La Perla Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 Jeg plantet to klematisplanter i fjor, og den ene ble fin mens den andre var litt pjsuekete og ikke klarte seg over vinteren. Trodde jeg. Men litt utpå våren kom det noen nye skudd helt nederst, og jeg ble veldig glad...helt til sneglene kom og spiste rubbel og bit, og den bukket under for godt. Så fikk den andre visnesyken og døde i sommer. TRodde jeg. For plutselig har det kommet noen nye, fine blader helt nederst. Og jeg ble kjempegald. Men nå har sneglene begynt å spise de også, og planten klarer altså ikke en natt til uten at jeg gjør noe for å hoøde sneglene borte. Men hvordan skal jeg klare det?? Er det noen her som har råd å gi`?
Gjest Skrevet 23. august 2007 #2 Skrevet 23. august 2007 De sneglene der er så motbydelige at jeg brekker meg ved synet.. Vi har brukt Ferramol noen ganger, men det er jo ganske dyrt. Det virker i hvertfall.
Mamma'n til Kaisa og Simon:) Skrevet 23. august 2007 #3 Skrevet 23. august 2007 prøve å strø en ring med salt rundt (ikke helt inntil..) slik at de må passere salt for å komme til planten? eller prøve å sette opp en ølfelle like ved så de ikke kommer seg fram uten å måtte passere den fristelsen å forhåpentligvis ramler oppi? aner igrunn ikke, men det er ting jeg tror jeg ville prøvd! men har du sånn 1000 snegle-innvasjon blir det vel litt værre da.., Plukk? Tror jeg plukket opp 4-500 snegler utenfor feriehuset vi leide i danmark i sommer første dagen
Reveenka Skrevet 23. august 2007 #4 Skrevet 23. august 2007 Hva om du tar en plastbøtte og skjærer ut bunnen, og skjærer tvers gjennom på langs sånn at du kan tre en plastskjerm rundt planten(omtrent som man gjør med halsskjerm til hunder som har vært hos dyrlegen?). Klematis skal jo ha skygge rundt roten, men stå solvendt så da skulle det jo passe bra for at den skal ha gode vekstforhold. Si fra inne hos oss gamlingene hvis det virker, da c",)!
La Perla Skrevet 23. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. august 2007 Jøss, Reveenka. Du er jo skikkelig LUR! De skal jeg prøve! Prpblemet er at de klatrer jo ganske bra, men jeg får finne en måte å legge salt innerst langs kanten eller noe? Planten tåler vel ikke at jorda blir salt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå