laracroft Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 Farmor og mannen hennes er på ferie på bursdagen,og det samme er farfar.Og de FISKER da konstant hele ferien. De sier at bursdagen er midt i ferien dems,men har vært på alle bursdagene før! Noen dager igjen til bursdag nå,og jeg har kommet over det,syns det er smålig siden dette er faktisk er gjort med overlegg. Men vi klarer oss utmerket uten dem. Svigermor er nemlig slik at hun liker helst bestemme dette helt selv, og hun føler seg overkjørt hvis vi bestemmer en dato og at alle skal komme samlet.Så denne gangen gjorde hun en ny vri,tok ferie. Dvs hun har vel ferie stort sett året rundt,bortsett fra litt nattevakter. Hun trives ikke i selskap,for da må hun forholde seg til blide,positive mennesker og hun må "spille for galleriet" og får ikke utløp for sine sterke antisosiale trekk,hun er litt sosiopat mener jeg. Hobbyen hennes er å ENDRE på våre avgjørelser,og nå prøver hun å få til en egen bursdag. Her er meldingene vi sendte til hverandre: Jeg sendte invitasjon,dag og kl.slett Hun sa til mannen min at de ikke kunne svare pga de skulle nok ha ferie da,og sa vi måtte vente flere dager før hun svarte. Så kom meldingen: "Vi er på ferie da,men vi kan komme neste fredag ettermiddag og besøke jentene" Typisk.Hun skal feire bursdag på egne prinsipper,ikke når vi inviterer! Jeg og mannen min er helt enige og samstemte på dette,at familien får forholde seg til denne ene bursdagen.Kan de ikke det,så går de glipp av det,og vi orker ikke ha etterpåbursdager hver helg etterpå. Han har sagt klart fra om dette til begge sine foreldre. Dem hører ikke,og svigermor krever nå at dem skal få komme den fredag. Jeg skrev tilbake at det ikke passet fredag. Hun skrev:" Ok,så vi kan ikke få komme å besøke dem til fredag,da?Er kun besøk tillatt når det er familiefeiring?" Mann min sa hva jeg skulle svare tilbake,nemlig: "Nei,når det passer.Vi kommer tilbake til det." Og stille ble det heldigvis. Men hun er helt syk når det gjelder å bestemme over hodet på oss,ifjor bursdag var hun spinnvill. Vi måtte avlyse pga ei jente i familien var syk og fler grunner også.Hun nektet å akseptere det,og dukket opp uanmeldt likevel!! Selv etter meldinger og telefonsamtaler med min mann,han sa at slik blir det.Vi skulle ha en feiring noen uker etter istedet. Men hun kom og var i skikkelig ubalanse,vi kunne ikke ha henne her. Men sendte invitasjon til bursdagen etterpå,men hun kom ikke da heller. Nå regner jeg nesten med at hun og mannen hennes kommer neste fredag selv om vi har sagt det ikke går!! Og hun kan faktisk ikke forvente å komme på etterpå bursdag når hun har lagt opp til at hun skal på ferie,og hun skal snart på en annen ferie også. Farfaren har gjort det også.Bare planlagt å dra på fiskeferie med broren sin akkurat på bursdagen.Og fisken den slipper dem uti igjen! Jeg vet at vi ikke skylder dem noenting når de oppfører seg sånn,men hun forventer og er rett og slett frekk. Men nå er jeg bare glad og bare gleder meg til familiefeiring med gulljentene.Blir veldig koselig uten de egosentriske menneskene. Men tar gjerne imot gode råd for å svare svigermor med.Vi skriver bare meldinger,vi kan ikke snakke med hverandre i tlf,for da begynner hun å krangle med meg,og legger alltid på etter å ha lirt ut av seg masse onskapsfull dritt. Farfaren har beklaget seg og "skjønte" hva vi mente,men han visste da hva han gjorde?! Jeg skal ikke la dem ødelegge sjarmen med bursdagen,men fatter ikke at det går ann.Hadde forstått det hvis det hadde vært jobb osv,men tydelig et dem ikke vil komme. Hva hadde dere gjort i en slik situasjon?Har dere noen smarte og lure trekk å tipse om?
Gjest Skrevet 23. august 2007 #2 Skrevet 23. august 2007 Jeg synes dette avhenger litt av hvor gammel jenta er jeg. Besteforeldrene her har vært på ferie når snupp har bursdag men da har vi avtalt når vi skal ha voksenbursdag og prøvd at det passer for alle. Hvis ikke måtte de jo gjerne kommet innom utenom bursdagen men er enig i at de ikke skal ha en hel haug med feiringer..
laracroft Skrevet 23. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 23. august 2007 Jo,skjønner hva du mener.Jeg tenkte sånn før jeg og.Da ville vi gjøre alle til lags,og bøye oss mer enn,hva som måtte til for at alle fikk være med,ingen utenfor. Men er ikke der lenger! Hadde vi hatt et bra forhold med de så hadde vi nok ikke tenkt så mye over det.Men vi synes dette er det minste de kan gjøre for å stille opp for barnebarna. Vi har tvillingjenter på 4,og synes ikke alder spiller inn her. Og ja,hvis vi begynner å dele opp familien,da vil alle ha egen feiring og da kan vi holde på i flere uker!
Gjest Skrevet 30. august 2007 #4 Skrevet 30. august 2007 Kjære HI, det høres jo egentlig enkelt ut: Dersom svigers er så asosial, så er det vel like bra at hun ikke kommer i bursdagen. La henne komme en annen dag da, som hun sa man kan vel komme på besøk uten at det er feiring. Så kan hun besøke barnebarna sine uten at du steller i stand og baker kake, så er alle fornøyd. Å svare henne at det ikke passer neste fredag, bare for at hun ikke skal få bestemme, DET hørtes ikke så snilt ut... Det at hun vil komme en annen dag bekrefter jo bare dette at det ikke er ungene dine hun har noe imot, men selve "familisammenkomsten". Forstår henne godt jeg...
laracroft Skrevet 30. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 30. august 2007 Men passer det ikke,så passer det ikke,det er det faktisk vi som bestemmer...samme hva grunnen er.Og vi skal faktisk bort da.Vi trenger faktisk heller ikke å holde av dager for at hun skal komme bare når det passer henne.Samme med henne og andre.Vi forventer ikke at andre gjør det samme med oss,hvis vi ikke kommer når vi blir invitert. Uansett hvor usosial man er,så kan man gi såpass til barnebarna og ihvertfall titte innom på selve bursdagen.Såpass kan vi foreldre kreve av våre foreldre og svigerforeldre,for å gi den lille spesielle oppmerksomheten til barna våre på selskapet.Det er det som er noe av sjarmen med det hele.Og dessuten dro dem ikke på fiske som dem pleier,men bestilte seg Spa hotell akkurat den bursdagshelgen. Blir ikke det samme å komme etterpå. Vi skylder ikke den egodama noenting,hun tenker alltid bare på seg selv. Men du har rett i at det var like greit hun ikke var der! Vi hadde en kjempekul bursdag,beste noensinne kanskje. Men det handler om å vise at man bryr seg litt om,ikke bare kreve å komme en helt annen dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå