Gå til innhold

Da har jeg født!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Maja bestemte seg for at hun ville ut til mandagsmorgen (20/8), så på søndagsmorgen begynte jeg å kjenne mensmurringer. De ble sterkere og mer regelmessig i løpet av dagen, men helt OK å leve med :) Jeg hadde også på natta hatt masse slim fra skjeden, dette er ikke normalt hos meg. Trodde først det var slimproppen, noe det også kanskje var. Uansett. Utpå kvelden begynte det å bli virkelig merkbart, og med 8-9min mellom. Ringte føden, og de sa det kunne ta 6 timer eller 3 dager, så de anbefalte meg å være hjemme. Kl 2300 var det 5 min mellom, og jeg pusta meg greit igjennom de, men måtte konsentrere på de. Ringte føden igjen, og de sa at om jeg hadde badekar hjemme, kunne jeg prøve å sette meg i det. gjorde så, satt der i en time, før jeg fant ut at NÅ vil jeg ikke være hjemme lengre. Ringte og dro inn til føden, kom inn med 5 cm åpning, jordmora sa at det kom til å gå fort :) Satt 20 min i badekar på føden, men merka fort at badekar var passe for min del. Fikk komme opp i senga, og fikk lystgass. Fikk ikke smertelindring av den, men den hjalp meg å konse på pustinga. Enda synes jeg dette var en helt OK situasjon, følte jeg hadde kontroll. Fikk ganske raskt 7-8 cm åpning, var vondt, men siden jeg hadde så bra framgang var det greit. Meeeeeeeeen.... fikk raskt 9 cm åpning etter dette (ca 3 halv4, tror jeg) og nå hadde jeg det ganske vondt. Men var levbart, siden det gikk fremover og jeg hadde krefter igjen. OG jeg, sambo (fantastiske mannen), OG jordmor var sikker på at dette var over snart. MEN. Her stoppa Maja opp, stanga mot symfysen, drev med stjernekikking, og "spratt" fram og tilbake sideveis i bekkenet mitt... For å gjøre en allerede lang historie kortere, endte det med at jeg og Maja måtte ha hjelp med sugekopp. Så jenta vi trodde skulle komme rundt 3 (jordmors ord) kom 0631. Hoff!!! Da var mor sliten!!!

Så min fødsel begynte som en såkalt drømmefødsel for meg, men ble litt for lang, så jeg ble for sliten. Detaljene rundt tiden fra 3 og utover (ikke beskrevet her) høres veldig rasige og traumatiske ut. Men takket være samboer, kjempepersonale på føden (jordmor, asslege, overlege, barnepleier), ble min opplevelse av sugekopp/vakuum/klipping/sying på en måte litt "positiv". Jeg var nemlig så sliten på slutten, at jeg hadde mista troen på at jeg skulle få henne ut selv, og DET var ikke en god følelse. Så vakuum ble som en hjelp for meg :)

Huff, ble altfor langt dette. Uansett, det jeg prøver å si er at når man hører om tang og vakuum og slike ting, er det noe som blir tatt i bruk for å hjelpe oss, ikke noe som blir påtvunget. Jeg ble IKKE skremt av min fødsel, det ble ikke sambo heller. Det var vi faktisk enige om like etterpå.

Huff, skal slutte å praple. Ammetåke;)

Lykke til, jenter!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer Amazone

Skrevet

gratulerer masse:)

kos deg med den lille

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...