Supertea Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 Jeg begynte på en årsenhet på høyskole nå i august, og har ikke studert tidligere. Ifølge terminen min har jeg rett til fødselsstipend. Har lest at man ikke skal søke permisjon fra studiet før 3 uker før fødsel, ellers kan man miste retten til støtte. Problemet er at vi skal på en lengre utenlandstur nå i høst, og denne er obligatorisk. Jeg tror ikke jeg får tatt eksamen til jul dersom jeg ikke er med på denne turen. I forhold til helsen min pdd kommer jeg IKKE til å klare noen utenlandstur. Det er så vidt jeg kommer meg på skolen sånn jeg er nå... Det jeg lurer på er hvordan jeg skal klare å fullføre studiet mitt uten å miste retten til fødselsstipend. Har sittet og lest litt om forsinkelse, og ser at lånekassen godtar ett års forsinkelse ifm fødsel. Gjelder dette årsenheter også? Hva skal jeg gjøre? Skal jeg bare fortsette på skolen og late som ingenting, bruke sykemelding når jeg er dårlig og bare se an utenlandsturen? Evt melde meg av eksamen nærmere jul? Eller søke permisjon og heller ta et nettstudium i år (vil jeg da beholde retten til fødselsstipend?)? Eller? Uff ikke gøy å lure på sånne ting når man er så full av hormoner. Får jo bare lyst til å grine
Ginger-mor Skrevet 23. august 2007 #2 Skrevet 23. august 2007 Kan du ikke ringe til lånekassen og høre hva de vil du skal gjøre, da? Så har du ditt på det rene i etterkant, liksom. Tipper det ikke kan være et stort problem med den utenlandsturen, altså. De som har grunn til å ta permisjon tidligere, får jo det. Og det finnes ordninger for de som ikke kan delta på undervisningen. Det er jo snakk om at kjemistudenter som er borti kjemikaler o.l. får permisjon tidligere enn tre uker før fødsel, og det er helt greit for lånekassen. Men bare forhør deg om hvordan du skal gå fram. Om de trenger noe info fra skolen din, eller om sykemelding er et alternativ. Kjempelykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå