ed123♂♂♂ Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 Har nå i en og en halv uke slitt med skikkelig forkjøelse som gikk over til bihulebetennelse. Har vært så tett i nesen at jeg ikke fikk puste. Av den grunn har jeg vært en ivrig bruker av nesespray. Det har ikke slått meg at bruk av nesespray kan påvirke fosteret. Jeg har nok brukt godt over anbefalt daglig dose. Nå først leser jeg at det det kan være farlig for foster p.g.a. at blodårene trekker seg sammen ved bruk av nesespray.. Huff hvor redd jeg blir. Kjenner bra med spark. Brukte spray i formiddag. Er det noen som vet hva som skjer når blodårene trekker seg sammen? Har jeg utsatt babyen for forlite oksygen? Sitter her i sene nattetimer og er bekymret.. Er det noen som har snakket med helsepersonell om bruk av nesespray under graviditet? Føler meg som en idiot som ikke leste pakningsvedlegget. Vil ikke tilgi megselv hvis jeg har skadet babyen min..
OhBaby! Skrevet 23. august 2007 #2 Skrevet 23. august 2007 Dersom du ikke bruker mer enn 3-4 doser av "voksensprayen" per døgn, er det ikke fosterskadelig. man er mest redd for at blodgjennomstrømningen i neseslimhinnen blir såpass redusert over lang tid, at vevet i neseskilleveggen nedbrytes, og det dannes hull tvers igjennom. Prøv så godt du kan å ikke treffe skilleveggen nåt du sprayer. Prøv også i størst mulig grad å bruke barnedoser; de fleste kommer til målet med dette.
ed123♂♂♂ Skrevet 24. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 24. august 2007 Takk for svar! Vet du om det er slik at bodgjennomstrømmingen i resten av kroppen også bli redusert? Tenker på blodtilførselen fra morkake til barnet.. Har nok ikke brukt mer enn 4 doser om dagen. Har brukt barnespray, men har vel brukt 3 sprayer i hvert nesebor for å klare å åpne nesen. Tror at jeg de første dagene bruktebarnenesespray en 5-6 ganger om dagen da jeg var så vannvittig tett. Tenkte ikke over det. Tenkte bare at de var min nese det gikk ut over at jeg sprayet så ofte. Det slo meg ikke at det virket andre steder enn lokalt..Har de siste dagene bare brukt det to ganger om dagen.
OhBaby! Skrevet 24. august 2007 #4 Skrevet 24. august 2007 tror ikke du skal bekymre deg, men man bør jo ikke bruke nesespray mange mange dager i strekk uansett. da blir man tilslutt tett uten grunn,får tetthetsfølelse,og føler at det kun hjelper med spray. så om du ikke føler at det blir bedre ville jeg ha kontaktet lege over helgen, for å høre hv han synes! i´m just a nurse... men jeg tror nok man skal opp i bra store doser(altså mye mer en anbefalt døgndose), før det kan gå utover resten av kroppen og evt foster. er jo ikke en veldig konsentert væske du får i deg,hva styrke av virkestoff angår.
ed123♂♂♂ Skrevet 24. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 24. august 2007 Ja du har nok rett. Ble litt mindre bekymra nå.. Har jo i de siste dagene holdt med innenfor et par ganger om dagen også.. Har fått penicillin mot bihulene. Legen sa ingen ting om at jeg skulle unngå nesespray. Han sa derimot at det var viktig å få bort snørret slik at det ikke lå å lagde større betennelse. Men synes egentlig ikke at apocillin har hjulpet noe særlig. Har brukt det i 8 dager nå. Tror jeg egentlig skulle ha hatt noe mer brespekteret. Er fra og med i kveld sluttet med nesespray. Har da brukt det i 10 dager. Har heldigvis saltvann liggende.
OhBaby! Skrevet 24. august 2007 #6 Skrevet 24. august 2007 oki, om du ikke blir bedre kan du be om å få prøve doxylin. ja,saltvann er kjempe! bruker jeg for det emste om jeg har behov, jeg har så ømme slimhinner at selv barnespray svir som pokker hos meg...
Gjest Skrevet 24. august 2007 #7 Skrevet 24. august 2007 Også er det noen spryer som kan brukes, men andre merker som ikke kan brukes av gravide. Det kan du spørre om på apoteket:-) Går sikkert bra!
*Vetlis* Skrevet 24. august 2007 #8 Skrevet 24. august 2007 Etter so mjeg vorsto når jeg snakket med de på apoteket, er det mere det at de ikke har forsket nok på det til at de kan skrive at det ikke er skadelig. Å legen mn sier at det ikke er noe problem. Ikke bekymre deg for det :-) Men ville uansett vært litt forsiktig nå som du vet om det :-)
Reidis Skrevet 24. august 2007 #9 Skrevet 24. august 2007 Hei! På natta kan du bruke vicks vaporub. Dette er en mild form for tigerbalsam som du får på apoteket (lukter eukalyptus). (Kan brukes for barn ned til 2 år - og har også vært genial når dattera mi har hostet om natta). Når jeg er forkjøla blir jeg veldig tett i nesa, spesielt når jeg legger meg - og da løsner den alt i løpet av et par minutter - kjempelettelse ) Verdt å prøve! Ellers tror jeg ikke 1,5 uke regnes som langvarig bruk. Er du veldig bekymra syns jeg du skal gå og få en ekstra sjekk m hjertelyd og det hele, slik at du får bekreftet at alt er i orden. T
ed123♂♂♂ Skrevet 24. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 24. august 2007 Takkfor mange gode råd og beroligende ord. Fint å ha et slikt forum når bekymringene bygger seg opp.
mammaTilLinnea Skrevet 24. august 2007 #11 Skrevet 24. august 2007 jeg har brukt nesespray hele svangerskapet jeg, er 19+5, og er avhengig( brukket nese og innslått nesevegg, så blir fort tett) bruker voksenspray jeg da, men tar ikke en full dose i gangen. har hørt hjertelyd flere ganger, og sett en aktiv liten krabat på ul, så er nok verst for oss selv! er jo så liten dose i gangen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå