~Endorfina~ Skrevet 24. august 2007 #1 Skrevet 24. august 2007 Jeg trenger et helt klart svar på om vi er helt nødt til å pusse tennene ETTER at hun får melka om kvelden. For tiden pusser vi før melka, og jeg vet det ikke er helt bra, men jeg vil ikke slutte med det hvis ikke det er veldig viktig. Melka roer henne ned og hun sovner med flaska - utrolig behagelig både for henne og oss. Hun har aldri vært lett å få til å sove, og jeg kvier meg veldig for å måtte sette i gang med "kamp" igjen, pga en forbaska tannpuss... Det går IKKE å pusse tennene rett etter melka, når hun nesten eller helt har sovnet. Da klikker hun fullstendig og vi har det gående med langvarig skrikeanfall. Bruker ikke smokk, og har ingen spesiell ting (bamse e.l) som roer henne i senga. Så - hva gjør vi?
tine29 Skrevet 24. august 2007 #2 Skrevet 24. august 2007 Dette lurer jeg også på. Har samme problemet...dytter litt jeg:)
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 24. august 2007 #3 Skrevet 24. august 2007 PUSS TENNENE JA!!! Melk har mye melkesukker. Sukker = mat for bakterier. Bakterier = plakk. Plakk = hull. Er ikke tannlege, men tannlegesekretær.
*bolla pinnsvin* Skrevet 24. august 2007 #4 Skrevet 24. august 2007 Mamma er tannlege og vi snakket tilfeldigvis om dette senest i går kveld. Jeg fortalte at ei venninne av meg gir nesten ei hel flaske melk etter leggetid til gutten sin på halvannet år for å få han til å sovne. Han får jo da selvsagt ikke pusset tenna. Mamma nesten steilet (tenner er jo det viktigste i heeeele verden for en tannlege, vet du... he, he..) og sa at der kom det til å bli hull og brune stubber etterhvert. Så puss tennene! ;o)
*bolla pinnsvin* Skrevet 24. august 2007 #5 Skrevet 24. august 2007 Ups! Ser at du ber om råd og det har jeg egentlig ikke, men jeg vet at det går an å kjøpe tannbørste som man kan sette på fingeren. Det gjør det litt lettere i hvert fall. Har dere prøvd å ikke gi noe som helst av verken melk eller mat på soverommet og heller pusse tenna på badet? Sorry, men har liksom ikke så mye bra å komme med...
Kamomille Skrevet 24. august 2007 #6 Skrevet 24. august 2007 Du bør pusse tennene etter melka ja. Melka inneholder jo mye melkesukker!!!! dessuten er det kanskje greit å ta kampen nå og ikke når hun blir eldre og mer viljesterk??
~Endorfina~ Skrevet 24. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 24. august 2007 Ok, det ble ganske klare svar her, så fra og med i kveld er det null melk etter tannpuss! "Bretter opp ermene og er klar til kamp" Hehe Tusen takk for svar
snupp & mamma Skrevet 24. august 2007 #8 Skrevet 24. august 2007 hva med å gi henne flaske med vann når hun legger seg.. kanskje det gjør samme nytten? det er nok psykologisk og kanskje det bare er å holde den flasken hun vil?
Gjest Skrevet 24. august 2007 #9 Skrevet 24. august 2007 Da er vi to om den kampen.... *gruermeg* Men vil ikke ha brune stubber og tannverk på en 2-åring (vår er 1. år, er ikke lenge siden han fikk sin første tann)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå