3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 Etter bare ei uke med amming, stoppet det helt opp for lille Emil og meg... Fikk brystbetennelse i ett bryst, det andre brystet ville han etter hvert ikke ta, og etter mye snørr og tårer gikk vi over til flaske, men jeg har fortsatt å pumpe. Ser nå at denne pumpinga tar ufattelig mye tid og energi bare for å få ut ca 50 ml fra begge brystene til sammen hver 4. time... Derfor vil jeg gjerne slutte, men lurer på om man bare slutter å pumpe, eller om man må trappe gradvis ned? Dere her inne som begynte å amme og pumpe litt, hvordan har dere gjort det?
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 23. august 2007 Forfatter #2 Skrevet 23. august 2007 Så at jeg måtte bytte nick;) Emil er jo født! Hehe...
Gjest Skrevet 23. august 2007 #3 Skrevet 23. august 2007 Hei. Jeg fullammet i 12 uker, hadde masse melk og måtte slutte pga sykehusinnleggelser og medisiner. (- Lang historie). Jeg hadde melk i bøtter og spann og fortsatt brystspreng når jeg sluttet å amme. Da fikk jeg medisinsk veiledning for å slutte. - Først måtte jeg tømme brystene som best jeg kunne med pumpe, etterpå bandt jeg opp brystene veldig hardt, med gassbind (man kan også bruke en veldig stram sportsbh, men den må dekke brystene godt), deretter skulle jeg slutte helt å pumpe eller tømme brystene mine. Bare håndmelke ut det værste sprenget i dusjen evnt. melke ut tilstoppinger, men resten av dagen skulle forbindingen være på. - Det at det er trangt hindrer melkekjertlene til å fylle seg opp helt. - Og det faktum at du ikke tømmer brystene sender signal om å stanse produksjonen. Slik måtte jeg holde på i 2 uker, og det er smertefullt i starten. Etterhvert merker du at brystene har mindre og mindre melk. Men det er viktig å ikke falle for fristelsen å tømme brystene når det er som værst. For det sprenger skikkelig. Nå vet jeg det finnes flere metoder for å slutte å amme, men jeg hadde masse melk, og det ville tatt mange uker med pumping og nedtrapping før jeg hadde blitt kvitt det værste, og den risikoen kunne vi ikke ta pga sykdom. Å trappe ned tar tid, og det er viktig at du unngår å pådra deg brystbetennelser etc. Ønsker deg masse lykke til!
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 23. august 2007 #4 Skrevet 23. august 2007 Hei! Jeg fullpumpet i 3 mnd, før jeg ga meg. Egentlig trappet jeg ned fordi jeg ville ha litt mer tid med vesla, følte at all min tid gikk med til pumping, vasking, sterilisering etc. mens hun lå der og gråt, så jeg trappet gradvis ned. Til slutt så jeg hvor bra vi begge hadde det de måltidene hun fikk mme, så jeg bestemte meg for å slutte å pumpe helt og gå over til mme. Det tok vel en tre-fire ukers tid med nedtrapping før jeg sluttet helt (men jeg hadde ganske mye melk, derfor tok det tid). Så tok det ca. en måned til før melken var helt borte. Siden du får ut så lite vil jeg tro at det ikke tar så lang tid med deg. Foreslår at du pumper en gang mindre enn vanlig i et par dager, så enda en gang mindre i et par dager osv til du erklærer deg for ferdig. Lykke til! Du vil nok merke at livet blir lettere nå som avgjørelsen er tatt :-)
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 23. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. august 2007 Tusen takk for flotte og utfyllende svar:) Håper at det ikke tar så lang tid for meg ettersom jeg har såpass lite melk. Føler egentlig aldri noe melkespreng... Skal prøve å trappe ned gradvis, så ser vi hvordan det går:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå