Gå til innhold

Til Matja

Anbefalte innlegg

Gjest marie-s
Skrevet

Jeg tar dette i en ny tråd jeg for den andre ble så lang, men jeg tenkte å prøve å forklare begrepen litt her.

Sånn som loven er i dag så kan en mann som mistenker at han er far til et barn faktisk kreve dna-test selv om moren har satt opp far ukjent og benekter at det er han barn (dessverre så er det nok ganske få menn som ville funnet på noe slikt, men han KAN gjøre det). Si at han da bilr tilkjent farskapet, da kan ha også kreve/få samvær med dette barnet, men ikke delt foreldreansvar dersom de ikke var sammen når barnet var født.

Delt foreldreansvar betyr i grunn bare at begge må være enige om ting som flytting(lurer på om dette kun gjelder ut av landet), hvilken barnehage/skole barnet skal gå på, at de må begge skrive under om barnet skal ha pass osv. Det har ingenting å gjøre med om barnet skal få is på en lørdag eller ikke, om barnet skal ha blå eller rosa sykkel om de skal læres opp til å takke osv. (på desse siste punktene ville nå jeg si at det største ansvaret var, men det har altså ingenting med foreldreansvar å gjøre sett fra loven sin side)

Når det så gjelder samvær så er nok kun der foreldrene klarer å samarbeide godt det er snakk om 50/50 deling, dette vil nok si seg selv siden foreldrene da er avhengig av en god dialog seg i mellom. Derfor er det ingen domstol i dag som dømmer 50/50 samvær for har saken alt kommet opp i retten så snakker de tydligvis ikke sammen.

Og det at det nå snakker om at far skal bli foretrukket i sammværsaker er jeg desverre veldig skepiskt til og det er det mange årsaker til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Delt foreldreansvar betyr i grunn bare at begge må være enige om ting som flytting(lurer på om dette kun gjelder ut av landet), "

det gjelder innefor norge også.. du må ha "lov" av barnefar for å flytte fra feks trhjem til oslo ...

Skrevet

Jeg skjønner!

Men er det virkelig noen som krangler om rosa/blå sykkel eller is/ikke is på lørdagen, så har nå de kanskje litt problemer begge to, spør du meg da, men...

Men Tigern; Må faren be om lov hvis han skal flytte fra Tr.heim til Oslo da? Eller gjelder det bare den som har hovedomsorg?

Egentlig er det det samme for meg, for min barnefar bor i England, og da er det jo helt andre kritierier som gjelder.

Men det jeg lurer på er om når han skriver under på at han er faren (han har ikke gjort det enda, for det tar litt tid å få sendt papirene tydeligvis), får han da automatisk ansvar, omsorg eller noe annet? Eller er det et eget papir? Jeg var helt i tåka da jeg var på nav og skrev under på en haug med papirer, så jeg husker ikke...

Skrevet

nei faren må ikke be om lov, bare mor, urettferdig ja:( derfor får ikke far til min delt omsorg, ingen skal komme å bestemme hvor jeg kan bo når det ikke går begge veier!

Gjest marie-s
Skrevet

He h, vel nå var det om farge på sykkel og sånt bare ment for å sette ting på spissen.

Det eneste faren til ditt barn kan kreve å få nå er samvær med barnet men dersom han bor i England og du her vil jo det begrense seg litt. Egentlig er vel denne love slik at det skal være barnet som har krav på å bli kjent med faren sin. Men dersom dere bodde sammen i England når barnet ble født så kunne du fått store problemer med å flytte til Norge med barnet, for i England er det slik at i en rettsak er det størst sjanse for at faren får hovedomsorgen.

Skrevet

det er feil at mor åha tillatelse av far til å flytte eks tr.heim til oslo. det gjelder bare hvis hun flytter ut av felles hjem.

Skrevet

Marie-s

Det er vel ikke sånn at han kan komme og kreve omsorgen for henne fordi han bor i England? Jeg er jo så redd for det, for han gifter seg til neste sommer og er redd for at han da skal si: Men vi kan gi barnet et mer stabilt hjem med både en mor og en far!

Herregud, jeg blir jo helt nervevrak bare ved tanken!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...