Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #1 Skrevet 24. august 2007 Hei. Vurderer å bestille meg en tur til Kanariøyene, men er det noen som vet om det er noe som sier at jeg ikke bør reise? Og evt. var bør jeg ta hensyn til viss jeg reiser? Er 25 uker på vei når jeg evt. reiser. Håper noen som vet vil svare.
calalalala Skrevet 24. august 2007 #2 Skrevet 24. august 2007 Leste litt om det på helsenett.no, her er hva jeg fant: "Det medfører en viss risiko å reise til Syden når man er gravid. Hvis kvinnen er frisk og svangerskapet er normalt, er de viktigste farene blodpropp under reisen og infeksjoner på reisemålet. Trygg mat er varm, gjennomkokt og stekt mat, likeså frukt og grønnsaker du selv skreller. Og drikk kun mineralvann. Det er en billig forsikring. God håndhygiene begrenser også smitterisikoen. Du bør unngå retter som har vært oppbevart en tid etter at de ble tilberedt, for eksempel kalde sauser, dressinger, majones, waldorfsalat og lignende. Det må også styre unna skalldyr, egg, myke oster og andre upasteuriserte melkeprodukter samt halvstekte eller rå kjøttprodukter. Hvis dere bestemmer dere for å reise, er det lurt å sjekke om reise- eller sykeforsikringen dekker medisinsk behandling i forbindelse med svangerskapet." Dette var iallfall noe:) Kjenner meg igjen der, da jeg var i Bulgaria var jeg veldig skeptisk til hva jeg kunne spise, synes ikke den delen av ferien var noe gøy.. Salat er det visst viktig å holde seg helt unna... Og å prøve å spørre folk der om melka var pasteurisert var jo en utfordring;) Fikk bihulebetennelse der nede. Og det er ikke gøy å skulle gå på apoteket i utlandet for å kjøpe medisiner når du er gravid.. Så råder deg til å ta med nok paracet og nesespray om du drar;) Men ellers burde det vel være trygt? Er de to siste månedene av svangerskapet man ikke har lov til å fly så...
Gjest Skrevet 24. august 2007 #3 Skrevet 24. august 2007 I de to forrige svangerskapene var vi i syden begge gangene da jeg var ca 7 mnd. Det gikk kjempebra, jeg passet på å gå litt rundt på flyet for å holde sirkulasjonen i gang, og tok de vanlige forhåndsreglene for mat da jeg var der (gjennomstekt kjøtt, flaskevann osv...). Det var utrolig digg å kunne gå i lette klær, det begynte å bli tungt å knyte sko og ha på alt mulig her hjemme (vi var der en gang i oktober og en gang i januar). Anbefales for alle gravide som har muligheten, og at man drar til et sted hvor man vet man kan få hjelp av skikkelig helsepersonell dersom man har behov (de aller fleste større reisemål har det).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå