Gå til innhold

Julegavetipstråd :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å lage flest mulig av julegavene selv i år. Delvis fordi jeg har litt tid nå som jeg er arbeidsledig, og delvis fordi jeg kan legge mer sjel i hjemmelagde gaver enn i kjøpte når budsjettet er lavt.

På denne tråden kan vi legge inn våre tips, oppskriftslinker, spørsmål, idéer osv :) Heng dere på, jenter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hjemmelaget syltetøy er fint. Man kan også lage etiketter om man vil og har god tid.

Skrevet

Hjemmelaget drops, peppermynte, julekaker og slikt er også fine gaver. Man kan gjerne pynte glassene man har de oppi.

Skrevet

Hehe, var det et hint, mayaya? Ønsker du deg ka-ping-syltetøy i julegave? Vel, it can be arranged... lurer på å bruke litt svigermorepler og mammaplommer som smakstilsetning i den siste runden syltetøy jeg skal lage litt senere i høst :)

Skrevet

rødhette: jeg glemte syltetøyglasset jeg stjal hos deg på tirsdag :( dæng. får rane svigermor istedet, hehe :)

ang. drops, får man kjøpt ingredienser og slikt på panduro tro? Vurderer sterkt å ta en handletur i the storby med mayaya før hun stikker...

Skrevet

ka-ping, jeg vet... så det stod igjen på kjøkkenbordet hehe. Du glemte alt, gitt. Armbåndet er iallfall sendt.

Tror man får kjøpt slik på panduro, ja. Jeg bestilte selv fra sgs hobby, dog, da jeg lagde i fjor til jul.

Skrevet

Tenker å strikke babysokker til et par mini-naboer, og så skal jeg strikke pulsvarmere til lillesøs. Pynte med litt perler og fjas :) Hvis jeg får dreisen på å sy i glidelås på ting (glidelåsen: min store fiende) blir det nok ei lita lommebok på noen familiemedlemmer også. Og hvis det slår feil, har jeg alltids et sikkerstikk for både mamma og venninner: smykker/armbånd i favorittfargen :) Vet mange jenter (store og små) som aldri får nok av sånt, hehe :)

Altså:

- hjemmelaget syltetøy med egne etiketter

- hjemmelaget drops

- strikkede pulsvarmere

- strikkede babysokker i ull

- tovet lommebok (med eller uten glidelås)

- smykker/armbånd

Skrevet

Til nærmeste familie kan du jo lage kalender med bilder av barnet/barna :)

Det gjorde jeg i fjord og det var stor suksesse :)

Bare sifra hvis du vil se bildene av den :)

Skrevet

nok et hint? *knis*

Joda, tovede ull-armbånd er også en ide! kanskje et par venninner får sånt i år? hm... :)

Skrevet

Hah... Lite harry da.. Leges sikkert av sånne som drar på Harry-handel :-p

Skrevet

og hva er mer harry enn å lage dem? jo - å kjöpe ull-armbånd-materialer til noen!

bare pass deg, töffa! Ikke trash julegavetråden min :P Da inndrar jeg alle syltetöyforsendelsene fra Ytre Langtvekkistan på ubestemt tid!

makan... og jeg som skrev Ode til min Hemmelige Venn og all tingen! *snöft*

Skrevet

Jeg trenger tips til hjemmelagde julegaver som kan sendes i god tid før jul. Ergo ikke syltetøy kanskje?

Uansett, mine tips:

- Ute/inne termometer (kjøp fjøl og termometer på panduro, dekorer fjøla fest på termometeret.)

- Fleece luer/skjerf/halser, kjøp fleece og sy og dekorer selv (hvis noen har mønster blir jeg veldig glad)

- Easy knit (panduro): Skjerf, luer, sjal osv.

- decopage på serveringsbrett (tror dere det kunne vært noe til tanter og sånt f.eks.?)

Er det forresten noen som har noen gode ideer til fellesgaver til familier?

Skrevet

Oj, decoupage på serveringsbrett og fleece-skjerf var ideer jeg likte godt ja! Men hva er det easy knit-greiene? hm...

Fellesgaver: hva med ei decoupage-godteskål med en pose hjemmelagde drops oppi? Kanskje ha i navnene til familien, bilder osv i decoupagen?

Skrevet

Ull sokker er altid en slager ellers er det fint å gi bort sjal.

Skrevet

hmm.. misfornøyd med gaven også nå?? *hrmf*

jeg skrev forresten dikt til deg her om dagen, hvis du ikke husker..

Ang. godteskål; god idé! Men å finne trynet på en svoger nedi der når jeg tar noe? Njaaaa, ikke sikker på om jeg likte den da :-p

Jeg har lagd ferdig (!!!) noen julegaver allerede jeg, de tipsene kan du få til neste år, for de er *kremt* hemmelige ennå!

Hvis feks søstra di har små unger, hva med å kjøpe noe billig stoff i Sverige, dyner på IKEA, og rett og slett sy dem en vognpose?? DET hadde vært fint det.

Skrevet

Hehe, godt poeng ang. svogeren og snopet :) hihi... men hva med å bruke twistpapir og dekke ei hel skål med det innvendig? Bedre enn å finne trynet på slektninger kanskje... og ganske enkelt :) Tror faktisk jeg skal pröve det jeg! twistpapir altså.

Ang. vognposer så er jeg i en slags limbofase hva slektningers reproduksjon angår... på gubbens side er de ferdige med unger, minstemann der er 7 1/2. På min side er begge söstrene mine ÅREVIS unna å starte med babylaging. Så vognposer vil i tilfelle bli for salg, ikke gave... med mindre du la ut et dårlig hint igjen da? Begynner å blitt av en julegave fra over fjorden dette: syltetöy, ullarmbånd OG vongpose?!?

Skrevet

Tenker du strikka sjal? hekla? gimpa? tips mottas med takk :)

Skrevet

Easy og quick knit er noe nytt fra panduro, der man ikke bruker strikkepinner men en tredings med nåler festet på. Vet en jeg jobbet med en gang strikket på samme måte med en trådsnelle. Uansett så det veldig kjapt og greit ut så jeg tror kanskje jeg må prøve det hvis jeg får tid. Står forresten mye om sånn strikke opplegg i den nye panduro katalogen som kom denne uka :o)

Ett annet julegavetips er forresten hjemmelagde smykker. Det kan man jo lage uendelig mange varianter av :o)

Skrevet

Meeen - å se twistpapir i skåla når den er tom? er ikke det selvpining?

Fnis, jeg tror søstra driver med ting du ikke vet noe om, jeg :-p

Skrevet

Jeg har strikket ett sjal til moren min som hun skal få i julegave. Den er strikket etter en oppskrift fra husfliden og er fin å bruke til bunad. Og så har jeg heklet ett enkelt sjal til med selv med luftmasker og staver. Jeg har veldig lyst til å strikke kiri sjal men har til nå ikke funnet oppskriften på norsk.

Skrevet

Ei veninne og jeg har ofte brukt å lage knallgode karameller som vi pakker inn i cellofan og gir bort til jul. Ellers er drops kjekke greier, begynnersett fås kjøpt på Panduro ja. Bare husk å ha i litt flere dråper i deigen enn hva oppskriften sier for de er svake...:) Hjemmelaget julekonfekt som kan dekoreres og pakkes pent i en liten teboks e.l.

Om du kan å binde bøker kan du binde inn notatbøker, album eller lignende.

Jeg er svak for spiselige ting jeg da. Jeg har så mange sære folk på gavelista mi, og jeg er minst dobbelt så sær selv, at jeg ikke tør å gi bort noe det forventes at de skal bruke. Annet enn strikkede sokker og slikt som ikke krasjer med personlig stil og interiør.

Skrevet

Oi, bokbinding hørtes jo Veeeldig spennende ut, da! Er det vanskelig eller? Hvordan lærer man sånt..? :-)

Skrevet

Bokbinding er gøy. Vanskelig er det ikke, men omstendelig. Det er mye utstyr og mange steg før du har en ferdig bok. Det må klippes papir, sys, limes og presses. Her i huset er vi selvlært via bøker, men det er mulig det finnes kurs på det også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...