Gå til innhold

Toxoplasmose...-hva er sjangsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en sykdom som er forårsaket av en parasitt kalt toxoplasma gondii. 10% normenn har hatt den ufarlige sykdommen. Men hvis du blir smittet som gravid er den farlig for fosteret.'

Man skal holde seg unna de kjente vanlige tingene som rått kjøtt(spes.sau), ferskvannsfisk over 2 kilo og ikke minst kattestell.

Men det jeg lurer på er hva skal til? Jeg har i forbindelse med jobben spis litt lammekarèt. Glemte helt at dette var lite anbefalt, men grunnet kvalme og dårlig matlyst spiste jeg bare noen biter og mest av det som var godt stekt. I tillegg fikk jeg servert ørret på ekebergrestauranten, med beskjed fra kokken om at dette ikke var farlig for meg som gravid. Jeg tenkte at kansje ørret ikke er ferskvannsfisk likevel, og i tillegg til at to kvinnelige kollegaer ga tydelig utrykk for at jeg var overengstelig spiste jeg pliktoppfyllende opp maten min! Jeg prøvde virkelig å dysse det hele ned så godt jeg kunne for å ikke virke sær og vanskelig,-men i ettertid ble jeg irritert, lei meg og fikk dårlig samvittighet.

Det står mange steder hva man ikke bør spise, men er det forbundet med noen mengder? Kan man smake på en speket skinkebit uten å få dårlig samvittighet og bli engstelig?

Hilsen en som er redd for å bli omtalt for å være redd!;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter;)

Skrevet

Det er ikke alltid at barnet blir smittet selv om man selv blir det heller. Men akkurat nå husker jeg ikke tallene.

Uansett, det er svært få gravide som smittes:)

Det jeg egentlig skulle si, var at 2 kilos ørret har ikke noe med toxoplasmose å gjøre. Det er miljøgifter man er redd for da. Kan aldri tro at litt ørret er så farlig, men man bør ikke spise altfor mye av den store ferskvannsørreten, nei:)

Skrevet

Tror det skal veldig mye til for å bli smittet.

Legen tar jo en prøve på første kontroll, om du har vært smittet tidligere. Har du det er du jo imun...

Jeg har spist masse forskjellig og liker veldig blodig biff bl.a og jeg har aldri vært smittet før. Spiste vel som normalt i svangerskapet sist. Bare passet på at biffen hadde vært fryst først, før jeg spiste den litt rød..

Spiste spekemat også jeg, kom på det etterpå at jeg ikke skulle spise det. Dette gjelder forrige svangerskap. Det gikk fint det :0)

For nå har jeg ikke fått svar på prøvene ennå, var på første kontroll på fredag. Men spiste spekemat da, for litt siden, bare måtte ha. Tror det skal gå greit også.

Tror man skal spise som normalt jeg, bare ikke overdrive inntaket av de

tingene man liksom ikke skal ha. Kos deg med maten.

Listeria bakterien passer jeg mere på...

At alle melkeproduktene er pastaurisert...

Skrevet

for at en skal kunne bli smittet fra katten så må man få katteavføring i munnen...det var det jordmoren min sa til meg da jeg spurte om hva jeg måtte ta hensyn til for å ikke bli smittet:)

Skrevet

Tusen takk for svar;) Jeg kjenner meg roligere!

Skrevet

Akkurat?! Hmmm...tja,-ikke så fristende det;) Kjedelig å få pika på det..He he..Blæh!

Skrevet

Jeg oppdaget at jeg ikke hadde blitt testet for Toxoplamose.

Spurte legen og han ga svar:

Vi har sluttet å teste, for hvis noen får det, så er det ingen som

vet hvordan det skal behandles!

Så om vi har det eller ikke, så spiller det altså ingen rolle...

Litt teit kanskje? :o)

Skrevet

Er du usikker ber du om en test hos legen, du må teste deg etter 3 uker etter at du har spist noe du er usikker på.

Skrevet

Jeg var litt redd for toxoplasmose- smitten siden jeg var en stund i frankrike der smitten er mer vanlig enn her. Legen tok en blodprøve av meg før jeg reiste og sa at jeg kunne komme tilbake to uker etter avsluttet ferie. Da kunne han ta en ny prøve for å se om jeg var smittet. Om jeg skulle ha fått smitten, så ville den forsvinne etter en kur med antibiotika. Kom jeg raskt til behandling så ville dette ikke invirke på forsteret. Mannen min er lege, og han sier også at antibiotika kan drepe smitten.

Skrevet

Toxo behandles vel med antibiotika og det er litt forskjellig i dag om man tester eller ikke på legekontorene - jeg ble testet.

Det er veldig få som har blitt smittet og legen min ved forrige graviditet mente at de få gravide som var blitt smittet de siste 10-12 årene var blitt smittet i utlandet. Så jeg har forstått at man må være mest forsiktig i utlandet da toxo har større utbredelse både med antall katter, og i kjøttet (får og biff -spesielt).

Ørret har ingenting med toxo å gjøre.

Ang. katt så bør man være forsiktig med kattedoen og vaske hender etter kos, før matlaging. Har katt selv og har overhodet ikke vært bekymret, men tatt forholdsregler.

Ba om en ekstra test etter tyrkiaferien i juni, for å være sikker, legen var enig og mente det var lurt, da fosteret kan bli skadet selv om det er gått mer enn 12 uker...

Er du veldig usikker så be om en test. Husk at smitten ikke kan påvises før etter ca 3 uker, så har du spist en svær blodig biff, så må du vente noen uker før du testes.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...