Gå til innhold

Tospråkelig eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere. Er det positivt om et barn lærer to eller flere språk av foreldrene sine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne hva som ikke skulle være positivt med det nei!

Skrevet

Jepp det er positivt, og det er ikke bare min mening. Holder på med ped nå og der har vi lært at fler eundersøkelser viser til at tosrpåklige barn (men begge språkene må da være funksjonelle, dvs snakkes flytende) klarer seg bedre på skolen enn enspråklige barn i snitt og får seg ofte lettere jobb senere i livet.

Skrevet

Alva, vet du om noe sted jeg kan lese mer om det? Jeg er nemlig tospråkelig selv, og lurer på om vi skal "orke" å lære sønnen vår to språk.

Skrevet

Gjør det! Tenk så bra for han senere!!

Skrevet

Det var det jeg tenkte på også...For det er et språk som er veldig annerledes enn norsk :)

Skrevet

Jeg er over gjennomsnittlig interessert i språk da, men hadde vært overlykkelig om jeg var tospråklig:)

Skrevet

Ja, det er det. Men kun hvis det er morsmål av foreldrene. Da snakker mamma sitt språk, pappa sitt språk og hvis man er konsekvent nok, blir barna tospråklige. Mye jobb det!

Skrevet

Veldig positivt!

Barn lærer språk fort, og hvis det følges godt opp og de er interessert i det kan de snakke flytende flere språk når de blir store og det må jo være supert!

Om de ikke er interessert er det jo ikke verre enn at de ikke behøver de å snakke det lenger.

Skrevet

Hmm...morsmål. Det ene språket er vel mer farsmål for min del, og siden mannen min ikke snakker språket pleier jeg ikke til daglig snakke språket i huset. Så da må jeg starte med det nå, så det er jo en omstillingsprosess. Det er derfor jeg lurer på om jeg orker.

Skrevet

For min del er det andre språket et MUST. hvordan skal de ellers snakke med slekten som bor i utlandet? hvordan snakker de med den foreldre som ikke har norsk som morsmål?

pluss at det har jo flere fordeler med to språk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...