Gå til innhold

Angående "sukkerhysteri"!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er journalist og småbarnsmor, og har fulgt med på sukkerdebatten som var her på Dib for en stund siden.

Det var mange sterke meninger! :-)

I anledning en artikkel jeg skriver på, søker jeg noen som vil stå fram og si at de synes det er for mye fokus på å unngå sukker for enhver pris.

Er det noen som er glade for at barna ikke er i sukkerfrie barnehager, for eksempel? Og som heller feks frykter feks fett/kunstige søtningsstoffer mer enn sukker?

Dette er en viktig debatt, og jeg håper noen er villige!

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i huset har vi aldrig brydd oss om denne sukkerhysterien som var. Hun får lördagsgodt og får spise kaker når vi er i bursdager.

I barnehagen var vell jeg den eneste som syntes slik alle andre ville ha bort sukkeret.

Jeg har overlevd og jeg spiste sukker når jeg var liten.

Skrevet

Jeg er påpasselig med sukker.

Men som du påpeker, e-stoffer og kunstigsøtningsmiddel er langt mer farlig enn sukker som er et naturlig stoff.

Langtidsvirkningene av e-stoff begynner å vise seg i form av mage-tarm sykdomer, som er på full fart opp.

Det er ikke lett å prøve å unngå e-stoffer i maten, det er i alt. Yoghurt, sauser, pålegg, brødmat osv.

Vi er ikke hysterisk her i huset, men unngår smågodt av type vingummi. Og mest mulig halvfabrikat. Prøver å ha det i bakhodet når jeg handler.

Skrevet

ville sende deg en pm, men der var det jammen ingen profil gitt.....

ville bare si at jeg nok er en av de som ikke er så redd for at ungene får i seg sukker.

barnehagenvi bruker har et sundt kosthold til hverdags, og har fortsatt vanlig bursdagfeiring der bursdagsbarnet får velge mellom is eller gele etter lunsj. vi er veldig fornøyde med barnehagen vår!

er ikke så hysterisk hjemme heller...

men prøver å få i de mye frukt og grønnsaker og grove melsorter..

Skrevet

hva slags artikkel i hva slags blad/avis er dette da???

Skrevet

Bare en liten kommentar, jeg for min del mener det godt kan bli end mer "sukkerhysteri" så lenge så mange barn som nå får i seg for mye sukker, men jeg er OGSÅ minst like bekymret fot kunstige søtstoffer, da gir jeg heller sukker... Det trenger ikke være enten eller på dette.

Skrevet

Jeg synes det er viktig å ha en fin balansegang jeg da,, datteren min er snart 17 mnd, men hun har fått smake is, brus, sjokkis ja masse som jeg har fått noen komentarer på hehe.. Så lenge det er begrenset så forstår jeg ikke hvorfor man ikke skal få kose seg litt ekstra i helger for eks. Jeg synes kunstige søtningsstoffer er værre en sukker, vi vet jo hvertfall hva sukker gjør med kroppen om vi får for mye av det, og det sier jo litt at små barn faktisk ikke skal ha light produkter i det hele tatt.. Så lenge man har et godt variert kosthold så synes jeg ikke at litt sukker nå og da er det værste man kan gi barna..

Skrevet

Huff,jeg er ikke så flink med sånne profilgreier gitt.. hehe

Jeg jobber i Aftenposten, og det er en helt vanlig nyhetsartikkel...

Hvis du har en mailadresse eller lignende, så kan jeg gi deg mer informasjon der + tlf nummer hvis det er aktuelt?

Skrevet

Mami: Hvis du kunne tenke deg å være en kilde i artikkelen min (Aftenposten), har du en mail adr eller noe jeg kan kontakte deg på?

Det er selvfølgelig ikke noe tvang, og du kan trekke deg ut når som helst. Jeg skriver ingenting hvis du ikke synes det er greit. Men det er ikke farlig, altså ;-)

Du oppsummerte ting veldig fint, forresten! :-)

Skrevet

hei.

Her får eldste godterier. Han går også i en barnehage hvor kaker, og godteri er lov. Jeg syns det er helt greit. Og det yns de andre foreldrene også. Det er en liten barnehage med 10 barn. I bursdager lager vi alltid også sånne små godteposer. Syns at barn bør ha ett naturlig forhold til sukker og godteri jeg.

Hvis du vil kan du kontakte meg på [email protected]

Skrevet

Ikke at jeg ser noen grunn til at du skulle feike dette, men du vet at vanlig praksis for journalister som fisker etter saker på fora som dette er

a) å identifisere seg med navn og redegjøre for hvorvidt man representerer en avis e.l eller freelancer

og B) å få tillatelse fra forumets redaktør til å bedrive slik fisking?

Skrevet

Hvis du leste hva jeg har skrevet, ->>-, så er jeg journalist i Aftenposten.

Grunnen til at jeg ikke har lagt ut navnet mitt, er fordi jeg pleier å være på denne siden mye med nicket mitt, fordi jeg har et lite barn selv.

Har laget meg ny profil, men det tok hundre år å få tilsendt passord.

Om folk ikke har lyst å ta kontakt, så gjør de ikke det, så enkelt er det! Men det visste du kanskje?

Skrevet

Javisst, bare et tips. Det er mye rare folk i verden, det vet du jo sikkert, og flertallet av dem henger visst på dib. For alt man visste ut fra hovedinnlegget kunne du jo skrive i Vigrid Monthly, liksom. =)

Navnet ditt vil vel uansett bli kjent for enhver som leser Aftenposten om denne artikkelen trykkes.

Skrevet

Jeg er mere redd sötningsstoffer enne sukker

Jeg synes det er positivt att unger får snop ibland så de ikke tar av i selskaper ol.

Alt med måtehold men heller sukker enn kunstige sötningsmidler ja takk !

Skrevet

Godt poeng... Vigrid Monthly. hehehehe

Skrevet

Jaggu godt noen retter fokuset andre veien også.. Synes dette sukkerhysteriet sporer helt av for tiden!

Vi koser oss med sukkholdige matvarer ved siden av et normalt og sunt kosthold.

Må si jeg er glad for at det i bhg til lillegutt er tillat med "sukker".. En skal kose seg med gele når det er bursdag, ja TOM i banehagen mener jeg..

Det er når det blir kake til frokost og sjokoladeplate til kvelds at alarmklokken bør ringe.. Ikke for at et barn får et glass saft, en is eller et kakestykke!

Med denne hysteritrenden det er blitt nå, mener _jeg_ det kan være større fare for problemer med overspising osv. etterhvert når disse barnene blir større, og de blir eksponert for disse "ulovlighetene"...

Det jeg mener er problemet idag er ikke at ungene får sukker, men at foreldrene ikke aktiviserer ungene sine, og at fedme derfor er mer utberedt idag....

Gleder meg til å lese artikkelen din! Si ifra når den kommer:-)

Skrevet

Jeg er mistenksom til sukkerinntaket til ungene våre i dag da langt mer er tilsatt sukker enn tidligere "Jeg har da spist sukker og har overlevd" Når jeg var liten (herregud var det så lenge siden?) hadde vi mindre omgangskrets enn det dagens unger ofte har, dagens unge har ofte større nettverk, bedre råd, sukkerholdige varer er lett tilgjengelig og en del foreldre vet ikke hva som det er sukker i og ikke pga av flere bearbeide produkter enn tidligere.

Jeg er livredd for kunstige søtningsstoffer, og at de fremstilles som "sunne matvarer" Prøver selv å unngå høyt inntak av dette.

Her mangler det klarere retningslinjer og høyere kunnskap.

Jeg er også opptatt av at ungene skal få i seg sunt fett i løpet av dagen, i en eller annen form.

Og hysteriet mitt inkluderer også at ungene må få beveget seg i løpet av dagen; springe, løpe, balansere samt at de i løpet av døgnet har det litt stille siden de forøvrig bombaderes med stimuli..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...