Gjest Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 I oppførsel? Tar et eksempel om ei mor som ringte til x venninne av datteren for å høre hvorfor de hadde startet mobbing mot hennes datter. Denne jenta bannet til moren, slang en del ugreie komentarer over tlf. Altså på egenhånd vil ikke denne moren klare å løse problemet med denne jenta. De går i 8 klasse. Igjen kan man observere ungdommer rundt om som ikke eier høflighet overfor noen, værken lærere eller voksne. Er dette et eksempel på foreldre som lar barna for lett slippe unna med dårlig språk og oppførsel, eller er det bare rett og slett slik utviklingen i kulturen er nå?
Sibas Skrevet 23. august 2007 #2 Skrevet 23. august 2007 Kan være et produkt av en foreldregenerasjon som blir ovverlesset med info om hvordan man ikke kan prate til sine barn fordi de kan få traumer av det.. Man slutter å stole på egen dømmekraft og overlater oppdragelsen til pedagoger. Da er det mange som melder seg ut, når ting ikke virker i praksis. Det er nok ikke generelt at barn snakker på denne måten. Jeg kjenner ikke mange 8 klassinger som prater slik til voksne folk. Men det blir jo enklere å prate slik i en tlf eller i felleskap med andre ungdommer. Kanskje hun må konfronteres alene?
Gjest Skrevet 23. august 2007 #3 Skrevet 23. august 2007 Ja kan det, men tror ikke det hjelper. Lærer har prøvd uten hell. Foreldrene er utenlandske og prater nesten ikke norsk. En ting er å ikke være slik med voksne tilstedet, men overhører du tennåringer prate, er det en del nye talemåter i drift.
prekæs Skrevet 23. august 2007 #4 Skrevet 23. august 2007 Sist gang jeg var på foreldremøte, var det en lærer som snakket varmt om alle de kjekke ungdommene. Han fortalte at mange foreldre ble overrasket av lærere som skrøt av ungenes høflighet. De var jo ikke slik hjemme.... Må nevne at min familie nektet/nekter å tro at ungene mine har en språkbruk innimellom som ikke ligner grisen. Er eksemplariske ute blant folk, og oppfører seg alltid skikkelig. Kommer vel muligens av at de er trygge på meg uansett hvor sinna jeg blir. Har likevel sett og opplevd noen unger med dårlig oppførsel. Høres muligens svart/hvitt ut, men i mange tilfeller har jeg inntrykk av at disse ungene ofte har foreldre som ikke orker å ta opp kampen. For det å være tenåringsmor kan være en kamp. Heldigvis så ender kampen som regel i både ungenes og foreldrenes favør:)
Anonym bruker Skrevet 23. august 2007 #5 Skrevet 23. august 2007 Har jobba litt i skolen og kan skrive under på at det HAR blitt verre enn før. I begynnelsen fikk jeg sjokk over munnbruk og mangelen på respekt for voksne. Hva er grunnen? Sammensatt, vil jeg tro! Problemer på hjemmebane, unger som aldri får høre nei eller har grenser (70-talls peden), unger som har blitt overlatt mye til seg selv, alle barn med ulike behov stua sammen på samme sted...Når EN unge har atferdsvansker har det en utrolig smitteeffekt! For å lykkes som lærer må du ha naturlig autoritet, ellers går du fort på trynet i dagens hardkokte skole.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #6 Skrevet 24. august 2007 Lærer: "Jeg blir nødt til å fortelle mora di om hvordan du oppfører deg" Elev: " Bare gjør det, for hun er ENIG med meg, så!" Ja, da så.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå