Gå til innhold

kan jeg gi fiskepudding til 7,5 mnd baby??

Anbefalte innlegg

Skrevet

har kjøpt inn litt forskjellig for å lage middag til snuppa. kan hun få fiskepudding? hva med kålrabi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen her inne vil sikkert si nei til fiskepudding pga at det er melk i det - men personlig tror jeg ikke det skader med bittelitt.

Skrevet

Det gjør sikkert ingen ting, jeg fikk egg og bacon (!!) av faren min da jeg var litt over et halvt år.. Og jeg tok ikke noe skade av det så... Da er sikkert ikke fiske pudding noe farlig... he he... får jeg sikkert pryl

Skrevet

det er jo ikke så mye jeg skal gi henne, tenkte å mose det med potet og brokkoli.

Gjest mammaen til Odin og Tiril
Skrevet

Ekke så mye melka e reagerer på her.. er forferdelig MYE salt i. Pluss de ANBEFALER faktisk ikke å gi babyer fisk før fylte 1år, selvom Nestle går ut med laks etc i barnematen sin. Er masse masse allergener i fisk, og det blir bare flere og flere tilfeller av allergi blandt det små.. Så nei, e ville ikke gitt det, men folk er forskjellig:)

Skrevet

Jo, de anbefaler å gi fisk til barn under ett år! Det er ingen grenser på fisk, annet enn hvis det er allergier i nærmeste familie (foreldre/søsken til babyen). Les i sosial- og helsedepartementets anbefalinger for spedbarnsernæring. Det er heller ikke allergener i fisk, det er bare i nøtter.

Vi har gitt fiskepudding - ho likte det kjempegodt. Vi gir det meste av den samme maten vi spiser, syns det er bedre enn at ho ikke spiser.

Skrevet

Skreiv litt feil her, fisk inneholder allergener, men jeg mener å ha hørt at man ikke kan utvikle allergi mot fisk ved å spise det, det kan man bare mot nøtter.

Her er et utdrag fra pasienthåndboka:

Anbefalinger om å utsette introduksjon av matvarer som er regnet som sterke allergener (egg, fisk, nøtter og erter) til etter 1 års alder (2 år for nøtter), bør bare gis til familier hvor risikoen for utvikling av allergisykdom er betydelig, så lenge barnet er symptomfritt, dvs. ikke har eksem eller andre tegn på matvareallergi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...