Gå til innhold

Tanker rundt amming og samvittigheten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke lagt inn for å provosere noen, bare så det er sagt, men jeg har gjort meg noen tanker rundt dette med amming, flaske,fast føde og ammepolitikken i Norge. Norge er et flott land å få barn i, vi er et av de landene i Europa som har lagt det mest til rette for å få barn. Norge kan også smykke seg med å være et av de landene som ligger øverst på ammestatistikken, og det har resultert i mye usikkerhet blant mædre i dag syns jeg. Det er ikke til å komme ifra at amming er en heeelt naturlig greie, alikevel er det en temmelig stor del kvinner i dag som ikke greier å amme av forskjellige årsaker. Politikken i Norge har alikevel vært å legge mest mulig til rette for at kvinner skal amme, koste hva det koste vil, og minst mulig til rette for flaske. Ja, flaskene og mme fins å kjøpe, men det finnes ingen offentlige sider,brosjyrer, eller annet som gir kvinner som må bruke mme saklig og god informasjon om dette. Og det forundrer meg litt. En annen ting jeg også stusser litt over er utviklingen av når ! man skal innføre fast føde til ungene våre. Jeg har fått barn på 80 tallet og nå i 04 og 07, og anbefalingene og reglene for når man skulle begynne med dette har jammen forandret seg. Før så var det helt normalt at barna begynte å få grøt, most banan o-l allerede fra 3 mnd alderen, dette var noe de aller fleste gjorde i tillegg til ammingen. Anbefalingene da gikk på at grøt skulle man begynne med fra denne alderen fordi barnet trengte det jerntilskuddet de fikk gjennom grøt, derfor var alle grøter jernberiket. De fleste ammet jo selvfølgelig til barnet var mellom 6 - 12 mnd, de som ammet da, og så det som helt naturlig å trappe ned ammingen når ungen nærmet seg året. Nå skal man visst helst amme til ungen er både ett og to år, og samvittgheten tar deg hvis du bare ammer i 6 mnd. Det er også et problem veldig mange treffer på i dag, når de begynner så sent som 6 mnd eller senere med fast føde er det veldig mange barn som ikke vil !! De sliter med å få ungen til å ville spise. Og jeg må si jeg skjønner ungen, det er mye mer krevende å spise fast føde enn å drikke hele tiden. Jeg har opplevd mødre som ikke får ungen til å ville spise annet enn en type grøt o.l frem til de er nærmere 18 mnd. For meg er det helt naturstridig, når barnet er ett år virker det mer riktig for meg at smaåen sitter ved bordet med resten av familien og spiser ( og griser) med sin egen tallerken med mat og "deltar" i familien på den måten også.

Og så er det jo mundighetene da som kommer med disse anbefalingene, men de begrunner jo ikke noen steder hvorfor man skal vente lengre med fast føde, ja hvorfor gjør de ikke det ?

Jeg har fire barn, jeg har aldri kunnet amme, min første fikk i tre måneder, da var det ikke mulig å kryste en dråpe melk ut av brystet, jeg har aldri hatt brystspreng eller noe slikt, jeg er rett og slett ikke velsignet med så mye melkekjertler. Det er faktisk ikke uvanlig har jeg fått vite av en lege. Han vokste opp på flaske, fikk fast føde fra tre måneder, sov natta igjennom fra 3,5 mnd. aldri noen sinne hatt problemer med intoleranser eller allergier, det samme er tilfelle med nr. to. Nr.3 fikk vente til 4 mnd med fast føde, hun sov natta igjennom fra det øyeblikk, er frisk og sunn, sliter ikke med noe intoleranser eller allergier. Min siste, nå 3,5 mnd. har akkurat begynt med grøt, han er også flaskebarn, han klarte jeg å amme i tre og ei halv uke, ved hjelp av brystpumpe fra ammehjelpen og stor innsats fra meg. med amming hver 3 time, og pumping mellom hvert måltid greide jeg å produsere nøyaktig 10 ! ml melk pr. måltid. Så han måtte få tillegg hele veien gjennom hjelpebryst. Utrolig slitsomt !!Nå sover han natta igjennom, bæsjer hver dag, spiser grøt og banan, og er frisk og glad. Og det er for meg det viktigste. Glade friske mette barn som er fornøyde med livet og føler seg elsket. Jeg har ønsket mange ganger at jeg kunne amme, men jeg syns det er trist at så mange skal slite med samvittigheten over hvordan de velger å ernære barnet sitt. Bruk sunn fornuft og se an barnet, de er like forskjellige og har like forskjellige behov som voksen.

Skal bli spennende å se hvilke anbefalinger det er når barnebarna mine begynner å komme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke legge denne inn på ammedebatten? Hadde vært kjekt å se svarene du får.

Skrevet

Flott innlegg !!!!!!

Skrevet

Kjempe bra skrevet.Jeg har heller ikke mye melk og sønnen min måtte få tillegg fra ca 2 1/2 mnd. Når jeg var på 3 mnd kontroll med han trodde jeg at jeg skulle få kjeft av hs pga at jeg hadde begynt med tillegg men det fikk jeg ikke:) Hun sa at det var kjempe bra at jeg hadde begynt med tillegg,vist jeg følte at jeg hadde lite melk og jeg ikke syns han la nok på seg(for han var ganske tynn og lang).Hun sa også at jeg kunne begynne med grøt når han var ca 31/2 mnd.Hun også at jeg ikke måtte stresse med amminga ,det var ikke noe krise om jeg sluttet.Så nå spiser william masse grøt og jeg del ammer og alle er fornøyde.:)

Skrevet

Et kjempefint innlegg, spesielt for oss som ikke fikset ammingen sånn som vi "skulle" :)

Men skulle ønske du hadde litt mer luft innimellom avsnittene dine -ikke for å pirke, men det gjør det mye lettere å lese så lange innlegg.

Skrevet

Greit nok at dere som ikke ammer føler ammepresset, men vet du hva? Dette går begge veiene. Jeg personlig har kjente ammesluttpresset(Fordi jeg velger å amme utover fylte 1 år) mer på kroppen enn ammepresset.

Da jeg slet med barn med dårlig vektoppgang, brystbetennelse og såre brystvorter var HS tidlig ute med å anbefale overgang til MME. De hadde også mye informasjon om fordelene/ulempene ved å velge det. At du ikke har kommet over dette synes jeg er rart. Kanskje du ikke har søkt etter informasjon på HS eller google? Man kan ikke forvente at ting skal ramle ned i postkassen akkurat.

På 80-tallet handlet vi med tiøringer, barna sov på magen, boligprisene var lavere og likestillingen fjernere. 9 mnd mammaperm kunne man bare drømme om.

Vi har heldigvis kommet et steg lengere siden den gang. Forskning har vist at det er sammenheng mellom røyking, samsoving og krybbedød. Nå skal også ungene ligge på rygg. i 1990 døde 85 barn i krybbedød, i 2004 "bare" 19.

Nå er det også slik at de har kommet frem til at et barn som ammes ikke trenger fast føde, og at tarmene til en 3 mnd gammel baby ikke er klar for dette. Mange sier de har begynt tidligere og det har "gått så bra så..", men senskadene er det jo faktisk ingen som kan redegjøre for før de er godt voksne.

Dersom du ikke får slik informasjon på HS når du spør om det synes jeg du burde klage de inn til kommunen din. De er jo faktisk der for å hjelpe, og skal da virkelig sitte på slik informasjon.

De som ikke får til ammingen av en eller annen grunn må jo selvsagt ikke sitte igjen med dårlig samvittighet av den grunn. Om man er en god mor eller ei måles da ikke i antall produserte dl med morsmelk. MME er og blir et godt alternativ.

Når det er sagt: Å tvile på de gode effektene ved amming for å rettferdiggjøre flaskegivning blir feil. Pupp er og blir best, og inneholder næringsrike dråper- også etter fylte et år.

Skrevet

Bra innlegg, HI, men jeg anbefaler deg å bruke avsnitt når du skriver så langt innlegg.

Tror du mister mange lesere ved så fullpakket innlegg med tekst.

Men flott innlegg...jeg leste det;o)

Skrevet

Hør! Hør!

Skrevet

Jeg synes Olebrumma har et utrolig viktig poeng, glade friske mette barn. Da vi begynte å gi flaske var det som å få en ny unge. Hun ammet hver time til hun sovnet av utmattelse ved puppen, og våknet da vi prøvde å legge henne i kurven. Jeg rakk aldri å nyte den første tiden.

Men sunn fornuft er kanskje ikke så lett for førstegangsmødre. Ammepresset er enormt, og det er utrolig lett å føle seg mislykket.. Det er på høy tid at helsevesenet endrer holdningene sine.

Eller kanskje amming er så viktig at det skal gå på helsa løs? Er fødselsdepresjon en billig pris å betale for å fullamme barnet sitt?

Skrevet

Flott innlegg. Å jeg er en mor som har ammet alle 3 i ca 1 år. men syns alikevel det er et halvveis bra innlegg. Liker den delen om amming, men at du ikke har ville tatt inn annen info en 80-tall info er noe jeg vil kommentere.

Som ei anna skriver over her, så er forskningen kommet lengere. Jeg så nylig et program fra us, men en kjent lege der alle (amerikanere) kunne spørre spørsmål om babyer og små barn. Han var rasene og frustrert over at det forsatt finnes babyglass mat fra 4-6 mnd. Unger under 6 mnd skal ikke ha noe annet enn melk. Du kan fint gi ungen din grøt og banan når han er 4 mnd og si at han bæsje regelmessig og er blid og fornøyd.

Men senskadene vet du ikke noe om.

Dette har jeg lest mye om, siden jeg er nå mere eller mindre 100 % sikker på at det er mammas skyld at vi søskene sliter med magen alle 4.Vi har alle kroniske magesmerter. To av oss har virkelig latt oss undersøke opp og ned for å finne grunnen. Jeg har fått høre hos to spesialister at de ikke kan si hva det er men d kommer mest sannsynlig av at tarmene ikke var ferdig utviklet da jeg begynte med fast føde. Jeg har fått høre hos min mor at hun ammet oss alle i 3-4 mnd og begynte med mat i 4 mnd alderen. Altså en god stund før jeg var klar for det. Nå jeg kun har "levd" 4 mnd er 2 mnd lenge å leve til...

Jeg belaster ikke min mor for det hun gjorde, hun gjorde det hun mente var rett og det alle andre gjorde. Men jeg tar til meg ny info og gjør det jeg mener er rett. Så får man se resultat av det.

Det er sant at ungene kan ha problemer med å ta til seg føde når de blir ammet så lenge men så lenge de legger på seg er det helt greit. Yngste fullammet jeg i 10 mnd fordi hun ikke ville ha grøt. Men når hun begynte spise spiste hun som bare det og nå er hun strax 14 mnd og spiser nesten alt. Holder unna henne mat som ikke er bra som nøtter, egg og fisk men egg og fisk skal hun snart bli introdusert til.

Håper du får sett barna dine vokse opp uten å måtte føle skyld for senplager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...