Gå til innhold

Hvordan holder dere det ryddig hjemme? Trenger tips...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og mannen er ganske rotete av oss... Har prøvd kurver, bokser, skuffer, men alt flyter snart over - og ingen av oss vet hvor regningene er eller har helt kontroll på noe egentlig (vi finner det alltids, men kunne hatt bedre system).

Hva gjør dere med innkomne regninger, post, reklame, kort, ting dere skal se på snart, ting dere skal ta senere, strikketøy (har deler av sofa og under stuebord...) etc...??

Har så lyst på ordentlig SYSTEM, hvor alle ting har sin plass og jeg til enhver tid kan finne det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sambo har litt mer system enn meg,men rydder begge 2 da.. han kjøpte sånn kontorting som det er hyller på. har en hver til regninger , stuebordet vårt har 2 skuffer, der legger vi småtingene våre. ellers har vi ikke noe spes.system på ryddingen, det blir bare noe å gjøre

Skrevet

Regningene havner rett på databordet, evt mellomlander inni ett skap på kjøkkenet. Ha en kurv hvor du legger all dagens post i og så ser du gjennom og kaster og sorterer når ting har roet seg, etter hjemkomst. Middag og liknende er i boks:) Håndarbeidet mitt ligger i en egnet kurv ved ene enden av sofaen.

Men først av alt, når man roter (snakker av erfarign) da sparer man på mye rask. Ta dere en rassia i skap og skuffer og kast for fote. Venn dere til å legge ting på plass med en gang, og ta 10 min til kvelden etter at ungene er i seng og se over. Ta koppvasken med en gang, evt sett inn i oppvaskmaskina. Vask unna koppene mens du lager middagen. Gjør det lettvint for dere selv med tanke på klær og klesvask. Ha mest mulig samlet, sånn at du slipper å løpe hus/ leilighet rundt for å få lagt på plass alt.

Bladene i bladkurv. Oppmuntre ungene til å rydde etter seg, husk, de følger deres eksempel!!!

Lykke til, hilsen ei som jobber med det samme, og som har blitt ganske så flink:)

Skrevet

oi oi ikke lurt å rote med regninger hvertfall.

Jeg har et eget skap til regninger og papirer. Alle regninger som er betalt settes i en perm. Det er kategorisert med skilleark. f.eks strøm, hus, lån, bil, div regninger osv. vi har 3 slike permer. så har jeg en perm med alle kvitteringer bruksanvisninger garantier etc. Alle reninger som ikke er betalt ligger løst i skapet ved siden av permene.

Jeg kaster ganske mye når jeg rydder. Det er lurt, om ikke flyter det fort over.

Har en egen skuff med kort osv. kaster det meste, men lillegutts dåpskort osv blir satt i kortalbum.

Jeg har en rotskuff, og ellers er det egen ting i alle andre. Men må seff rydde jevnlig i rotskuffen så den ikke flyter over.

Skrevet

Vi var også rotete før, men nå er vi blitt veldig flinke. Det viktigste er og ha oppbevaringsplass, sørg for at du har en plass til hver ting sånn at du vet hvor du skal legge det. Vi legger all posten i en skuff i en komode.

Kast alt dere ikke trenger! Legg ting på plass når dere har brukt det, ettervert blir det en vane! Sett rett inn i oppvaskmaskin eller ta oppvasken før dere legger dere om kvelden. Prøv og få mest mulig ting inn i skuffer og skap sånn at det ikke flyter rundt.

Skrevet

regningene henger på kjøleskapet. veldig enkelt og greit :)

har verdifulle ting som sølv og kvitteringer i en brannsikker safe (liten).

har 3-delers tv-seksjon med masse hyller og skapplass, og der ligger fint bestikk, hobby-tingene mine, røyk, alkohol og kamera (innelåst), og alle pynteting. ellers ligger viktige rote-ting som blir flyttet ofte på, i div. skuffer.

må rydde minst 1 time tilsammen hver dag her da, men så er det bare meg som gjør en innsats. maser og maser på sambo, og han er så enig i at vi må rydde begge to, men så gidder han ikke likevel....

men jeg rydder ca 10 min hver gang da, så rydder flere ganger for dagen, og da holder det seg alltid fint her :)

Skrevet

Regningene havner på kjøleskapsdøren (med magneter)

Alt av papirer som ikke er blitt satt i system i permer legger jeg i sånne bladholdere i kartong kjøpt på ikea til 10 kr eller noe sånt. så sorterer jeg papirene en gang i mnd og setter i permer.

Skrevet

Regningene havner rett på "tavla" så vi ser de hver dag :))

-avisene, leses så lagt bort.

-reklame går direkte i papirsøppla

Alt annet som vi skal ha "senere" legges også bort, da minstemann ødelegger det, hvis han for kloa i det...........Så vi bare MÅ.....

Skrevet

Dere MÅ ha kurver eller skuffer for å holde orden. Vi har en skuff til regninger, en kurv til post/papirer som skal ordnes, en skuff i kommoden til nøkler, solbriller, telefonkatalog og annet dill (roteskuff).

Lykke til:-)

Skrevet

Så flinke dere er :)

Vi har integrert kjøleskap, tidligere hang regninger med magneter der...

Problemet vårt er at det meste havner i en mellomstasjon i trappa opp til loftet (kontoret), og det går ikke opp av seg selv, nei! Må ordne bedre løsning, for hater å se trappa full av ting og tang også, og kan jo lett ramle ned..

Skrevet

til regninger har jeg tre brevordnere: 1 til betalte regninger, 1 til ubetalte regninger og 1 til lest post. 2 ganger i mnd betaler jeg regninger og setter disse i egen perm og rydder opp i disse brevordnerene setter alt i forskjellige permer ( har etterhvert endel permer!). Ellers rydder jeg hver dag; Kaster alltid gårsdagens aviser, setter igang oppvaskmaskin etter frokost laging, setter igang vaskemaskin og ordner med klær. Ellers er det viktig å legge ting på plass etter at det er brukt. Ellers har jeg en roteskuff på kjøkkenet hvor jeg har allt mulig som jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av.

Skrevet

enkleste måten og holde ryddig og rent er jo sef og rydde etter seg og rydde ne hvær dag.

her er det et system:

hvær kveld vasker du over bord og benker, går ut med søppel. sorterer skittentøy, legger sammen ev. pledd som harvært brukt. har du en stukeskål som det meste havner oppi gå over denne og legg på plass.

hvær gang du har vasket klær legg det sammen med en gang og legg det på plass.

venn degtil å sette sko i hyllene etter bruk så ikke gangen blir fylt med sko over alt.

skittentøy legge til vask.

lag dere gjærene ansvars områder hve gjør hva hvilken dag i uken.

skifter på sengen

støvsuger

går med søppel vasker bord og benker

vasker klær og legger sammen

ol.

fin praktiske faste plasser til alt så man ikke hiver om seg med alt mulig som en ikke vet hvor hører hjemme.

det man bruker ofte bør være lett tilgjengeligmen likevel ikke ligge framme.

det viktigsteer at dere finner en løsning dere kan leve medog at det ikkeblirbråk om en ikke har fått gjort sitt, da tar den andre å gjør det om den har tid, det skal heller ikke være slik at en altid sniker seg unna det blir det bråk av.

Gjest Ultemecia&Mikrovampyren
Skrevet

Jeg er veldig huslig av meg og også en stor perfeksjonist.

Hver gang jeg har spist og matet vesla, så tar jeg med meg flasken og tallerkenen min og skyllre og vasker.

Jeg bruker samme glass hele dagen, samme kopp for å ikke få x-antall glass.

Setter av 30 min hver dag mens vesla sover til å støvsuge gulvet. Vaskre alltid komfyren etter bruk.

Tørker oppvasken fort om den ikke har tørket av seg selv og setter inn i skap.

kler meg på badet så alt skittent legges i kurven og vasker annenhver dag.

Hiver søppel får jeg mannen til å gjøre hver dag når han går på jobb samt jeg tar med en pose hver dag når jeg er på tur.

Eneste problemet hre er 8 sorte søppelsekker tomflasker på kottet.. men det er kottet da ;)

Skrevet

Regningene åpner jeg også legger jeg dem bort ved regningspermen min, når jeg får tid så setter jeg meg ned å betaler de og så legger jeg de inn under det skillearket hvor de hører hjemme :) nå legges de under august for eks.. Alt av håndarbeid og hobbyting har ingen egen plass akkurat nå, blir bare stuet vekk i et skap på soverommet når det ikke er i bruk. Ellers prøver vi å rydde bort ting med en gang vi er ferdige med å bruke det, sånn at ting ikke ligger å flyter.. Nå derimot ser det ut som et mareritt her *sukk* jeg har vært syk og da detter alt litt fra hverandre, i tillegg så har vaskemaskinen vårt vært ødelagt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...