kose endelig mamma Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 var hos fysoterapaut med lille gutt i dag, for han er ikke så flink til å ligge på begge sider med hode, å da sa hun det at jeg måtte huske på at han bare var 3 mnd, selv om han var for tidlig født, for di gikk ut etter den dagen jeg hadde termin og ikke den dagen han blei født. haner født 21.4. altså 5 uker før termin og er 4 mnd nå. trodde da di gikk etter dagen di blir født, blei temmelig forbanna da, og ville si hva jrg mente om den saken, men det ville ho ikke høre på nei. hva er riktig da, jeg kan vel ikke være så på jordet
selfangerkjerringa Skrevet 23. august 2007 #2 Skrevet 23. august 2007 HS har faktisk litt rett her... når det gjelder motorisk utvikling så er det store individuelle forskjeller innenfor normalen. Og når det er snakk om barn født før terminen, tas det ofte utgangspunkt i termindato og ikke fødselsdato når en ser på utviklingsnivået motorisk. Sender uansett en klem og ønsker lykke til Du kan godt "trene" gutten til å bruke begge sidene - stimuler ekstra på den sida han er minst glad i å ligge på. Vi hang opp noen bilder på veggen ved stellebordet, det fikk jenta vår til å snu hodet den veien selv om hun egentlig foretrakk å se den andre veien
Sylteflesk Skrevet 23. august 2007 #3 Skrevet 23. august 2007 Alderen hans regnes jo selvsagt fra den dagen han ble født, men når det gjelder for tidlig fødte barn (altså før uke 37 i svangerskapet) snakker man ofte om korrigert alder. Dette gjelder i forhold til ulike utviklingstrinn og milepæler som de skal nå, hvis ikke vil de jo henge lenge etter de andre som er født samme tid, men var fullbårne. De begynner for eksempel å krabbe og gå senere, sammenlignet med andre med samme fødselsdato. Derfor trekker man fra de ukene de er for tidlig født, slik at man får et mer rettferdig inntrykk av utviklingen. Da regner man liksom termindatoen som "fødselsdato". Min datter ble født 6 uker før tiden, og hun er 9 og en halv måned, men 8 måneder korrigert. Derfor er det mer riktig å sammenligne henne med andre på 8 måneder, for at hun ikke skal virke for "treg". Det er vanlig at premature bruker ett år eller to på å ta igjen de jevnaldrende. Men gutten din som bare er 5 uker prematur kommer sikkert til å ta igjen de andre ganske fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå