-spent- Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 Har så fryktelig vondt i ene puppen at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Våknet i dagtidlig og hadde det, så jeg sto opp og pumpet meg helt tom, men det er like vondt. Vondt når jeg beveger meg, og noen ganger når jeg puster til og med. Og de puppene er jo i veien hele tiden, hehe..så får jo ikke løftet lille jenta mi en gang:( Vet ikke om jeg tør å amme fra den etterpå når hun skal ha mat heller... Kan jeg ha fått betennelse, eller hva kan det være?
Gjest Skrevet 23. august 2007 #2 Skrevet 23. august 2007 HAr du noen klumper i den? Eller røde områder? Enkelte steder det er mer ømt enn andre? Det høres i grunn ut som tette melkeganger. Og det kan bli brystbetennelse hvis du ikke passer på å tømme brystet hyppig. Du bør absolutt fortsette å la ungen die fra det vonde brystet, pga at barnet tømmer brystet mye bedre enn pumpen gjør.
Gjest Skrevet 23. august 2007 #3 Skrevet 23. august 2007 Du kan ta paracet el ibux for smertene. Og om du får feber i løpet av dagen, så er heller ikke det uvanlig - det pga at melka går over i blodet og lager en inflammasjon.
-spent- Skrevet 23. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 23. august 2007 Det er mest vondt under brystvorta liksom..men tør ikke kjenne helt. Har litt angst for en episode for 2 1/2 år siden. Fant nemlig en klump som var så stor som et egg, som måtte opereres bort. Heldigvis var den godartet, men litt skremt etter da..
Gjest Skrevet 23. august 2007 #5 Skrevet 23. august 2007 Det er mest sannsynlig ikke noe "skummelt" - amming gir kjempelav risiko for brystkreft Du bør tømme brystet annenhver time, helst hver 3. på natta nå det første døgnet. Masser på det vonde stedet mot brystvorta mens melka renner. Lurt å legge på varme risposer før amming, det demper smerten og gjør det lettere å få løst opp klumpene, eller du kan gå i dusjen, bruk så varmt vann du klarer og håndmelke samtidig som du masserer. Bruk gjerne olje, slik at det blir liten friksjon på huden. Det er viktig at du ikke klemmer og presser på det vonde uten at melka renner, da kan du gjøre vondt verre. Hold deg hjemme og ta det med ro i dag også, som regel blir man i litt dårlig form etterhvert. (når jeg har det får jeg skikkelig influensafølelse og 40 i feber, men jeg har hittil heldigvis ikke trengt antibiotika.) Om du gjør dette, og fortsatt ikke er bedre, eller tvert i mot verre i morgen, så bør du ta deg en tur til legen og få antibiotika, da kan det ha utviklet seg til en bakteriell brystbetennelse som krever behandling. Men det pleier å løse seg med hyppig tømming av brystet altså.
-spent- Skrevet 23. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 23. august 2007 Tror heller ikke det er noe brystkreft greier..men har litt angst for å klemme og kjenne etter siden det er i den samme puppen, var liksom ingen trivelig opplevelse. Tusen takk for svar Eileithya:)
jua 10.12.05 Skrevet 23. august 2007 #7 Skrevet 23. august 2007 Hei! Jeg har brystbetennelse og har det som deg. Går på antibiotika nå, både lillegutt og jeg har fått sopp i tilegg. Synes det bare er stress med disse brystene om dagen, håper det ikke er betennelse du har. Gjør som hun over sier og hvis det ikke gir seg er det kanskje betennelse. God bedring.
Gjest Skrevet 23. august 2007 #8 Skrevet 23. august 2007 Bare hyggelig Hvordan går det nå da? Jeg slet med tette melkeganger for en mnds tid siden, men nå ser det ut til å ha gått over heldigvis, så jeg vet hvor vondt og slitsomt det er.
-spent- Skrevet 23. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 23. august 2007 Det er vondt enda..men ikke på langt nær som det var i dagtidlig..ammer for harde livet, hehe.. Så håper det gir seg snart. Fy..så vondt, det der vil jeg ikke ha noe av nei!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå