ツWonderfull Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 jeg sier da "en" til alt...alle substantiv er hankjønn for meg. Men hvordan finne ut hvilke ord som er hunkjønn på nynorsk? For meg er det ikke noen logikk i at det heter "ei bok, boka..." for meg kunne det like gjerne vært "En bok, boken..."....finnes det en regel eller noe annet lurt for å vite hva som er hva...?
Gjest Skrevet 23. august 2007 #2 Skrevet 23. august 2007 Nei, for bergensere er det der veldig vanskelig =) Jeg er selv stril (med hunkjønnsbøyning innebygget) og er lærer i en ungdomsskole i Bergen. Finn en ordbok =)
ツWonderfull Skrevet 23. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 23. august 2007 jaa, meeeeen...kan ikke slå opp alle ord... finnes det virkelig ikke noen regel i en eller en annen form...? *griiiiiiiin*
Monajenten Skrevet 23. august 2007 #4 Skrevet 23. august 2007 Jeg syns også det er vanskelig. Regelen er jo -en, -ar, -ane for hankjønn og -a, -er, -ene for hunkjønn Jeg tester ofte -ar/-er-formen for å sjekke hva som høres greiest ut. F.eks. en gutt (gut) sant. Riktig er jo en gut, guten, gutar, gutane. Det høres rart ut å si guta f.eks. og guter. Hehe, ser det ble veldig rart forklart. Men jeg tar det veldig ofte på magefølelsen, og har som oftest riktig. Men syns likevel det er fryktelig vanskelig.
Gjest Skrevet 23. august 2007 #5 Skrevet 23. august 2007 Nei, det gjør nok ikke det. Hvis du ikke har en "følelse" for hvilket kjønn det der, må du nesten slå det opp. *Streng lærerstemme* ;-)
Gjest Skrevet 23. august 2007 #6 Skrevet 23. august 2007 Ja, det er rett. Men det innebærer en viss "magefølselse" =)
Monajenten Skrevet 23. august 2007 #7 Skrevet 23. august 2007 Ja, jeg har jo sett jeg har tatt feil noen ganger også, og da tenker jeg alltid sånn: "Herregud, tok jeg virkelig feil der???" Og så gjør jeg samme feilen neste gang:-/
meg & to små vampyrer Skrevet 23. august 2007 #8 Skrevet 23. august 2007 Nei, vet duva? Det er prisen du må betale for å vær bergenser, ha ha:) Bor du der også kanskje? Ja, da er jeg dypt misunnelig og syns du må straffes med dårlig grammatikk og følelse for hva slags kjønn et sustantiv har. Muhahahaha (ond latter)
ツWonderfull Skrevet 23. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 23. august 2007 ja, enig med guta....hehe...litt rart der ja. Men det heter jo ei ku, kua. for meg kan jo det også være en ku, kuen.... Vanskelig.
Monajenten Skrevet 23. august 2007 #10 Skrevet 23. august 2007 Ja, på kuEN ja, der høres det naturlig ut for en bergenser. Men hvis du bøyer videre, høres det naturlig ut med kuar og kuane? Eller høres det bedre ut med kuer og kuene?
ツWonderfull Skrevet 23. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 23. august 2007 ja, bor i bergen, men jobber i en nabokommune, ALT er nynorsk der, hjelp
ツWonderfull Skrevet 23. august 2007 Forfatter #13 Skrevet 23. august 2007 kuar og kuane høres helt ok ut for meg når jeg tenker på at det er nynorsk jeg skal skrive....hehe...men kuer blir vel til kyr da..
Monajenten Skrevet 23. august 2007 #14 Skrevet 23. august 2007 Hahahaha ja du har forsåvidt rett i det, fryktelig dårlig eksempel. Som bergenser sier jeg aldri kyrne jeg da;)
grå :) Skrevet 23. august 2007 #15 Skrevet 23. august 2007 det kan hjelpe ganske mye å lese bøker. da får du inn mye gratis
ツWonderfull Skrevet 23. august 2007 Forfatter #16 Skrevet 23. august 2007 takk for tips, leser så mye jeg kommer over.
Frk. Vable Skrevet 23. august 2007 #17 Skrevet 23. august 2007 Hehe, morsomt å se hva dere skriver. Ei ku, fleire KUER.... Hahaha....! Jeg er så heldig å ha vokst opp i en nabokommune til Bergen, så jeg har hatt 9 år med nynorsk og hatt bokmål som sidemål. Bokmål er det så masse av i media osv, at jeg kan faktisk begge deler ganske bra!!! Skryte skryte...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå