bare var et normalt tilbakeskritt, og at vi skulle prøve litt til. Og i helgen var han superflink, men idag i barnehagen og besøk var det ikke like lett igjen. Han ville ikke gå på do og tisse!

Han er nok lei maset mitt, og jeg er lei av å være masekråke. Skal snakke med barnehagen igjen, men magefølelsen sier vel at det kanskje er like greit med bleie under lek og så kan vi heller være flinke når vi er hjemme og prøve uten.

Skrevet

Det høres ut som en fornuftig konklusjon du har kommet frem til der. Det er mange måter å slutte med bleie på og for alle passer det ikke å bare kutte ut bleia helt i alle situasjoner. Noen barn trenger tid til å venne seg til livet uten bleier, og en nedtrapping hvor man øver hjemme men ellers har bleie på funker utmerket for mange barn. Det er slettes ikke slik at alle barn blir forvirret ved å være uten bleie hjemme, mens de har bleie på seg ute. Ok, så kan det hende det tar en måned eller to ekstra å få barnet renslig, men er det nå så ille at ungen bruker bleier noen måneder ekstra? Jeg skjønner ikke en slik holdning, og det er godt å se at du har falt ned på samme konklusjon :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...