Gå til innhold

Da må lillebror også begynne med astma medisin :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på sykehuset igår hos barnelege,og da fikk vi beskjed om å prøve astma medisin siden han har hoste fra han var født,tør hoste,og ble bare verre når han fikk bricanyl flytende,så har fått flutide til han med babyhaler,så skal han prøve det i 3mnd så skal vi se om det blir bedre,men vi merker jo at han surkler i brystkassen til tider,selv om han ikke er forkjøla.

Så da er det daglig astma medisin både på lillebror og storebror,men en positiv ting er jo at dette ikke er nytt for oss,så vi kan litt fra før,og mest sannsylig vokser de det av seg :)

Nå er det bare å holde styr på hvem som har fått medisin og ikke fått medisin,så har skreve navn på arisolene deres,babyhalerene er forskjellig farge så skulle klare å skille dem,mens begge to går på flutide,men storebror på dobbel dose da..

huff..ja,ja..må prøve å se det positive i dette på en eller annen måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi har også to små på astma medisin. Storebror på 3,5 har brukt det siden han var 2. Da hadde han gått på en hel haug med antibiotika-kurer, og han var syk hele tiden. Han begynte på Flutide og Ventoline (Ventoline ved sykdom og mye hoste) og ble en annen unge! Er stort sett bare vanlig forkjølt nå, sjelden han bli voldsomt plaget.

Lillesøster på 1,5 begynte på Flutide da hun var 14 mnd. Hun begynte på samme viset som storebror, så heldigvis sa legen at hun kunne begynne på Flutide med det samme. Vi hadde aldri maktet at hun skulle være nødt å gå gjennom alle sykehistoriene og antibiotika på rekke og rad før hun også fikk astmamedisin. For hun har også merkbar god virkning av den:)

Er jo selvsagt litt "styr" og måtte huske at begge skal ha, men synes det går helt fint. Blir jo rutine, og det går jo så fort å få gitt dem det:)

Det viktigste for meg er at ungene slipper å slite med slim, hoste, sykdom osv til stadighet, nå er det "normalt" friske barn:) Og det gleder mitt hjerte.. Har hatt mange forferdelige netter med en liten gutt som hostet og hostet, var tett og ble redd..brakk seg av hosten, og ble enda mer redd...Huff..men nå er det heldigvis lenge siden sist:)

Skrevet

ikke sant,det viktigste er jo at det er friske,og jeg ser på dem som friske selv om de har astma.

Her har storebror gått på medisin siden han ble 1år,er 2år og 4mnd nå, og lillebror begynner idag med det,han er 4,5mnd. å oppdaget jo tidlig på han,men er jo ikke sikkert han har astma,men siden han startet å hoste når han ble født,og har holdt på siden,og ble bedre når han gikk p åbricanyl av hostingen,men ble kjempekvalm og kaste opp alt,så måtte vi stoppe,og da kom hostingen tilbake,og da vi var hos fastlegen henviste han oss rett til barnelege,var faktis nå i begynnelsen av aug han startet på bricanyl og ble dårlig og var igjen hos fastlegen som sendte henvisning og var igår på sykehuset,ble imponert over hvor fort det gikk,men med storebror gikk det et helt år før noe ble gjort.

Regner med de blir å få medisin samtidig,jeg tar ene og pappan andre,så blir det nok en rutine,slik vi har det nå så står jeg opp med ungene siden pappan er på jobb,så legger han storebror om kvelden,så de får tid for seg selv,så gir han storebror medisin,så blir min jobb om morgen og hans om kvelden,synes det er helt greit,fungerer utmerket her fra før av,og storebror trenger rutiner i løpet av dagen eller blir han hysterisk om natten.

Her går også storebror på fast flutide og ventoline ved anffall eller hoste og evt.forkjølelse,pluss vi øker dosen flutide, nå går storebror på dobbel dose flutide og skal stå på det til vi skal på kontroll,forhåpentligvis neste mnd,så fikk samme beskjed med lillebror,om han blir forkjølet så bare dobbler vi flutide dosen,er det svakeste flutide de begge går på,så kan hende det blir sterkere medisin på storebror siden han må nesten ha dobbel dose hele tiden for ikke å starte å hoste om natten og dagen.

litt *godt* ås e at det ikke er bare vi med 2 asmta barn :)

Skrevet

Ja, jeg kjenner faktisk ingen som har barn med astma.. Men jeg har det selv, utviklet det med årene, og da jeg var 20 slo det ut for fullt og jeg måtte til full utredning ved lungeavdeling på sykehus. Så nå har jeg brukt Symbicort hver dag, morgen og kveld i 7 år. Er så vant til det, så det at ungene også må ha er ikke noe problem:) Men det tar bra lang tid før man blir "kjent" med astmaen, og lærer seg å kjenne igjen symptomene, for eks når man bør øke til dobbel dose Flutide, og når man bør starte på med Ventoline. Det ser jeg jo bare for min egen del, jeg har en liten tendens selv til å trappe ned for tidlig etter jeg har vært forkjølet, og da får jeg halsproblemer (betennelse osv) mye lettere, og mye slim..Så må passe på å holde doseringen oppe en god stund etter man er frisk.

Samme med ungene, har vel fått ganske god kontroll på storebrors astma, har vært flink å starte tidlig med dobbel Flutide (begge har svakeste), med en gang hoste har meldt seg, eller antydning til forkjølelse, og da har vi klart å stoppe det verste:) Så holder vi på et par uker etter de er frisk, før vi går ned til en Flutide morgen og kveld.

Ja de er jo friske, selv om de har astma:) Bare at de blir lettere syk..og plages mer med hoste, slim osv... Men synes det går bedre nå:)

Skrevet

Tenkte jo på det at i sommer har begge vært helt friske:) Har hatt en liten runde med en lett forkjølelse i sommer, ellers ingenting:) Luksus:):) Men nå er det en forkjølelsesrunde på gang, men det er jo typisk at det skjer når det er høst, da tar det seg jo opp.. Liker sommeren jeg, med mere friske barn:) Og en frisk mamma:)

Skrevet

siden sykehuset vi har vært på fra storebror ble født er laaang fra det lokale sykehuset,og de ikke har barneleger her,så har vi fått info over tlf,og det er ikke lett nei..

så vi skal snart på astma skole for storebror sin astma,lillebror skal jo tilbake om 3mnd på kontroll for å se om han blir bedre eller ikke og evt vidre skjekkes da..

men når det er mangel på info så er det jaggu ikke lett å vite når man skal gi hva og når det er nødvendg og syptomer og slikt,men har fått en god del info gjennom å lese om astma og snakket med legene nå,så håper det går bedre nå..stakkars storebror han har vel vært skikkelig tett flere ganger og vi har ikke viste det..men ser litt bedre på han nå når han trenger å øke dosen og evt ventoline..og har astma medisin til han i bhg også,og har vært å lært dem om det.

Så gleder meg til astma skolen,får forhåpentligvis det inn med t-skje da,det trenger jeg,for er så usikker når det gjelder dette,kjenner mange med astma,men ikke barn..og blir jo litt annerledes da..

ja,storebror er litt prematur,og har en del ting som plager han pga det, deriblandt astmaen,så han blir fort syk,hele fjor i bhg var han syk,nesten konstant forkjølet,fikk alt av sykdommer,så legen mente at i år skulle de bli bedre,og håper på det,vet ikke hva han ikke hadde ifjor,alt fra vanlig forkjølelse til skarlagens feber,og fikk operet inn dren i ørene pga væske i mellomøret og ørebetennelse..skal ikke være greit,men nå med riktig medisinering så kanskje han ikke blir så ofte syk:)

Skrevet

her måtte vi dobble dosen i sommer faktis,katta som egentlig er ute katt fikk kattunger,så ble inne,og da ble storebror tett,så nå er de gitt bort og katta er ute igjen og han er ikke tett og hoster lenger,snakket med barnelegen og hun mente kanskje han hadde en anntydning til allergi også,så får se,har han det er det bort med katta også,selv om hun er utekatt så er det hår etter henne når hun har vært inne,men har heldigvis en snill mamma som helt sikkert tar henne,eller svigemor,og vi er ikke så ofte der siden det er maaaange mil dit,så da går det jo ann:) storebror er jo såå glad i pusi også,så blir trasig om vi må gi henne bort.

Så vvar han litt forkjølet her akkurat etter sommerferien fra bhg da han starter på igjen,så da var det frem med ventoline og øke dosen,men det ga seg forholdvis fort,så slapp unna med bare lett forkjølelse,tror det har mye å si meg ventolinen og økte dose flutide,så nå går han enda på økt dose,selv om vi ville trappe ned,men siden han skal på kontroll snat skulle han bare stå på dobbel dose mente legen.

Skrevet

Får håpe det går bedre i høst:) Vi har heller ikke noe skikkelig oppfølging eller noe her, men den legen vi har kommet oss til med ungene er kjent for å være den flinkeste her i byen når det gjelder barneastma. Var bare tilfeldig at vi kom oss til han. Har aldri vært på noe ordentlig utredning med ungene på sykehus, men får vel se om det blir gjort etter hvert. Nå synes jeg det går så bra, og vi kan komme når vi vil til astmalegen vår. Det er betryggende..

Æsj, kjenner i halsen at det er noe på tur..håper ikke ungene blir smittet av meg..men det blir de vel, kjenner jeg det rett... jaja, håper helgen blir bra uansett:)

Hvor er forresten Astmaskolen? Må man henvises dit?

Skrevet

tor de fleste sykehus med barnepoliklinikker holder astmaskole/kurs.

Man må bli henvist av lege ja.

Jeg snakket med barnelgen til lillegutt på sykehuset,og nevnte at jeg hadde sett brosjyre for dette på helsestasjon,og hun sa at hun godt kunne sette oss opp på et slik kurs,da slapp jeg henvisning fra fastlegen også siden lillegutt allerede hadde vært hos henne på kontroll og er hun som har med astman hans å gjøre,så forhåpentligvis blir det nå til høsten,var vist stor pågang på det,men skulle se om ikke vi fikk være med:)

nå skal jeg gi mini (lillebror) sin første astma dose,se hvordan det går,fikk ikke tid igår til å vaske babyhaleren eller noe før han sovnet,så den er vasket nå og han skal få en dose nå før vi går å henter storebror i bhg =)

Håper ikke du blir forkjølet da,krysser fingrene for deg :) xx=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...