Gå til innhold

noen som vet dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser her at det ei som har skrevet inn at hun vente på både sykepenger og fødselspenger. Noen som kan forklare meg forskjellen på det, og når man evt får d?? Er det noe man skal søke på? Er helt grønn når d gjelder dette. Er 100% sykemeldt selv, og får sykepenger(tror jeg), har ikke søkt eller noe, leverer bare sykemld til sjefen min, og får penger på lønningsdagen min.. Please hjelp meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sykepenger får du når du er sykemeldt, fødselspenger når du går ut i permisjon (dette må du søke på).

Skrevet

Vet bare at dersom du er gravid og sykemeldt bør du søke om svangerskapspenger i stede for¨å være sykemeldt for da bruker du ikke av sykemeldingsperioden din. Dette kan du spørre jordmora di om...

Skrevet

gå på trygdekontoret og spørr etter søknadskjema til fødselspenger....:)

og nei du bør ikke ta ut svangerskapspenger pga sykdom..

svangerskapspengene trenger du når ungen er der.

du har jo krav på sykepenger hvis du er syk så ikke bland disse to...

du har krav på svangerskaps penger hvis du har vert i jobb el "sykemeldt" 6 av de 9 måndtene du går gravid...

Skrevet

Nei, nei nei!!

Sånn som dette er det:

-Sykepenger: Penger du får når du er sykemeldt

-Svangerskapspenger: Penger man kan få i svangerskapet istedenfor sykepenger, hvis man ikke er syk men har en jobb som kan være farlig for barnet (f.eks maler, båtstøper osv)

-Permisjonspenger/fødselspenger/foreldrepenger: Pengene man får i permisjonstiden, når man er hjemme med barnet, hvis man har opparbeidet seg rett til det. Man må da ha hatt arbeidsgivende inntekt i 6 av siste 10 måneder (sykepenger og svangerskapspenger gir rett til permisjonspenger)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...