Gå til innhold

Denne "nye" bakterien nedentil som plutselig har dukket opp...

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

gbs eller noe slikt?? Husker ikke helt i farta...

Legen fortalte meg om dette på siste kontroll, og ville ta en prøve ytterst i skjeden, og ytterst i endetarmen. Var visst en bakterie som kunne gjør at barnet ble sykt i forbindelse med fødsel?

Nå fikk jeg brev om at jeg hadde denne bakterien, men at den ikke var farlig så lenge jeg fikk pencilin i forbindelse med fødsel, og evnt antibiotika nå, om det fortsatt var bakterier i urinen...

Så lurer jeg på, er dette helt nytt?? har den aldri eksistert før?? jeg fikk jo barn for 3 år siden, og det ble ikke tatt noe prøve av sånt da?

Og hvor bra er det med antibiotika og pencilin når man er gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er ikke ny, det har rammet 1-2 fødende i året i Norge. Det ble veldig fokus på det i fjor når avisene skrev masse om det og det ble debattert om det var vits i å teste alle og gi antibiotika til alle, nettopp fordi man ikke var sikker på om risikoen ved antibiotika veide opp for risikoen for at barnet ble sykt..Så har de vel kommet fram til at det er minst risiko ved å gi antibiotika og å teste. Det hadde jeg ikke fått med meg..:)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Aha? "minst" risiko...så det ER en risiko?? agg.... dette hørtes ikke bra ut. Men 1-2 fødende? det var jo ikke så voldsomt... men skjønner jo at det kan ramme hvem som helst. Men hva skjer da? Med barnet altså?

Skrevet

Jeg kan ikke svare på ang denne bakterien, men det finnes antibiotika kurer som er helt trygge for gravide og ta. Jeg gikk på antibiotika når jeg gikk gravid. Da var jeg ca 7mnd på vei.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Oki:) jeg er ca fødeklar!! har termin om 17 dager :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

jeg husker ikke helt hva den heter.. gbs eller noe i den duren? tror de som faktisk skjønte hva jeg snakket om kan svare deg bedre :o) Bare dytta litt ;o)

Skrevet

Hvis du er så langt ute i svangerskapet kan du helt sikkert få en antibiotika kur. Jeg fikk beskjed om at det kunne være farlig for barnet i 1.trimester. Barnet er nå så stort at det vil ikke være farlig. Lykke til da :-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Herregud, nå blir jeg jo stressa :S

Skrevet

Sorry. Var ikke meningen altså! Hadde ikke lest innholdet før jeg ga deg linken :-( Så bare at det var info om det du spurte etter.

Leste på siden først etterpå og skjønte at dette nok ikke er det smarteste jeg har gjort.

Beklager.... *klem*

Gjest Sekretøsa
Skrevet

HJELP! Får håpe det blir borte med pencililn da, og antibiotika.. visste jo ikke at de kunne dø av det!!! Hjelp hjelp hjelp!!!!

Og aprilbaby, det går helt bra :)

Skrevet

:-S

Ja,ja...nå vet du i hvertfall hva du må passe på selv da.....

og trenger kanskje ikke lure på hva som er værst :-/

Uffameien....

Gjest Sekretøsa
Skrevet

får "trøste" meg med at disse barna helt sikkert døde fordi de ikke visste om det på forhånd, selv om INGEN skulle måtte gå igjennom noe sånt :(

Antibiotika, here i come!

Skrevet

Når det er oppdaget og blir behandlet riktig er det nok ingen fare :)

Skrevet

gbs er det samme som streptokokk B :) 40 % av alle norske kvinner har denne bakterien, men det er ulik praksis fra lege til lege om de tester den gravide for denne bakterien.

Farene ved å ha streptokokk B er at man KAN få for tidlig vannavgang, og at babyen kan bli smittet at dette ved vanlig vaginal fødsel. Babyen kan da få en infeksjon.

Jeg hadde streptokokk B i forrige svangerskap, og fra fødselen er i gang vil man få antibiotika intravenøst hver 6. time. Mange steder får man også vaginalskylling før babyen kommer ut. Etter at babyen er født skyller barnepleier babyens øyne, munn og nese for å minske risikoen for infeksjon. Babyen vil også bli fulgt med på noen dager etter fødsel for å være sikker på at ikke den får en infeksjon:)

Det er uvanlig å teste for gbs i endetarmen, fordi den er mye vanligere der;) hehe... Bakterien kommer altså fra endetarmen dersom man har den vaginalt. Har man den ikke vaginalt er det ingen fare, og man kan ha den i endetarmen uten å ha den vaginalt. Det var ihvertfall det legen min har sagt til meg.

Denne gangen hadde jeg ikke streptokokk b (er gravid nå), så dette er en bakterie man kan bli kvitt igjen.

Lykke til!! =)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

takk stinepinekline!

Men, siden du allerede vet endel om dette. Jeg leste nå at den ikke var farlig så lenge den ikke hadde "blomstret" oppover i systemet.

På papiret sto det "rikelig vekst"?!?! Da er det det vel RIKELIG da??

Og om det er i urinen,så har det vel kommet langt?? Eller?

Off, kjenner jeg blir rimelig stressa nå...

Hun testa meg for 1 1/2 uke siden, har ikke blitt testa før.

Hver 6 time??? jeg brukte jo bare 6 timer på førstemann jo...

Djisses....

Skrevet

Min forrige fødsel tok 5 timer fra jeg kom inn til føden (varte i 8 timer til sammen, men var 3 timer hjemme først), så jeg fikk også intravenøst bare en gang:) Antibiotikaen er bare "effektiv" i 6 timer, derfor får man ny dose etter 6 timer dersom babyen ikke er født enda. Det er ikke nødvendig med flere "påfyllinger" dersom babyen allerede er født.

Fikk ikke tulla rett opp på magen rett etter fødsel heller fordi de skylte henne litt først;) hehe... Datteren vår hadde litt surkling i lungene på legesjekken dag 2, noe som kan indikere en infeksjon. De tok crp av henne og den var litt forhøyet (26). Dag 3 tok de ny blodprøve og crp'en hadde sunket til 13 så da gjorde de ikke noe mer med det:)

Det er ikke farlig å ha streptokokk B så lenge sykehuset er klar over det. Du kan forresten ikke føde i badekar;) Og heller ikke hjemme. Bare så du vet det.. hehe

Du må ikke gå rundt og bekymre deg for dette, for sjansen for at noe skjer er uhyre liten når man tar alle forhåndsregler. Jordmødrene vet akkurat hva som må gjøres for å minske risikoen, og risikoen er ganske liten i utgangspunktet.

Sist svangerskap ble jeg sjekket i uke 6 for dette. Dersom ikke streptokokken er "aktiv" eller hva de kaller det utgjør den ingen fare, men jeg hadde jo tydligvis dette siden de tok alle forhåndregler på meg:) Det gjør ingenting at det er rikelig vekst nå som du vet at du har det! Hvis du er usikker på hva som skjer ville jeg ringt føden og spurt hvilke rutiner de har under fødsler når den gravide har streptokokk B. Spør om du får vaginalskylling eller om de bare gir intravenøst:)

Dette kommer til å gå kjempebra, og det er ingenting å bekymre seg for. Du er i de beste hender. Lykke til!! =)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hoff...nei, det er vel ikke noe og bekymre seg for, sånn egentlig.. men kjenner jeg blir litt stressa :(

men takk for gode svar! Synes bare det er litt rart at legen ikke forklarte dette litt grundigere når jeg var der og tok den testen...

Men skal levere en urinprøve på tirsdag, for og se om det er bakterier i urinen enda..(det var det sist)

Men om det er en bakterie som i utgangspunktet er i skjeden og endetarmen, hvorfor har den da havnet i urinen?? Det er der jeg falt litt av lasset...

What a beautiful morning......

Skrevet

Aner ikke hvorfor den er i urinen din, men kan vel tenke meg at urinen din har blitt "forurenset" fra skjeden da du tok prøven...?? Visste ikke at de sjekka urinen for gbs engang jeg.

Legen min testet meg på gu i uke 6, og tok da prøven fra langt oppi;P tror jeg.. hehe.

Legen min forklarte meg sånn ca null og niks sist gang.. Hun bare skrev det på helsekortet med strek under (og gulet det ut med sånn penn vet du), og sa at ja da vil du få antibiotika eller vaginalskylling på sykehuset under fødsel. Jeg ble litt paff og fikk ikke spurt noe den første gangen, men hun sa bare "det er ingenting å tenke på". Right!!! Lettere sagt enn gjort liksom;) Fikk svar fra henne litt senere en gang da, og spurte også jordmødrene på føden da jeg var på omvisning der. Jordmor (på helsestasjonen) forklarte meg også masse=)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Den var jo i urinprøva jeg leverte hos legen, FØR legen "kom på" og skulle teste meg for denne bakterien... Så det var jo morgenurin, den "midt i" strålen... hmm... nei, jeg vetas ikkje. Får nå tro at de på sykehuset vet hva de skal gjøre...

Ikke bli bekymra? Neida, det er greit det... NÅR ungen er ute, FRISK!

Får høre med jordmor til tirsdag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...