Gå til innhold

Noen tegn på lite næring i melka?


Lothiriel

Anbefalte innlegg

Var på helsestasjonen i går og poden hadde gått opp litt lite de siste 3 ukene ( litt i underkant av 400gr) Han har før dette gått opp minst 200 gr i uka, men da fikk han både mm og mme. Nå har jeg slutta med mme, og han er overhodet ikke fornøyd om dagen, Jeg tror ikke han får for lite melk, for han ammer normalt 2. hver time, og virker mett og fornøyd når han er ferdig, men så går det ikke så lenge før han blir urolig igjen. Er det noen mulighet for at jeg har for lite næring i melka?.

Jeg skal på hs igjen om en uke for å se om det er bedre da. Burde jeg i såfall gå over til noe mme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Næring i melka og for lite melk er to heeelt forskjellige ting (det første er for overprodusenter og kjempeuvanlig).

 

Iallefall, hvor mange våte bleier i døgnet? Hvordan ser avføringen ut? Hvordan var vektøkningen før, og hvor gammel er ungen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg skjønner at det er en forskjell på det. Jeg skifter normalt på han 6 ganger om dagen, self. ekstra hvis han har bæsja. det er ikke alltid bleiene er så fulle, men det er aldri tørre. Avføringa var gul og kornete, nå er den mere grønn, fremdeles litt kornete, men ofte slimete, og endel rennende avføring. Vektøkningen mens han fikk tillegg var veldig bra ( i overkant av 200 gr i uka) Nå er det gjennomsnittlig 130 gr(de siste 3 uker, hvor den første uka var med tillegg). Han er 2 mnd og 4 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vektoppgang og antall beleier er helt fint ;-)

 

Kankje det kan være at han ikke tømmer brystet helt og ikke får så mye av den fete melka.

 

men uro behøver ikke være pga av for lite melk, og grønn avføring behøver heller ikke være unormalt

 

Normal vektoppgang er fra 120-210 gram i uka (ifølge ammehjelpens telefonhåndbok) - så utfra det jeg kan se her er det nok ingen fare..

 

Har du fått svar fra ammehjelpen forretsen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har fått svar :o)

 

På helsestasjonen sa de 150-200, så hun syntes 130 var i minste laget. Grunnen til at jeg egentlig tar det opp er at han er så urolig ved puppen, griner masse, sover lite på dagen. Så jeg har også tenkt litt på at han ikke får i seg den fete melka på slutten, for når den første utdrivelsen er ferdig, så blir han kjempe sinna, og jeg må legge han over på den andre, når han er ferdig der er han fremdeles ikke ordentlig fornøyd, men han roer seg ikke ved noen av puppene etter det, så da må jeg bare gi han sutten. Da blir han fornøyd. Da mente de på helsestasjonen at han hadde tømt puppen ordentlig...så jeg vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...