Anonym bruker Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 Hei! Jeg bare lurer på en ting ang kontroll hos JM! Jeg er nå 36 uker på vei, og jeg synes det virker som om alle her inne blir sjekket for om dere er modne ved at JM sjekker dere innvendig. Er dette vanlig prosedyre ? Det eneste som blir sjekket når jeg er hos JM er blodtrykk, urin og symfysemål, ingenting mere. Når er det evt vanlig at man blir sjekket av JM for dette ? Jeg har gått med kraftige kynnere siden uke 16 som bare har blitt kraftigere og kraftigere, og fikk konstantert åpning i livmorhalsen i uke 20 ca. Har hatt så sinnsykt med smerter de 2-3 siste ukene, klarer såvidt å sitte oppreist, for det kjennes som om babyen presser på ett eller annet sårt punkt evt nerve eller noe slikt helt nederst i magen, mersom underlivet. Kan man "kreve" å bli undersøkt for modenhet nedentil når man er 36 uker på vei hos JM ? Takker for svar!
Snuppelupp og hengepupp Skrevet 23. august 2007 #2 Skrevet 23. august 2007 Jeg fikk ikke tilbud om undersøkelse før jeg var på overtid. Men jeg har heller ikke spurt om det. Det er jo bare å prøve, litt spennende å vite da. Det var absolutt ikke ubehagelig, synes jeg, selvom jeg har hørt at det kan være det.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2007 #3 Skrevet 23. august 2007 Tusen takk for svar :-) Hvordan er det dem sjekker det egentlig ? Ultralyd eller tar dem bare fingrene "oppi der" og kjenner ? Huff, så blank går det an å være! Ikke så greit å vite når man ikke har fått noe info om dette eller vært borti det før. HI
Snuppelupp og hengepupp Skrevet 23. august 2007 #4 Skrevet 23. august 2007 Sånn er det å være førstegangs, kjenner meg igjen:) Har spurt og gravd gjennom hele svangerskapet jeg. JM stakk fingrene oppi der og kjente på mormunnen, om den var flatet ut. Som en g.u, bare mindre ubehagelig. Tok kanskje to-tre minutter. Ho sa at sånne undersøkelser ofte kunne være med på å irritere litt oppi der, og starte rier, hvis man er moden da selvfølgelig. Men har visst ikke startet noe for meg enda, sukk!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2007 #5 Skrevet 23. august 2007 Hihi, vi har vel alle vært førstegangs en gang og lurt på mye snodige greier :-) Men den undersøkelsen hørtes slettes ikke så ille ut! Så hvis man ikke er moden i utgangspunktet så er det egentlig ingenting som tilsier at en slik undersøkelse vil forstyrre eller ødelegge på noen måte når man er såpass langt på vei ? Jeg skal på kontroll i neste uke, da er jeg 37 + 4.
Snuppelupp og hengepupp Skrevet 23. august 2007 #6 Skrevet 23. august 2007 Ikke til vanlig ihvertfall, men hvordan det er med deg vet jeg ikke. Hvis du hadde åpning i livmorhalsen så tidlig... Men det vet sikkert JM. Og du nærmer deg jo termin nå Tenker du er lei, så mye vondt som du har hatt stakkar!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2007 #7 Skrevet 23. august 2007 Tusen takk for det :-) Jeg skal høre med JM neste uke, om hun har mulighet til å sjekke meg. Jeg har bare fått vært hos JM`en min 1 gang tidligere siden jeg har vært innlagt på sykehus og hatt strengt sengeleie i 2,5 mnd`er. Men håper hun har forståelse for det, selvom hun ikke kjenner meg så godt :-) Tusen takk for raske og informative svar :-)
Snuppelupp og hengepupp Skrevet 23. august 2007 #8 Skrevet 23. august 2007 Bare hyggelig det vettu. Vi får hjelpe hverandre vi uvitende, he he. Lykke til hos JM og en god natt til deg:)
aanonym Skrevet 24. august 2007 #9 Skrevet 24. august 2007 Det er ikke vanlig før man nærmer seg termin, evt har gått over termin.
Vektbaby, prinsesse 07 + spire Skrevet 24. august 2007 #10 Skrevet 24. august 2007 Jeg ble som nevt innnlagt mandag pga premature rier. Jeg opplevde riene som som kynnere og ble ganske overrasket da riene kom med 2-3 min intervaller, og at jeg dessuten var moden og hadde 2 cm åpning. Hos meg startet det hele med rutinekontroll hos jm som litt tilfeldig sendte meg videre til føden pga krafitige kynnere og noen usikkerheter ved urinprøven. På føden ble jeg sjekket for modning og åpning på grunn av at jeg hadde hyppige rier. Dette tror jeg likevel var noe spesiellt med meg siden jeg bare var 33 + 4 uker på vei. Siden det er før 34 uker skal de gjøre det de kan for å stoppe en evt fødsel. Jeg tror kanskje at når du er så pass langt på vei vil de ikke sjekke slik i fare for å fremprovosere noe siden det ikke er helt nødvendig å sjekke deg for modning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå