Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #1 Skrevet 24. august 2007 Venter en baby i november. Har ei jente på to år som akkurat her begynt i barnehagen. Det går greit med tilvenning, men jeg er ikke så veldig fornøyd med personalet og rutiner osv.. Vurderer å ha henne hjemme da jeg jo uansett skal være hjemme med baby. Men blir det tungt, tro?? "En er som en og to er som ti... " Og hvem vet hvordan den nye babyen sover og ter seg.. Noen med erfaring?? Sparer jo også 2500 pr mnd og får 3300 istedet..
* Zoë * Skrevet 24. august 2007 #2 Skrevet 24. august 2007 Jeg hadde samme dilemma som deg da jeg fikk nr 2, eneste forskjellen var at jeg var fornøyd med barnehagen storbror gikk i. Jeg valgte å ha ham i barnehagen. Jeg leverte litt senere og hentet litt tidligere. Ofte var jeg i barnehagen sammen storebror og spiste frokost nr 2 og ble med samligstunden før lillesøster og jeg dro hjem. Noen dager var han der lenge, hvis jeg var på treff eller noe slikt. Noen dager var han hjemme. Jeg angrer ikke på at jeg hadde ham i barnehage. Jeg synes det var slitsomt å gi begge barna det de trengte av stimuli osv. Nå er ikke jeg en person som sprudler av overskudd. Jeg synes det blir for tungt å ha begge hjemme hver dag i lang tid. Føler meg som en elendig mor som sier noe slikt, men det er rett og slett sannheten. Er deltid en løsning for dere?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #3 Skrevet 24. august 2007 deltid kunne kanskje også være noe.. I barnehagen får ikke jenta mi den stimuli og oppmerksomhet jeg mener hun fortjener, og jeg tenker at om vi sammen med baby går på åpent lekested hver dag, får vi vel så mye igjen for det..Jeg er heller ikke "sprudlende" og nattevåk er tungt..Så jeg er veldig usikker... Men jeg elsker å være hjemme med jenta mi.. Og den økonomiske biten er ikke avgjørende, men fristende,da man ikke vet hvor lenge man faktisk kan få penger for å være hjemme med sine egne barn... :-) Har faktisk ikke tenkt så mye på at jeg har denne muligheten.... Var bare glad for å får barnehageplass...
Guttemamma til tusen :) Skrevet 25. august 2007 #5 Skrevet 25. august 2007 jeg ville ihvertfall hatt henne i barnehagen til du og babyen har funnet dere til rette hjemme! etter det ville jeg sett det ann! Kanskje babyen får kollikk, eller kanskje den er et "sovedyr"... Det er vanskelig å vurdere det nå.. ville holdt på plassen til baby kom, og sett det ann derfra! hva med bhg to dager i uka?? gjerne fredag og tirsdag? da har du godt mellomrom mellom dagene, og till "fri" før helg:o)
to+en til! Skrevet 26. august 2007 #7 Skrevet 26. august 2007 Her var storebror 2 år når lillebror kom til verden. Da gikk han 50 % i barnehage, og han fortsatte med det i et halvt år til, da økte vi faktisk til 60 % for så at han trengte å være mer i barnehagen å leke med andre barn. Det har gått helt greit å ha han såpass mye hjemme, men er også glad for de dagene der han har gått i barnehagen. Da har jeg hatt mye bedre tid til å ta meg av lillebror, samtidig som jeg ikke fikk dårlig samvittighet ovenfor storebror.
to+en til! Skrevet 26. august 2007 #8 Skrevet 26. august 2007 Du trenger forresten ikke si fra deg 100 % plassen, men søke om permisjon fra f eks 50 %. Det er det vi har gjort her. Da har vi 100 % plass når vi måtte trenge det.
Tirilille Skrevet 27. august 2007 #9 Skrevet 27. august 2007 Her er det tre personers behov som skal dekkes, og de er svært avvikende!!! Storesøster har sine behov for oppmerksomhet, utelek, stell og stimulering. Disse behovene er helt annerledes enn baby'n sin, som i første rekke vil ha pupp stort sett hele tiden og trøstes når han/hun gråter. Jeg opplevde det som litt stressende å skulle lage lunch/skifte bleie/legge storesøster samtidig som baby'n skrek etter mat (joda, det går an å lage brødskive mens du ammer). Ikke helt enkelt å dra ut og leke hver dag heller når det blåser og er kaldt med en liten baby som spiser ofte og tett, mens storesøster helst vil leke mer i sandkassa og springe i skogen. You see? Dersom du har overskudd til å takle barnas forskjellige behov, så kan det være greitt å ha storesøster hjemme. Dessuten vet du aldri hvilken baby du får, vår første hadde kolikk, og da var det jammen meg greitt å kunne sove når baby'n sov og ikke ta seg av en 2-åring i tillegg. Vi opplevde at storesøster gjerne ville følge sine vante rutiner også når lillebror kom. Barnehagen var et fristed hvor hun faktisk var samme, gamle jenta selv om hjemmesituasjonen var veldig forskjellig (hun var 2,4 når lillebror kom). Og ikke minst - her glemte hun å være sjalu på lillebror, og kunne leke med de som etterhvert ble svært gode venner. Jeg tror i alle fall hun hadde bedre av å være i barnehagen enn å være hjemme sammen med en trøtt mamma som hadde vært våken halve natta og hadde lite overskudd til å finne på ting. Jeg ser også at alle de andre barna som fikk småsøsken i barnehagen, fremdeles hadde sin plass og var stort sett tilstede hver dag. Jeg tror jeg ville ha sett an situasjonen litt til baby'n ble 3-4 mnd. Da har den litt mer rutiner og du har kommet deg ovenpå. Det er jo ingenting i veien for å la den største få fri innimellom når det passer slik, og levere sent/hente tidlig er jo også en mulighet. Jeg fant ut at jenta mi var i bhg ca 60 % med korte dager og en fridag innimellom.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2007 #10 Skrevet 27. august 2007 Mine er det 15 mnd mellom, og jeg er glad jeg har barnehageplass til eldstemann. Jeg må bare si meg enig i det Tirilille skriver..det er to barn med helt ulike behov.
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 27. august 2007 #11 Skrevet 27. august 2007 Jeg ville ventet med å ta noen avgjørelse på det til babyen har kommet, og du ser hvordan hverdagen blir. Alle babyer er forskjellig, noen krever mer enn andre osv. Du finner sikkert fort ut hva som er det beste å gjøre da. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå