mammatilOliverogMarkus Skrevet 24. august 2007 #1 Skrevet 24. august 2007 jeg prøver å amme min lille godgutt ¨på ni dager... Men jeg har måtte ta i bruk skjold, men prøver også uten innimellom. D går bra noen ganger og ikke så bra andre ganger, jeg er også veldig sår så jeg gruer meg for hver gang han skal spise... Bruker brystvorte salve, men har bare en liten effekt syns jeg... fler som har det slik? og rettet det seg etterhvert så dere ammet uten problemer? Hvis dette fortsetter kommer jeg til å gå over til flaske og mme...
Nettemor m/JENTENE ;) Skrevet 24. august 2007 #2 Skrevet 24. august 2007 Om ikke mange dagene vil jeg tro. De 2-3 første ukene kan være veldig vonde, må smørre masse bare bite tenna sammen. Plutselig en morra er puppene helt fine og etter det er det bare kos å amme, fram til de får tenner, da får du samme smerte når de biter, men går fortere over da Så kanskje d er bedre i morra alt. men det er jævli, du blør og det brenn/svir/stikker og gjør veeeldig vondt. Men det leger seg plutselig og ganske snart kan jeg tenke meg. Tror mange gir opp bare timer/dager før det er som d skal. Masse lykke til. Hilsen en som blødde og hadde 7 millimeters rift 5 timer etter fødselen alt, men storkoser seg med amming av jente på 1 år nå
lillebøllaspringmadrass Skrevet 24. august 2007 #3 Skrevet 24. august 2007 Hei! det er helt vanlig at d ikke er kos å amme den første tiden.. det er ikke lett for brystene å plutselig skulle brukes som matmaskin døgnet rundt! med førstemann var jeg sår i 2 uker... grusomt sår, med sprekker og verk.. det gikk over med lufttøtrking, tårer og banning.. etter det amma jeg til han var 17 mnd:) nå har jeg en liten en på snart 4 mnd.. med han var jeg sår i 4 uker.. hadde veldig vondt og ble sååå fortvila for at det ikke ga seg.. så fant jeg ut at vi hadde fått sopp.. han var hvit i munnen og jeg hadde ingen synelige tegn på det annet enn smerte.. men vi fikk antibiotika til å smøre i munnen hans.. jeg smurte det på brystvortene og.. og etter 4 dager var alt helt bra!! nå går det som en lek, og j kommer til å amme lenge med han og:) ring ammehjelpen, få råd.. ring for å snakke, grine og klage .. det hjelper! lykke til!! )
TusseMor07&09&14 Skrevet 24. august 2007 #4 Skrevet 24. august 2007 Huff... hadde det sånn jeg og... Andre uken han var hjemme måtte jeg pumpe og gi på flaske etter råd fra barselpoliklinikken. Hadde store sår på brystvorten. Gav da flaske, og prøvde å legge han til et par ganger om dagen så han ikke "glemte" teknikken. Gjorde dette et par dager, og når han var nærmere 2 uker ble det bedre og jeg bestemte meg for å begynne pån igjen. Syntes fortsatt det ble stress, og gruet meg for å amme. MEN plutselig så løste det seg, og jeg ammer ennå. Han er 3 mnd. Grunnen til jeg ble sår var at han rett og slett har liten munn, og jeg store brystvorter, og etterhvert har han vokst, og det har jevnet seg ut! Det gjelder å være tålmodig tror jeg. Tar tid å tilpasse hverandre. Men noen får det rett og slett ikke til. Har du fått noen til å se om dere har riktig teknikk og sånn? Moro er det ikke når man sliter de første ukene! Skikkelig ammekaos:o( Syntes det var grusomt selv! Men som oftest løser det seg:o) Lykke til!
AnnCoglillepinky=) Skrevet 24. august 2007 #5 Skrevet 24. august 2007 Trodde jeg skulle gi opp i starten jeg også. Synes det var helt forferdelig. Også ville han jo spise hele tiden! Jeg syntes ikke det var noe kos før 4-5 uker, men nå er jeg kjempeglad for at jeg holdt ut! Når jeg var som sårest pumpet jeg ut melk og gav ham noen måltider på flaske så puppene fikk hvile litt. Men når dere får i gang riktig teknikk går alt mye bedre. Lykke til videre, og hold ut!
Sylteflesk Skrevet 24. august 2007 #6 Skrevet 24. august 2007 Jeg syntes egentlig ikke det ble særlig kos å amme før etter 3 måneder ca. Først strevde vi veldig fordi hun var 6 uker prematur, og fikk ikke til amming uten brystskjold før hun var ca 6 uker gammel, altså rundt termindato. Da fikk vi trøske som gjorde sinnsykt vondt, og jenta og jeg måtte behandles med mycostatin i halvannen måned før det var borte. Det var et styr med kremer og mikstur og koking av alt mulig. I tillegg hadde jeg såre brystvorter og var plaget med tilstoppede melkeganger, så jeg måtte sove med doble ullinnlegg og sniffe Syntocinon som en gal. Men så, plutselig en dag gikk ammingen som en lek og vi koste oss skikkelig. Det gjør vi forsatt, nå er hun snart 10 måneder. Du bestemmer selv hvor lenge du vil fortsette, men jeg angret ikke på at jeg bet tennene sammen og holdt ut. Var så herlig når alt bare fungerte.
Gjest Skrevet 24. august 2007 #7 Skrevet 24. august 2007 Det kommer seg, bare hold ut :-) Når det er sagt, jeg synes i grunnen aldri det har vært noe særlig kos å amme, ammer mest fordi det er mest lettvindt og best for babyen, men gleder meg til jeg kan slutte!
*Rutletutt* Skrevet 24. august 2007 #8 Skrevet 24. august 2007 Hadde det også sånn i begynnelsen - veldig sår og vond og grudde meg hver gang hun skulle ta puppen. Prøvde skjold, men da nektet hun å ta puppen - så jeg ble tvunget til å amme uten. Prøvde salve også, men syns ikke det funket. Sårheten ble jeg kvitt ved hjelp av ammeinnlegg i hydrogel - de leget de såre brystvortene mine - supre:o) Syns ammingen har gått veldig greit de siste par ukene - hun er 4 uker på søndag. Har vel vent brytvortene mine til ammingen og det finnes ikke vondt lengre - nå er det kos:o) Med førstemann slet jeg mye lengre - og med han brukte jeg skjold til han var 6 mnd...tror det var det som var litt av feilen...da ble ikke brystvortene mine herdet på samme måten som nå.
♥ nr3 i juni 2011♥ Skrevet 24. august 2007 #9 Skrevet 24. august 2007 Hos meg er det allerde kos å amme. Gutten min er 9 dager gammel. Var meget sår og sprengt de første dagene. Satt og ammet da med ammepute, kjente at jeg ikke satt særlig bra (ryggen) men at det så ut som om gutten hadde riktig tak. Men jeg ble så av i ryggen at jeg endret til å amme liggende. Og nå har ammingen blitt kos. Ammer selvfølgelig av og til sittende også, men tror det å ligge har gjort ting mye mer kos, da slapper jeg av i kroppen og kan kose med lillegutt mens han ammer.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #10 Skrevet 24. august 2007 tok tre mnd før det ble koselig å amme for min del.. var jo litt koselig i begynnelsen og,men hadde masse strev med betennelse,tette melkeganger ++ og gutten min hadde mye vondt i magen og skrek de første mnd. måtte bite tennene sammen flere ganger hvor jeg holdt på å gi opp. lykke til det går seg til:)
Luans mamma Skrevet 24. august 2007 #11 Skrevet 24. august 2007 For meg ble det kos å amme etter ca. 6 uker og jeg har hatt det ILLE! Jeg hadde åpne, blødende sår på begge brystknopper, som ikke ville gro. Brukte skjold i et par uker, smørte med salve og gikk med albueskjell. Men sårene grodde ikke. Etter 3 uker fikk jeg vite at jeg hadde fått gule stafylokokker i sårene og i melka og måtte gå på antibiotika. Så begynte endelig sårene å gro...og da pumpet jeg meg en del, for å avlaste brystknoppene. Men så fikk jeg en kul i brystet, som bare vokste og vokste og ble vond. Det viste seg å være en abcess, som jeg måtte operere bort med full narkose. Jeg var rimelig nedfor i denne barselperioden og hadde mye vondt. Men jeg er SÅ glad for at jeg holdt ut, for det er virkelig kos. Dessuten er det veldig lettvint. Jeg hater dette flaskestyret og er sjeleglad for at jeg har nok melk til å amme gutten min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå