Gå til innhold

Lurer på noe om enmannsforetak og permisjon....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man er fast ansatt i kommunen og har fødselspermisjon, kan man fortsette å drive enmannsforetaket samtidig som man mottar permisjonspenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Saa vidt jeg vet har du ikke lov aa tjene penger pa anna vis naar man mottar permisjonspenger..

Skrevet

Nei, det kan du i utgangspunktet ikke, men her i kommunen er NAV veldig forståelsesfulle og greie til å legge til rette for delevis uttak av fødselspenger. Du kan for eksempel ta 80% fødeslspenger og jobbe 20% i dit eget foretak. Da vil fødselspengenperioden strekkes på samme måte som om du valgte 80% utbetaling på vanlig måte, men du vil ha lov til å jobbe litt ved siden av.

Dette går ikke for de tre ukene før termin og de første 6 ukene etter fødsel, men resten av tiden går det greit. Her godtar de også at man gjør ting som er helt nødvendige for at firmaet ikke skal måtte oppløses. Utbetaling av lønn, ansettelse av vikarer, noe opplæring ol godtar de selv om du har fulle fødselspenger. Det vesentlige er at man har laget en avtale med NAV om hvordan ting gjøres. Ring dem og forklar problemet så ordner det seg sikkert.

Skrevet

Det er en liten gård/småbruk det er snakk om, men en liten inntekt på noen tusen i året. Kan jeg gi det jeg tjener der til samboeren min i "lønn" da kanskje?

Skrevet

Jeg er i omtrent samme situasjon som deg, utenom at jeg driver litt større. NAV her er veldig hjelpsom. De forstår veldig godt at du er nødt til å gjøre en del på gården for at ikke ting skal bli ødelagt ol. Det beste er å snakke med dem.

Du bør også sjekke hvordan utbetalingene dine ville bli om du kan få avløsertilskudd eller liknende for å få utført de oppgavene du normalt gjør. Det kan lønne seg. Mannen din kan ikke være avløser tror jeg, men foreldre, søsken og de fleste andre kan. Du bør i hvertfal sjekke muligheten.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...