Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #1 Skrevet 24. august 2007 Herregud, dette er skikkelig flaut, men jeg er så jævlig frustrert... Jeg klarer ikke å skifte bleie på jenta mi lenger. Hun er 12 mnd, stor og tung og råsterk, og hun HATER å skifte bæsjbleie. Hun bil selvsagt ha den av, men så fort bleia er løsnet og jeg begynner å vaske vekk møkka, begynner hun å vri seg og vil opp og gå. Bruker ikke stellebord, det er livsfarlig, sitter på gulvet og bruker stellematte. Jeg klarer aldri å skifte på henne uten at både hun, jeg og hele rommet blir fullt av dritt, rett og slett. Jeg må skifte og dusje, hun må skifte og bade, osv. Og slik har vi det altså en til to ganger om dagen, hver eneste dag. Jeg har prøvd å distrahere henne, gi henne ting å se på, holde i, osv. Men det hjelper ingenting. Hun er ikke sår i rumpa, så det er ikke vondt å bli stelt. Bleiene er ikke for trange, så det er heller ikke problemet. Jeg tar ikke hardt i henne med mindre jeg må, men det er klart at jeg prøver å holde beina hennes såpass at hun ikke tråkker oppi bleia eller tar tak i den. Er det flere som har dette problemet? Jeg aner seriøst ikke hva jeg skal gjøre. Og jeg føler meg så utrolig teit som ikke klarer dette. Jeg er jo ti ganger så sterk som henne, jeg har bare ikke nok armer. Og ikke hjelper det å lokke med belønning, for hun er så liten at hun ikke skjønner det. Er det noen som har råd? Til opplysning har mannen min akkurat de samme problemene når han skal skifte på henne, enda han er tre ganger så sterk som meg igjen.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #2 Skrevet 24. august 2007 PS: Tissbleier går greit. For det tar bare 10 sek og det er ikke så lett å søle.
*Kleopatra Skrevet 24. august 2007 #3 Skrevet 24. august 2007 Gutten vår er likedan, helt umulig. Men jeg fikk et supert tips av svigermor, noe hun bruker å gjøre når sjarmøren er hos henne. Hun tar av han klærne og setter han opp på dolokket, så står han der (med ryggen mot henne) og er opptatt med å trykker på suse-ned-knappen, mens hun tar av bleien og vasker han. Det funker her i hvert fall:)
Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #4 Skrevet 24. august 2007 la henne stå på en krakk foran vasken. Så kan du ha noe av leker i vasken som hun distraheres av.. Fukt papirkluter på forhånd så får du raskt bort det værste.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #5 Skrevet 24. august 2007 Jeg tør ikke å ha henne på noen stol, hun går ikke selv ennå og balansen er litt så som så. Er redd det kan bli farlig, for hun er veldig vill. Men takk for tipset. Har prøvd å la henne stå på gulvet, men hun er like gal da også. Hehe. hi
så var vi 4 Skrevet 24. august 2007 #6 Skrevet 24. august 2007 Når min gutt blir spinnvill hiver jeg hele rumpa under springen og skyller av bæsjen sånn. Da har han ikke så mange rømningsmuligheter Ellers pleier jeg å gi han et variert tilbud i nips og ting han ellers ikke får leke med.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #7 Skrevet 24. august 2007 Det er det jeg også gjør, tar henne under dusjen. Problemet er at da er vi allerede fulle av dritt, begge to. Haha. :-) hi
Gjest Skrevet 24. august 2007 #8 Skrevet 24. august 2007 Hehe, og jeg som innbilte meg at vår er en håndfull eller tre å bytte på, når han har bæsjet... Hva med å sette henne i dusjen/badekaret og kle av henne der? Og gå direkte på spyling? Du burde kjøpe deg ett forkle å ha på deg når jenta skal til pers, så kanskje du sparer klærne dine, om ikke annet...?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #9 Skrevet 24. august 2007 Her holdt mini på med samme levenet fra han var 9 til 15 mnd...puh!! Ingen ekstremt gode tips, men noen ganger funket det å gi melkeflaske akkurat mens jeg begynte å vaske bort bæsjen, han holdt seg da i ro noen sekunder/minutter. Da han var 15 mnd sluttet han å protestere- over natten. Skjønte ingenting jeg, plutselig gikk bleieskiftet som en lek!!
Trine & co Skrevet 24. august 2007 #10 Skrevet 24. august 2007 Nå har ikke vi akkurat hatt det problemet, da lillegutt var 12 mnd hadde han begynt å gå litt, men skjønte at han måtte stå i ro oppe på stellekommoden (nå står stellekommoden vår i ett hjørne på badet, så de 2 andre sidene er det ikke noe problem å passe på, så han detter ikke ut. Men det jeg av og til gjør er at jeg tar av ham bleia og klærne og setter ham rett inn i dusjen, han elsker å dusje, og går rett inn (dusjen er rett ved siden av stellekommoden) og står der og koser seg. Vi har til info ikke noen kant mellom dusjen og resten av badegulvet, alt går i ett, og jeg lar da forhenget være halvveis åpent slik at jeg ser ham, og han har antisklimatte som han står på
Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #11 Skrevet 24. august 2007 I know...samme styret her ja. Men i barnehagen bruker de stellebord med litt høyde, og da jeg sa at de måtte holde henne godt fast eller skifte på gulvet, så sa de at hun lå så rolig at..! Tydeligvis bare på gulvnivå at hun spinner rundt og setter seg opp.
Guttemamma til tusen :) Skrevet 25. august 2007 #12 Skrevet 25. august 2007 jeg har stellekommode, og har lagt en del "spennende" ting i skuff nr 3.. når vi kommer inn på badet så springer han rett bort til den skuffa for å se hva som ligger der nå! Mens han styrer med å åpne skuffa og finner ut hvordan tingene oppi der funker, så skifter jeg! Lukker igjen skuffen med en gang kjeg er ferdig, så han fortsatt lurer på tingene som ligger oppi der neste gang han kommer! Skifter ut tingene i skuffa etter ca en uke:o)
Gjest Skrevet 25. august 2007 #13 Skrevet 25. august 2007 Min gutt er ganske aktiv når han ligger på stellerbordet, er kjap med å snu seg! Jeg legger han på stellebordet, samtidig som jeg legger overkroppen min over han . Legger selvfølgelig ikke hele vekta mi over han, men såpass at han ikke klarer å bevege seg. Sånn står jeg helt til han på en måte bare overgir seg og ikke gidder å prøve seg mer.Og det tar ikke mer enn et halvt minutt. Han gråter, men ligger hvertfall i ro til jeg får vasket han. Når jeg reiser meg opp igjen får han div ting å se på.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2007 #14 Skrevet 25. august 2007 he he he, må bare svare på dette innlegget!! mimret litt og husket hvor fortvilet jeg var når min eldste begynte slik i 1 års alderen, var da høygravid med nr 2 og ikke så veldig bevegelig av meg. Kom plutselig på å legge skiftematta på gulvet og bruke fotene mine på skuldrene hans for å holde ham stille, han fikk ikke vridd seg noe og bleiene var av og på i en fei. måtte også gjøre dette med nr 2 når hu nærmet seg året, kunne også kile de litt med tærne og la de telle tåene mine. en bruker hva en har sa en god vennine av meg når hun så oss. lykke til, heldigvis går det ganske fort over med bleieskift nekt.
m-mamma Skrevet 25. august 2007 #15 Skrevet 25. august 2007 Her har han stått i badekaret lenge. Enkleste måten å gjøre det på mens han står der og diller og jeg spyler rompa hans.
bee* Skrevet 25. august 2007 #16 Skrevet 25. august 2007 mamma løste det problemet her.. ho skifta på junior på fanget.. når han vrir seg kjenner det ut som han faller og han ligger så stille så... lurt å prøve det med ei tisse blei først kansje :-) ellers så har jeg knytta en tutt fat i stelle bordet som har akkurat lang nokk tråd til at han ligger helt rolig ellers så detter den ut.. funker en stund det og..
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 26. august 2007 #17 Skrevet 26. august 2007 Vi hadde samme problemet helt til pedagogen i familien sa at vi bare skulle overse hyling og ålingen til lillesnupp. Ikke noe "stakkars deg", "vi er snart ferdig" eller trøst etterpå. Da vil barnet bare få aksept på at det er ok å holde på slik. Vi bare la henne bestemt ned og snudde henne alle de "tusen" gangene hun ålte seg av gårde. Etter en dag eller to så ligger hun så fint så!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå