Gå til innhold

Hvorfor er ammeskjold "fy-fy"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker det litt selv nå, men lurer på hvilke konsekvenser det kan få? lillingen suger bra, og jeg lar han suge uten skjold innimellom nå, og det går helt fint...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi noen ikke blir stimulert nok med det og dermed ikke får nok melk eller tilogmed mister melka. Derfor må de som strever med mengden pumpe i tillegg, minst en gang i døgnet, med elektrisk pumpe. Og så kan det være noe kløn å slutte med.

Den gode grunnen til å bruke skjold er om utdrivingen er så kollossal at man opplever brystvegring fordi barnet "drukner".

Men det høres jo ut som du har det ganske funksjonelt nå da!

Skrevet

Det er synd at det skal være så fy-fy, fordi for mange er det et veldig godt hjelpemiddel. Det er mye bedre å bruke skjold enn å slutte med amming av div grunner. Jeg bruker skjold selv og det funker kjempebra for både meg og lillemann. jeg bruke det pga veldig såre brystvorter i tillegg til at de er små, og den ene er innovervendt... Jeg synes ikke man skal ha dårlig samvittighet for at man bruker skjold.

:-)

Skrevet

JEg tror mye av motstanden blant ammehjelperne og barselspersonell ligger i de gammeldagse skjoldene, tykke, og av lateks. De nye tynne av silikon er mye bedre!

Skrevet

Fikk utdelt skjold på føden pga innovervendte brystvorter. Fikk bare demonstrert PÅ den ene barenpleieren hvordan detr skulles ettes på.

Fikk aldri til det der! Dessuten brekte lillemor seg når det der lange skjoldet kom langt ned i halsen på henne. Nei da fikk vi heller slite litt og plages til hun klarte å suge ut brystet. Nå er det ikke noe problem lenger, hun er blitt 4 uker og suger som bare det!

Skrevet

Jeg fikk beskjed på barsel å bruke skjold i begynnelsen pga innadvendte brystknopper. De er jo store og superstimulerer ganen. Synes også at det var stress med å ta be på om jeg var ute blandt folk.

Var ett sabla strev å slutte med de, så ikke søren om jeg skal bruke det igjen på nestemann (om d blir en til ;). Jeg annbefaler det absolutt ikke om du kan amme uten...

Skrevet

hei!

jeg har brukt ammeskjold begge gangene jeg har fått barn. med nr 1 var det rett og slett fordi at han ikke klarte å få tak i brystvorten (og sluttet med det da han var 3 mnd'er). med nr 2 var det fordi jeg var supersår + at det blødde og blødde... da var skjoldene gode å bruke siden de hemmet litt det vodsomme "trykket" rett på brystvorten, og det gjorde mindre vondt for meg. (sluttet med skjoldene da hun var 4 mnd'er.)

for meg har dette vært et supert hjelpemiddel!! jeg tror ikke jeg hadde klart meg noe særlig uten faktisk!! men slet litt med dårlig samvittighet nå som jeg brukte til nr 2 også. fikk jo nesten kjeft på barselavd fordi jeg begynte å bruke det der. var veldig mye styr der med det... en lang historie...

men ammingen har gått kjempefint her!! og jeg tar på meg skylden for det!! ;)

Skrevet

Jeg blir også litt irritert over at ammeskjold skal være så fy-fy. Jeg var så sår etter to dager med amming, i tillegg til at brystvortene mine er små, at det var helt krise. Begynte med skjold og har brukt det siden, nå er babyen min snart 9 mnd. Jeg har hatt nok melk hele tiden og regner med det skal gå smertefritt å bruke de så lenge jeg vil amme. Selvfølgelig litt tungvint, men ikke noe stort problem akkurat! Nå som gullet mitt begynner å få tenner slipper jeg til og med problemet med biting i puppen;-)

Alternativet for meg hadde vært at jeg ikke kunne amme i det hele tatt så takk og lov for at skjoldene finnes!!

Skrevet

Jeg måtte ty til skjold etter bare 4 dager med amming. Hadde så sinnsykt såre brystvorter, men det var ikke det værste. Lillegutt fikk rett og slett ikke i seg nok mat. Tror det er fordi brystvortene mine er så små, og puppene også. Da melkesprengen satte inn ble det helt umulig for ham å få tak uansett hvor mye jeg håndpumpet. Han ble skremmende slapp og umulig å vekke. Ammeskjoldene snudde trenden på et døgn, og nå ser han ut som smørbukk sjøl, 8 dager gammel.

Prøvde uten skjold i dag, nå som puppene mine er blitt mykere. 5 min på hver pupp, så var brystvortene skjeve og illrøde.

Kjipt, og bekymrer meg mye for melkeproduksjonen, men tror ikke det er noe alternativ for meg å slutte. Vurderer å dra på ammepoliklinikken for å få noen til å se på saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...