Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er rart at det er så forskjellig fra legekontor til legekontor hvilke blodprøver som blir tatt. Legen min tok HIV-test, hepatitt A,Bog C test av meg, uten å spørre og uten å si i fra. Jeg synes det var bra at hun gjorde det, men er det egentlig vanlig? Jeg har ikke vært noe spesielt utsatt for smitte, eller noe.

Mens noen av dere jenter her inne har blitt testa for toxoplasmose hos legen. Jeg spurte legen min om ikke jeg skulle bli det også, men det var ikke noe nødvendig mente hun. Er det tilfeldig hva man blir testa for, eller er det faste regler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet "skal man"/er det vanlig å teste

HIV

Toxo

Rubella (rødehunder)

(blodtype) Rhesus

Hepatitt

Legen min testet også jern og d vitaminer og antakelig noe annet som jeg ikke vet hva er...

Skrevet

jeg trodde ikke HIV var vanlig å teste for lenger,. bare hvis en spurte.

Jeg ble ikke testa for HIV, men alt det andre.

Skrevet

Det jeg hat fått høre er valig er å teste for:

* HIV

* Rubella

* Forlik (altså blodtype)

* Hepatitt

Jeg ble også testet for toksoplasmose. Fikk høre at det ikke var vanlig, men at han valgte å gjøre det nå siden det var sommer og at jeg muligens hadde vært i kontakt med katter.

Skrevet

Jo,de skal teste for HIV. Du kan nekte,men da blir du behandlet som en HIV-positiv resten av sv.skapet(spes. på sykehuset) Dette er vel for å sikre sykehuspersonal mot evt. smittefare,og selvsagt barnet i magen! Men der er frivillig,altså! Det står på helsekortet og et evt. x-skriv fra laben hva dere er sjekka for.

Skrevet

Alle skal bli testet for kjønnsykdommen syfilis. Ikke så vanlig sykdom i våre dager, men den norske loven er ikke opdatert og dermed er det lovpålagt at alle gravide skal sjekkes for syfilis. Legen min som fortalte det:)

Skrevet

hei.

Toxoplasmose må du be om bli testet ofrom du ønsker. Det gjøres ikke automatisk.

Hiv var ikke lenger endel av standard prøvene sa legen her, men syflys var det nå pga mange øst europeere i landet.

Ellers var det hepatitt,HB,Rubella og screening(blodtype og rhesus)

Gjest Lenchen
Skrevet

Toxo er ikke lenger i retningslinjene for blodprøver av gravide, men noen tester det allikevel. Min jormor har praktisert i 30 år, men aldri fått en positiv toxo-prøve.

Hun testet meg, men spurte om jeg ville det først. Ellers tok jeg Hiv-test, hepatitt, rødehunder, jernlageret mitt, blodtype, og syfilis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...